Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

Saako syksyn pimeys mielen apeaksi ja olon nuutuneeksi? Haluatko taistella flunssaa vastaan? Varmista, että saat näitä viittä ravintoainetta riittävästi, niin selätät kaamosajan vaivat.

1. D-vitamiini napataan nyt purkista

D-vitamiinia saa Suomessa riittävästi auringonvalosta maaliskuusta lokakuuhun, kunhan vain muistaa ulkoilla päiväsaikaan. Mutta kun auringonvalon määrä vähenee syksyn edetessä, myös D-vitamiinin saanti hiipuu. D-vitamiinin saanti on tärkeää, sillä se vaikuttaa muun muassa kalsiumin imeytymiseen ja vahvistaa luustoa.

Vaikka D-vitamiinia on lisätty muun muassa maitotuotteisiin, sitä on vaikea saada riittävästi pelkästään ruoasta. Siksi talviaikaan on tärkeää turvautua ravintolisään. Suositusten mukaan lasten ja nuorten sekä yli 75-vuotiaiden kannattaa nauttia D-vitamiinia purkista ympärivuotisesti. Terveen aikuisenkin on suositeltavaa nauttia D-vitamiinia päivittäin lokakuusta maaliskuuhun.

2. C-vitamiini lisää vastustuskykyä

Syksyllä kehomme immuunijärjestelmä on kovilla, kun flunssakausi pamahtaa päälle. Karista flunssapöpöt huolehtimalla vastustuskyvystä tankkaamalla riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinia on erityisesti marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Jos ruokailu tuppaa jäädä esimerkiksi kiireen takia yksipuoliseksi, on syytä turvautua ravintolisään.

C-vitamiini on antioksidantti, joka suojaa soluja ja tukee kudosten ja ihon kuntoa. Yksi C-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä on edesauttaa raudan imeytymistä, mikä taas ehkäisee anemiaa ja väsymystä. C-vitamiini tukee siis jaksamista, ja erityisesti se tukee vastustuskykyä kovan fyysisen rasituksen yhteydessä. C-vitamiinia on hyvä saada säännöllisesti päivittäin ravinnosta tai tarvittaessa ravintolisästä.

3. Sinkki lyhentää flunssan kestoa

Jos flunssa pääsee yllättämään, sinkki voi auttaa lyhentämään sen kestoa. Sinkkiä löytyy ravinnosta muun muassa täysjyväviljoista, pähkinöistä, leseistä ja naudanlihasta.

Tehokkaaksi sinkin muodoksi on tutkimuksissa osoitettu imeskeltävät sinkkiasetaattitabletit. Jos huomaat flunssaoireiden alkavan tai haluat varmistaa terveenä pysymisen esimerkiksi ennen tärkeää työtapahtumaa tai matkaa, ota sinkkiä purkista. Kaikkia sinkin karvas maku ei miellytä – siksi kaamosaikana sinkkiä voi syödä säännöllisesti vastustuskyvyn lisäämiseksi myös nieltävinä tabletteina. Sinkki vaikuttaa lisäksi hormonaalisiin prosesseihin sekä tukee ihon, hiusten ja kynsien kuntoa.

Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

4. Omega-3-rasvahapot hellivät sydäntä ja aivoja

Varmista, että ruokavaliosi on kunnossa ja että saat riittävästi elimistölle tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Omega-3-rasvahapot tukevat sydämen ja verisuonten toimintaa. Myös aivot tarvitsevat tärkeitä rasvahappoja.

Omega-3-rasvahappoja saa erityisesti kasviöljyistä sekä kalasta, jossa on elimistölle edullisia EPA- ja DHA-rasvahappoja. Jos kalaa ei tule syötyä pari kolme kertaa viikossa ja ruokailu on muutenkin yksipuolista, kalaöljyvalmisteet kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota. Vegaani saa omega-3-rasvahappoja muun muassa saksanpähkinöistä ja rypsi- ja pellavansiemenöljystä.

5. Maitohappobakteerit hellivät stressivatsaa

Jos pääset talven keskellä lomamatkalle, älä hukkaa lomapäiviä sairastamiseen. Maitohappobakteerit ja probiootit tukevat suoliston omaa bakteerikantaa ja mahdollisesti aktivoivat kehon puolustusjärjestelmää.

Aloita apteekista saatavien maitohappobakteerien syöminen hyvissä ajoin ennen lomamatkan alkua, niin saat niistä parhaan hyödyn irti. Niistä voi saada avun myös silloin, kun stressi aiheuttaa vatsavaivoja. Maitohappobakteereja saat lisäksi hapankaalista, kombucha-terveysjuomasta ja hapatetuista maitotuotteista.

Asiantuntijana lääketiedon koordinaattori ja farmaseutti Leena Äyräpää Yliopiston Apteekista.


Lue lisää

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
Näin löydät parhaan maitohappobakteerin juuri sinulle

Näin löydät parhaan maitohappobakteerin juuri sinulle

Maitohappobakteerit hellivät vatsaa, tukevat vastustuskykyä ja hoitavat jopa hampaita. Niiden riittävästä saannista on helppo varmistua, kun otat tarvittavan määrän päivittäin purkista. Mutta miten valita valmisteiden joukosta sopivin?

Lue lisää
Supervoimia superfoodeista

Supervoimia superfoodeista

Tiia Hietalaa kiinnostaa, mitkä superfoodit sopivat liikunnalliselle ja kiireiselle naiselle. Egon asiantuntija neuvoo superfoodit joilla saa lisää energiaa arkeen!

Lue lisää

Teemat