Mitä vitamiineja seniorille?

Mitä vitamiineja seniorille?

Kun ikää karttuu, niin vitamiineja ja kivennäisaineita ei välttämättä tule nautittua ruoasta riittävästi. Seniorin voikin olla syytä täydentää syömisiään ravintolisillä. Lue, mitä suoja-aineita ikääntynyt tarvitsee erityisesti.

Seniorin ruokavalio – miksi ikääntyneen kannattaa olla erityisen tarkkana syömisistään?

Jotta iän karttuessa pysyisi terveenä ja toimintakykyisenä, niin monipuolinen ruokavalio ja riittävä energian saanti ovat tärkeitä.

Ikääntyessä lihasmassan määrä pienenee, fyysinen aktiivisuus vähenee ja perusaineenvaihdunta hidastuu, jolloin myös energiantarve vähenee. Myös ruokahalu ja janontunne heikkenevät, joten monen tulee syötyä vähemmän kuin ennen.

Tällöin on vaarana, että vitamiineja ja kivennäisaineita ei tule ruoasta riittävästi. Ikäihmisten onkin muita useammin hyvä täydentää syömisiään ravintolisillä.

Seniorin tärkein vitamiinilisä?

D-vitamiini. Sen tuotanto iholla nimittäin heikentyy iän myötä.

Kaikkien yli 75-vuotiaiden tulisi päivittäin käyttää 20 mikrogramman D-vitamiinilisää ympärivuotisesti. Sitä nuoremmille suositus on 10 mikrogrammaa päivässä.

D-vitamiini parantaa kalsiumin imeytymistä ja auttaa siten pitämään luuston kunnossa. Murtumista toipuessa tai osteoporoosin yhteydessä lääkäri saattaa suositella isompaa D-vitamiinimäärää. Lisäksi D-vitamiinilla on vastustuskykyä parantavia vaikutuksia.

Jos D-vitamiinin riittävyys mietityttää, niin D-vitamiinitasonsa voi mittauttaa verikokeella.

Mistä muista vitamiineista ja hivenaineista voi tulla puutetta iän karttuessa?

1. Kalsium

  • Iän myötä kalsiumin imeytyminen heikkenee. Kalsiumia tarvitaan erityisesti luuston rakennusaineena.
  • Kalsiumin lähteitä ruokavaliossa ovat maitotuotteet, ruotoineen syötävät pikkukalat, kaali, pähkinät ja seesaminsiemenet.
  • Jos ruokavalioon ei kuulu maitotuotteita tai niitä syö vain vähän, voi ravintolisä olla tarpeen.

2. B12-vitamiini

  • Ikääntyminen vaikuttaa B12-vitamiinin imeytymiseen. B12:n puute voi johtaa anemiaan sekä muistin ja oppimisen ongelmiin.
  • B12-vitamiinin imeytymistä heikentävät ikääntymisen tuomat mahan ja suolen imeytymisen muutokset, mahalaukun sairaudet ja tiettyjen lääkkeiden, kuten diabeteslääke metformiinin, sekä happosalpaajien, pitkäaikainen käyttö.
  • B12-vitamiinia saa lihasta, maitotuotteista ja kananmunasta.
  • Jos B12-vitamiinista on tutkitusta puutosta tai ruokavaliossa on vähän B12-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita, kannattaa käyttää B12-vitamiinilisää.

3. Folaatti

  • Folaatin saanti on kaikilla suomalaisilla keskimäärin suositusta alhaisempaa. Sen puutos näkyy ensimmäisenä esimerkiksi limakalvoilla.
  • Folaattia saa vihreistä kasviksista, palkokasveista, täysjyväviljasta ja maksasta. Jos kasvisten syönti on vähäistä, folaatin saanti kannattaa varmistaa foolihappo-ravintolisällä.
Seniorin vitamiinit

Ikääntyneen ruokavalio – mitä pitää huomioida?

  • Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja riittävästi – vähintään 4–5 ateriaa päivässä. Jos ruokavalio tuntuu jäävän yksipuoliseksi, monivitamiinivalmiste on näppärä keino varmistaa päivittäinen vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti.
  • Ikääntyneen tulisi huolehtia, että jokaisella aterialla lautaselta löytyisi jokin proteiinilähde, kuten lihaa, kalaa, kananmunaa, maitotuotteita tai palkokasveja. Proteiinin hyväksikäyttö elimistössä nimittäin heikkenee iän myötä.
  • Jos proteiinien riittävä tankkaus ruokavaliolla ei tunnu onnistuvan, uhkaa energiansaanti jäädä liian vähäiseksi. Tällöin kannattaa ottaa avuksi apteekista saatavat täydennysravintojuomat, joissa energian ja ravinteiden määrä on kohdillaan. Valittavana on myös runsasproteiinisia tuotteita.
  • Myös juomisesta on syytä pitää huolta, sillä iäkkäillä janontunne on heikompi. Yliopiston Apteekista saa myös nesteytysjuomavalmisteita.

Onko olemassa erityisesti ikääntyneille suunnattua vitamiinilisää?

Yliopiston Apteekista on saatavilla useampia monivitamiineja, jotka on suunniteltu juuri ikääntyneille. Niiden koostumuksessa on huomioitu ikääntymisen tuoma lisääntynyt vitamiinien ja hivenaineiden tarve.

Minkä ikäisenä vitamiinilisien käyttöä kannattaa harkita?

Vitamiinien imeytyminen on yksilöllistä. Terveelle ja hyväkuntoiselle seniorille voi riittää pelkkä D-vitamiini ravintolisänä, kun taas huonokuntoinen vanhus saattaa tarvita useita eri valmisteita.

Hyvä nyrkkisääntö on, että asiaan kannattaa alkaa kiinnittää erityistä huomiota eläkeiän kynnyksellä. Yli 80-vuotiailla on jo yleisesti puutteita ravitsemuksessa.

Voiko vitamiineilla olla haittavaikutuksia lääkkeiden kanssa?

  • Ravintolisistä erityisesti kalkki, rauta ja magnesium voivat heikentää joidenkin lääkkeiden imeytymistä. Esimerkiksi kilpirauhaslääke Thyroxinin kanssa on pidettävä neljän tunnin tauko ennen kuin ottaa kalsiumia, rautaa, sinkkiä tai magnesiumia. Myös osteoporoosilääkkeiden ja tiettyjen antibioottien kanssa on pidettävä tauko.
  • Jos käytössä on verenohennuslääke Marevan, ei omega-3-rasvahappoja tulisi käyttää lainkaan. Lisäksi kaikkien luontaistuotteiden sopivuus on varmistettava erikseen.
  • Jos käytössä on ylipäänsä paljon lääkkeitä, on aina hyvä varmistaa ravintolisien ja lääkkeiden yhteensopivuus lääkäriltä tai apteekista.

Entä jos tablettien nieleminen on hankalaa?

Monet ravintolisät on saatavilla myös pureskeltavina tabletteina. Joitakin vitamiineja myydään myös tippoina, rakeina ja poreena.

Mistä tiedän, mitkä ravintolisät ovat sopivimpia?

Ravintolisien valintaan kannattaa kysyä apua Yliopiston Apteekista. Farmaseutti osaa neuvoa eri tilanteisiin sopivat valmisteet.

 

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti ja terveystieteiden maisteri Susanna Hynninen.


Lue lisää

Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinilla on helppo varmistaa riittävä vitamiinien ja hivenaineiden saanti. Mutta mitä valinnassa kannattaa ottaa huomioon? Millainen tuote sopii pienille lapsille parhaiten? Voiko vitamiineja saada liikaa, jos käyttää useita vitamiinivalmisteita?

Lue lisää
15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
15 usein kysyttyä kysymystä ja vastausta D-vitamiinista

15 usein kysyttyä kysymystä ja vastausta D-vitamiinista

D-vitamiini on tärkeä vitamiini, ja sitä voi olla vaikea saada riittävästi yksinään ruoasta. Miten siis varmistat, että saat sitä tarpeeksi? Mitä uutta D-vitamiinista tiedetään? Entä miten valita itselle ja perheelle sopivat D-vitamiinivalmisteet? Kokosimme vastaukset askarruttaviin D-vitamiinikysymyksiin.

Lue lisää

Teemat