Vaihdevuodet – Näin helpotat oireitasi

Vaihdevuodet – Näin helpotat oireitasi

Kuumia aaltoja, uniongelmia, mielialan vaihteluja… Vaihdevuodet ovat mullistus niin keholle kuin mielelle. Tiesithän, että saat Yliopiston Apteekista paitsi tehokkaita tuotteita, myös asiantuntevaa apua vaihdevuosioireiden helpottamiseen. Tässä 19 vinkkiä olosi parantamiseen.

1. Kuumat aallot hallintaan

Kuuma aalto syntyy, kun ihoverisuonet laajenevat ja kehosta haihtuu lämpöä. Hiki nousee, sydän tykyttää ja posket ja kaula punastuvat. Lopuksi saattaa paleltaa.

Vaikka kuumat aallot ja yöhikoilu ovat vaihdevuosioireista tunnetuimpia, niiden perimmäinen syy on mysteeri. Se tiedetään, että ne vaivaavat yleensä vaihdevuosien alussa.

HELPOTA NÄIN:

  • Estrogeenikorvaushoito on tehokas hoito niin kuumiin aaltoihin kuin muihinkin vaihdevuosioireisiin.
  • Monet kokevat saavansa apua kasviestrogeeneista, kuten salviasta. Jos olet sairastanut rintasyövän, keskustele kasviestrogeenien käytöstä lääkärisi kanssa.
  • Makeat, suolaiset, kuumat ja mausteiset ruuat sekä kahvi, tee, alkoholi ja kolajuomat voivat laukaista kuumia aaltoja. Kokeile, auttaisiko näiden ruokien ja juomien välttäminen.
  • Suosi ihoa rauhoittavaa kosmetiikkaa, jotka on suunnattu punoittavalle iholle ja couperosaan.
  • Suosi luonnonkuituisia vaatteita ja kerrospukeudu, jota voit karsia ja lisätä vaatetta tarpeen mukaan. Huivi piilottaa rinnan punoituksen kätevästi.
  • Rentoutuminen saattaa lieventää kuumaa aaltoa. Kun aalto lähestyy, sulje silmäsi, hengitä syvään ja rentouta lihakset uloshengityksellä.

2. Apua uniongelmiin

Vaihdevuosissa ja teini-iässä on paljon samaa. Hormonitoiminnan muuttuessa mieliala voi heitellä, ja vaihdevuosiin liittyykin niin alakuloa kuin ärtyneisyyttä.

Joskus mielialan vaihtelujen löytyy unesta. Vaihdevuosien aikana yksi kärsii nukahtamisvaikeuksista, toinen yöheräilystä ja kolmas katkonaisista unista. Huonoa yötä seuraa väsyttävä päivä, jolloin kaikki ottaa päähän.

HELPOTA NÄIN:

  • Melatoniinista ja valeriaanavalmisteista voi olla apua. Melatoniini 1 mg ennen nukkumaanmenoa otettuna auttaa lyhtentämään nukahtamisaikaa. Jos sinulla on säännöllinen lääkitys, varmista sopivuus apteekista tai lääkäriltä.
  • Liikunta parantaa unen laatua. Jos hikilenkki illalla piristää liikaa, sijoita treenit alkuiltaan.
  • Jos uniongelmat jatkuvat, käy lääkärillä.
  1. VAGISAN EMÄTINVOIDE 50 G
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    VAGISAN EMÄTINVOIDE 50 G
    22,20 €
  2. MULTI-TABS WOMAN 50+ TABL 60 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MULTI-TABS WOMAN 50+ TABL 60 KPL
    Tarjoushinta 9,76 € Normaalihinta 12,20 €
  3. NOVANIGHT TABL 30 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    NOVANIGHT TABL 30 KPL
    Tarjoushinta 14,37 € Normaalihinta 16,90 €
  4. MENOFORCE STRONG TABL 30 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MENOFORCE STRONG TABL 30 KPL
    24,80 €

3. Kuivat limakalvot joustaviksi

Joillakuilla seksihalut hiipuvat vaihdevuosien aikaan. Syy tähän voi olla fyysinen: estrogeenin huvetessa emättimen limakalvot ohenevat, mikä voi aiheuttaa kirvelyä, kipua ja limakalvojen vaurioita. Ne vuorostaan herkistävät myös virtsatietulehduksille.

HELPOTA NÄIN:

  • Hae ilman reseptiä saatavia kosteuttavia emätinpuikkoja tai -voiteita. Ne sopivat pitkäaikaiseenkin käyttöön.
  • Jos ne eivät ei auta, kysy gynekologiltasi, voisitko kokeilla ilman reseptiä saatavia, estrogeenia sisältäviä paikallisvalmisteita. 
  • Käytä yhdynnässä liukuvoidetta. Se ehkäisee limakalvojen hankautumista ja saa seksin tuntumaan kivemmalta. 

4. Luut vahvemmiksi

Kuukautisten päättyminen ei ole hyvä juttu luillesi. Estrogeenin vähenemisen vuoksi nainen menettää 1–3 prosenttia luun tiheydestä ainakin viitenä ensimmäisenä vuotena menopaussin jälkeen.

Vaihdevuodet ohittaneilla naisilla onkin suuri riski sairastua osteoporoosiin. Riski kasvaa, jos vaihdevuodet alkavat alle viisikymppisenä.

HELPOTA NÄIN:

  • Varmista, että saat riittävästi kalsiumia. Jos saanti jää vähäiseksi, käytä kalsiumlisää.
  • Luusi kaipaavat myös D-vitamiinia. Se tukee luukudoksen muodostumista ja auttaa kalsiumia imeytymään. Nappaa D-vitamiini purkista, ellet syö päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita ja levitteitä tai kalaa. Aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, ja yli 75-vuotiaille suositus on 20 mikrogrammaa purkista ympäri vuoden.
  • Suojaa luitasi liikunnalla. Tärähtelyä aiheuttavat lajit, kuten reipas kävely, lenkkeily ja pallopelit, ovat parhaita osteoporoosin ehkäisyyn.

5. Kosteuta ja suojaa ihoa

Vaihdevuodet ovat käännekohta myös ihollesi. Kun estrogeeni vähenee, iho voi kuivua, kutista ja kirvellä. Lisäksi se menettää kimmoisuuttaan, sen sävy voi samentua, pigmentti muuttua epätasaiseksi ja pinta tulla paksuksi ja karheaksi.

HELPOTA NÄIN:

  • Suojaa ihosi auringolta aurinkosuojalla – ympäri vuoden.
  • Kosteuta ihoa seerumilla ja kosteusvoiteella. Esimerkiksi hyaluronihappo, kollageeni, glyseroli ja AHA-hapot sitovat hyvin kosteutta.
  • A- ja C-vitamiineja sisältävät seerumit, öljyt ja voiteet tehostavat kollageenin muodostusta. A-vitamiini myös tasoittaa pigmenttiläiskiä ja vahvistaa ihoa, ja antioksidanttinen C-vitamiini suojaa ihoa UV-säteilyn vaurioilta.
  • Terveelliset elämäntavat näkyvät kasvoillasi ja antavat energiaa vaihdevuosien ylittämiseen. Syö monipuolisesti, pyri välttämään stressiä ja lopeta tupakointi.  

Vaihdevuodet ja ikä – Tiesitkö tämän?

  • Suomalaisen naisen kuukautiset loppuvat yleensä 45–55-vuotiaana.
  • Jo nelikymppisenä keho ja mieli alkavat valmistautua hedelmällisen elämänvaiheen päättymiseen. Kuukautiskierto lyhenee, ja monelle tulee unettomuutta, haluttomuutta tai alakuloa.
  • Vaihdevuodet vaikuttavat naisen elämään pitkään. Yöhikoilu voi vaivata vielä yli kuusikymppisenäkin.

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti Sirpatuulia Leinonen-Littu.