Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

syysvasymys

Saako syksyn pimeys mielen apeaksi ja olon nuutuneeksi? Haluatko taistella flunssaa vastaan? Varmista, että saat näitä neljää ravintoainetta riittävästi, niin selätät kaamosajan vaivat.

1. D-vitamiini napataan nyt purkista

D-vitamiinia saa Suomessa riittävästi auringonvalosta maaliskuusta lokakuuhun, kunhan vain muistaa ulkoilla päiväsaikaan. Mutta kun auringonvalon määrä vähenee syksyn edetessä, myös D-vitamiinin saanti hiipuu. D-vitamiinin saanti on tärkeää, sillä se vaikuttaa muun muassa kalsiumin imeytymiseen ja vahvistaa luustoa.

Vaikka D-vitamiinia on lisätty muun muassa maitotuotteisiin, sitä voi olla vaikea saada riittävästi pelkästään ruoasta. Siksi talviaikaan on tärkeää turvautua D-vitamiinia sisältävään ravintolisään tai monivitamiiniin. Suositusten mukaan lasten ja nuorten sekä yli 75-vuotiaiden kannattaa nauttia D-vitamiinia purkista ympärivuotisesti. Terveen aikuisenkin on suositeltavaa nauttia D-vitamiinia päivittäin lokakuusta maaliskuuhun.

2. C-vitamiini tukee vastustuskykyä

Syksyllä kehomme immuunijärjestelmä on kovilla, kun flunssakausi pamahtaa päälle. Huolehdi vastustuskyvystä nauttimalla riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinia on erityisesti marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa, joita kannattaa syödä päivittäin. Jos ruokailu tuppaa jäädä esimerkiksi kiireen takia yksipuoliseksi, turvaudu helppokäyttöiseen C-vitamiiniravintolisään.

C-vitamiini suojaa soluja ja tukee kudosten ja ihon kuntoa. Yksi C-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä on edesauttaa raudan imeytymistä, mikä taas ehkäisee anemiaa ja väsymystä. C-vitamiini tukee siis jaksamista, ja erityisesti se tukee vastustuskykyä kovan fyysisen rasituksen yhteydessä. C-vitamiinia on hyvä saada säännöllisesti päivittäin ravinnosta tai tarvittaessa ravintolisästä.

3. Sinkkiasetaatti lyhentää flunssan kestoa

Jos flunssa pääsee yllättämään, nielussa vaikuttava tai imeskeltävä sinkkiasetaatti voi auttaa lyhentämään sen kestoa. Jos huomaat flunssaoireiden alkavan, ota sinkkiasetaattia imeskelytabletteina tai suusuihkeena. Kaikkia sinkin karvas maku ei miellytä – siksi kaamosaikana sinkkiä voi syödä säännöllisesti vastustuskyvyn lisäämiseksi myös nieltävinä tabletteina. Sinkki tukee myös ihon, hiusten ja kynsien kuntoa. Sinkkiä löytyy ravinnosta muun muassa täysjyväviljoista, pähkinöistä, leseistä ja naudanlihasta.

4. Omega-3-rasvahapot hellivät sydäntä ja aivoja

Varmista, että ruokavaliosi on kunnossa ja nautit myös omega-3-rasvahappoja. Omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA 250 mg:n päiväannoksella edistävät sydämen normaalia toimintaa. DHA tukee myös aivojen kuntoa, kun DHA:ta saadaan 250 mg päivässä. 

Omega-3-rasvahappoja saa erityisesti kasviöljyistä sekä kalasta, jossa on erityisesti juuri EPA- ja DHA-rasvahappoja. Jos kalaa ei tule syötyä pari kolme kertaa viikossa ja ruokailu on muutenkin yksipuolista, kalaöljyvalmisteet voi ottaa osaksi ruokavaliota. Vegaani saa omega-3-rasvahappoja muun muassa saksanpähkinöistä ja rypsi- ja pellavansiemenöljystä.

  1. MINISUN D-VITAMIINI 20 MIKROG PURUTABL 300 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MINISUN D-VITAMIINI 20 MIKROG PURUTABL 300 KPL
    Tarjoushinta 18,08 € Normaalihinta 22,60 €
  2. YA PITKÄVAIKUTTEINEN C-VITAMIINI 500MG TABL 200 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA PITKÄVAIKUTTEINEN C-VITAMIINI 500MG TABL 200 KPL
    Tarjoushinta 9,45 € Normaalihinta 18,90 €
  3. POSIVIL FLUZINK SITRUUNA-LAKRITSI IMESKELYTABL 40 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
  4. YA KALAÖLJYKAPSELI 100 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA KALAÖLJYKAPSELI 100 KPL
    Tarjoushinta 14,32 € Normaalihinta 17,90 €