Vitamiinit ja ravinto

Ravintolisät tukevat terveellistä ruokavaliota ja vitamiinien saantia. Vitamiinien, hivenaineiden, kalaöljyjen ja omega-3-rasvahappojen saannista on helppo pitää huolta. D-vitamiinisuositus on aikuisille 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Kalsium tukee luuston ja hampaiden kuntoa. A-vitamiini, C-vitamiini edistävät ihon normaalia terveyttä. B12-vitamiini ja rauta auttavat vähentämään väsymystä. Magnesium tukee lihasten normaalia toimintaa, ja vegaanin kannattaa muistaa B12-vitamiini. Purutabletit ja vitamiinitipat maistuvat lapsille.

Vitamiinit voidaan jaotella rasvaliukoisiin ja vesiliukoisiin vitamiineihin. Rasvaliukoiset vitamiinit on hyvä nauttia ruokailun yhteydessä, sillä ruoan sisältämä rasva edistää niiden imeytymistä. Rasvaliukoisia vitamiineja, kuten A-, D-, E- ja K-vitamiineja elimistö varastoi kehoon. Tämän vuoksi niiden annostelussa on oltava tarkkana, ettei niitä saa liikaa. Sen sijaan vesiliukoiset vitamiinit, kuten C-vitamiini ja B-ryhmän vitamiinit, eivät varastoidu kehoon, vaan ne poistuvat kehosta veden mukana. Ensisijaisesti kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet tulisi saada monipuolisesta ruokavaliosta. Tietyt sairaudet tai lääkehoidot saattavat kuitenkin lisätä vitamiinien tarvetta ja joissakin tilanteissa vitamiinilisä on suositeltavaa. Vitamiinien ja hivenaineiden tarve vaihtelee myös iän mukaan. Muistathan, että päivittäistä D-vitamiinilisää tulisi kaikkien suomalaisten käyttää!

Tutustu ja tilaa koko perheen ravintolisät ja vitamiinit helposti ja luotettavasti Yliopiston Apteekin verkkokaupasta. Asiantuntijamme verkon chatissa auttavat sinua mielellään, mikäli sinulla herää kysymyksiä vitamiineista tai ravitsemuksesta ja kaipaat apua sopivan tuotteen valintaan!