Yliopiston Apteekin kosmetologi Eveliina Jäppinen: ”Työni on merkityksellistä ja tunnen itseni hyödylliseksi”

apteekin kosmetologi valmiina auttamaan asiakkaita ihonhoitoon liittyvissä asioissa

Tiesitkö, että meillä työskentelee iso joukko asiantuntevia kosmetologeja, jotka ovat aina valmiina auttamaan sinua ihonhoitoon liittyvissä kysymyksissä, ongelmissa sekä itselle sopivien tuotteiden valinnassa? Espoon Ison Omenan Yliopiston Apteekissa työskentelevä kosmetologi Eveliina Jäppinen lupaa etsiä ratkaisun – oli ihopulma miten turhauttava tahansa.

1. Avun tarjoamista ja empatiaa

”Tässä työssä tarvitaan empatiaa, ja koen, että se on vahvuuteni. Iho-ongelmat ovat tuntuvat monesti asiakkaasta todella pahalta tai häiritsevältä. Usein asiakas on turhautunut, jos kaikkea on jo kokeiltu, mutta mikään ei tunnu tepsivän. Silloin on tärkeää antaa ymmärrystä ja valaa uskoa, että apu löytyy kyllä. 

Aikaisemmin työskentelin kauneushoitolassa ja ajattelin, että työ apteekissa olisi pitkälti myyntityötä. Hyvin pian työ osoittautui kuitenkin enemmänkin avun tarjoamiseksi. 

Mieleeni on jäänyt tapaus, jossa asiakkaalla oli hormonaalinen akne, johon ei tahtonut löytyä helpotusta. Keskustelumme jälkeen hän kiitteli, että minusta oli jopa enemmän apua kuin ihotautilääkäristä tai gynekologista. Se tuntui ihanalta.”

2. Harvinaiset ihopulmat hallussa

”Asiakaskuntamme on laaja: nuoria, vanhempia, miehiä, naisia. Eniten meiltä kosmetologeilta pyydetään apua ihonhoitotuotteiden valintaan, mutta myös esimerkiksi atooppisen ihon, ruusufinnin tai kuivan päänahan hoitoon. 

Välillä vastaan tulee harvinaisia tapauksia. Viimeisin tällainen tapaus on ollut fungal akne eli hiivasienen aiheuttama akne. Valitsimme asiakkaalle kokeiluun muutamia tuotteita, ja hän oli iloinen, kun ylipäätään tiesin, mistä harvinaisemmassa ihopulmassa on kyse.” 

3. Monipuolista työtä myymälässä, puhelimessa ja chat-palvelussa

”Apteekki on ollut työpaikkana positiivinen yllätys. Töihin on kiva mennä, sillä työ tuntuu merkitykselliseltä ja tunnen itseni oikeasti hyödylliseksi. Asiakkaat osaavat myös entistä paremmin pyytää kosmetologilta apua. 

Pidän siitä, että meillä asiakkaita palvellaan sujuvasti sekä myymälässä että tietopalveluissa eli chatin ja puhelinpalvelun kautta. Chat-palvelussa ja puhelimessa kysyn vain enemmän tietoja, koska en voi nähdä asiakkaan ihoa.” 

4. Auttavaiset kollegat ja mahdollisuus oppia uutta

”Yliopiston Apteekin iso plussa on myös hyvä työyhteisö. Työkavereita on paljon, ja kollegaa autetaan aina. Meillä on myös mahdollisuus kouluttautua lisää työn ohella. 

Itse olen käynyt myynnin ammattitutkinnon, ja siitä on ollut paljon hyötyä.” 

5. Vakioasiakkaat ilahduttavat eniten

”Olen kiinnostunut uusista tuotteista, ja testailen niitä oma-aloitteisesti jatkuvasti. Kun on kokeillut tuotetta itse, on sitä helpompi myös suositella toiselle. Tosin välillä kotona tulee sanomista, kun kaapit ovat täynnä kaikenlaisia voiteita ja purkkeja. 

Eniten nautin vakioasiakkaiden auttamisesta. Tällöin voi kysyä, että hei, oliko se tuote hyvä vai kokeillaanko jotain uutta?”

Olemme täällä sinua varten

  • Yliopiston Apteekista saat asiantuntevaa apua myös ihon- ja kauneudenhoitoon liittyviin kysymyksiin.
  • Oli sinulla sitten ihoa koskeva pulma, etsit ihotyypillesi sopivaa hoitotuotetta tai vaikka hyvää meikkivoidetta, niin kosmetologimme auttavat löytämään juuri sinulle sopivat tuotteet.
  • Asiantuntevat ja avuliaat kosmetologimme neuvovat mielellään apteekeissa, mutta saat heiltä apua helposti myös silloin, kun apteekki ei ole lähettyvillä.
  • Voit kysyä neuvoa kosmetologilta verkkokaupan chat-palvelussa joka päivä kello 8–22. Pääset chat-palveluun näppärästi myös Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen kautta – olethan jo ladannut ilmaisen sovelluksen sovelluskaupastasi?
  • Jos mieluummin juttelet puhelimessa tai netti ei ole käytössäsi, puhelinpalvelumme auttaa kysymyksissäsi – ympäri vuorokauden. Puhelinpalvelun numero on 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).