15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

D-vitamiini, B-vitamiini, C-vitamiini – tuttuja ja tarpeellisia vitamiineja, mutta mikä on niiden saantisuositus, ja milloin vitamiineja kannattaa ottaa? Lisävitamiinien saantiin liittyy paljon kysymyksiä, jotka askarruttavat arjessa. Lue tästä, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Vitamiinien ABC

1. Syön monipuolisesti, mutta lisävitamiinien tarve askarruttaa silti. Mitä vitamiineja minun tulisi tai kannattaa syödä purkista?

Vauvat, lapset, nuoret ja yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinia purkista vuoden ympäri. Jos aikuinen syö monipuolisesti, riittää, että D-vitamiinia käytetään pimeänä vuodenaikana. Foolihappo on tarpeen raskautta suunniteltaessa ja sen alussa. Foolihappoa suositellaan otettavaksi vitamiinilisänä, mutta sitä saa myös vihreistä kasviksista. B12-vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista, joten vegaanien kannattaa turvautua ravintolisään.

2. Riittääkö päivittäiseen käyttöön monivitamiinitabletti vai tarvitsenko muita vitamiinivalmisteita?

Monivitamiinitabletti riittää perusterveelle aikuiselle sekä lapselle ja nuorelle. Varmista, että valmiste sisältää suositellun määrän D-vitamiinia.

3. Kannattaako vitamiinit ottaa ruoan kanssa vai tyhjään vatsaan?

Käytännössä ei ole väliä, kummalla tavalla vitamiinit ottaa. Ne imeytyvät valmisteista hyvin. Jos monivitamiini ärsyttää vatsaa, se on hyvä ottaa ruoan kanssa. Rasvaliukoiset vitamiinit, kuten A, D, E ja K, imeytyvät hieman paremmin ruokailun yhteydessä.

4. Onko väliä, ottaako vitamiinit aamulla vai illalla?

Vuorokaudenajalla ei ole merkitystä imeytymiseen. Vitamiinit kannattaa ottaa silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

5. Mitkä vitamiinit vaikuttavat ihon ja hiusten kuntoon?

C-vitamiini vaikuttaa ihokudosten kollageeniproteiinin muodostumiseen, joten sen saanti on hyväksi iholle. Myös A-vitamiini sekä B2- ja B3-vitamiinit edistävät ihon kuntoa. Biotiini tukee hiusten hyvinvointia.

  1. MULTIVITA PLUS TABL 200 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MULTIVITA PLUS TABL 200 KPL
    Tarjoushinta 18,32 € Normaalihinta 22,90 €
  2. DEVISOL STRONG 50 MIKROG TABLETTI 100 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    DEVISOL STRONG 50 MIKROG TABLETTI 100 KPL
    Tarjoushinta 12,16 € Normaalihinta 15,20 €
  3. YA MONIVITAMIINI PERSIKKA PORETABL 20 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA MONIVITAMIINI PERSIKKA PORETABL 20 KPL
    5,90 €
  4. MINISUN MONIVITAMIINI MULTI MANSIKKA TABL 90 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MINISUN MONIVITAMIINI MULTI MANSIKKA TABL 90 KPL
    Tarjoushinta 9,61 € Normaalihinta 11,30 €

6. Olen raskaana. Mitä lisävitamiineja tarvitsen raskausaikana?

Jo raskautta suunniteltaessa sekä sen alkukuukausina on suositeltavaa nauttia foolihappolisää 400 mikrogrammaa päivittäin. Sen riittävä saanti on tärkeää sikiön normaalille kehitykselle. Imettävien vegaaniäitien kannattaa huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista, D-vitamiinin lisäksi. B6-vitamiinin vaikutuksesta pahoinvointiin ei ole tieteellistä näyttöä. Jos haluaa kokeilla, auttaako se raskauspahoinvointiin, on hyvä keskustella ensin lääkärin kanssa.

7. Olen väsynyt ja uupunut. Kertovatko oireet jonkin vitamiinin puutoksesta?

Etenkin C-vitamiini ja useimmat B-vitamiinit, kuten B2-, B3-, B5-, B6 ja B12, vaikuttavat jaksamiseen eli auttavat meitä pysymään virkeinä ja hyvässä vedossa. C-vitamiini edistää lisäksi raudan imeytymistä, mikä osaltaan vähentää väsymystä. 

8. Kuinka paljon tarvitsen D-vitamiinia? Tarvitsenko D-vitamiinia purkista ympäri vuoden?

Aikuisen pitäisi käyttää D-vitaminoituja tuotteita ja kasviöljyjä päivittäin sekä nauttia rasvaista kalaa 2−3 kertaa viikossa. Kesäisin D-vitamiinia saa parhaiten auringonvalosta. Kasvaville lapsille ja nuorille sekä aurinkoa karttaville suositellaan D-vitamiinilisää ympärivuotisesti.

D-vitamiinin antaminen aloitetaan kaksiviikkoiselle vauvalle. Se on tärkeää vauvan luuston ja kasvun kehitykselle. Kaksivuotiaaksi asti suositus on 10 mikrogrammaa päivässä ympäri vuoden. 2−17-vuotiaille lapsille ja nuorille suositellaan 7,5 mikrogrammaa D:tä päivittäin ympärivuotisesti. 18−74-vuotiaille suositus on 10 mikrogrammaa lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Yli 75-vuotiaiden saantisuositus on 20 mikrogrammaa joka päivä ympäri vuoden.

9. Suupieleni ovat rikki. Voiko se kertoa vitamiinien puutteesta?

Yleensä kyseessä on jokin muu kuin vitamiinin puutos, esimerkiksi suupielten kosteus voi aiheuttaa suupielten ihon ärsytystä. Toki kannattaa huolehtia myös B2-vitamiinin riittävästä saannista, B2-vitamiini edistää limakalvojen ja ihon normaalia kuntoa.

10. Miten D-vitamiini tukee normaalia elimistön toimintaa?  

D-vitamiini on tärkeä vitamiini koko eliniän: se edistää kalsiumin imeytymistä ja siirtymistä luuston rakennusaineeksi. D-vitamiini edistää myös lihasten kuntoa ja tukee normaalia vastustuskykyä.

11. Mitkä ovat hyviä B12-vitamiinin lähteitä?

B12:ta saa eläinkunnan tuotteista, kuten lihasta, kalasta, kananmunista ja maitovalmisteista. B12-vitamiinin saantisuositus on aikuisilla 2 mikrogrammaa päivässä. B12-vitamiini vaikuttaa solujen jakautumiseen ja tukee hermoston toimintaa.

12. Miksi etenkin vegaanit ja ikäihmiset tarvitsevat B12-vitamiinia?

B12-vitamiini edistää punasolujen muodostumista, auttaa vähentämään väsymystä ja edistää hermoston normaalia toimintaa. Koska B12:ta saa vain eläinkunnan tuotteista, etenkin vegaaneille suositellaan täydentävää ravintolisää. Myös imeytymishäiriöt voivat vähentää B12:n saantia. Ikäihmisillä sen imeytyminen voi heiketä, ja lääkäri saattaa suositella B12-lisää. Vitamiinilisää on saatavilla eri muodoissa; tabletteina, imeskelytabletteina ja suihkeina.

13. Tukeeko C-vitamiini vastustuskykyä? Entä muut vitamiinit?

C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Myös A-, D-, B6- ja B12-vitamiinit sekä foolihappo tukevat normaalia vastustuskykyä. Monipuolinen ruokavalio turvaa vitamiinien saannin, ja tarvittaessa ruokavaliota voi täydentää ravintolisällä.

14. Kuinka C-vitamiini tukee elimistöä?

C-vitamiini on tärkeä vitamiini elimistön tukiproteiinin, kollageenin, kannalta. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista ja edistää ihon, limakalvojen ja luuston kuntoa. C-vitamiini tukee lisäksi hermoston normaalia toimintaa ja auttaa vähentämään väsymystä. Parhaiten C-vitamiinia saa hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Aikuisella saantisuositus on 75 mg vuorokaudessa.

15. Voiko vitamiineja saada tai syödä liikaa?

Vitamiinilisien pakkausohjeessa kerrotaan vuorokausiannos, jota kannattaa noudattaa.. Esimerkiksi liika A-vitamiini lisää sikiövaurioriskiä raskaana olevilla ja luuston haurastumisriskiä vaihdevuosien jälkeen. A-vitamiinia ei siis kannata nauttia useasta purkista yhtä aikaa.

D-vitamiinin suurin suositeltu vuorokausiannos on aikuisilla ja nuorilla 100 mikrogrammaa. Liikasaanti on harvinaista. Jos käyttää pitkään suuria annoksia, veren kalsiumpitoisuus voi nousta. Ensioireita ovat pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja laihtuminen. D-vitamiinitason voi mittauttaa verikokein. Jos se on alhainen, annosta voidaan lisätä.

  1. YA PITKÄVAIKUTTEINEN C-VITAMIINI 500MG TABL 100 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
  2. SANA-SOL VITANALLET 60 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    SANA-SOL VITANALLET 60 KPL
    11,90 €
  3. BION3 DEFENCE JUNIOR PURUTABL 30 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    BION3 DEFENCE JUNIOR PURUTABL 30 KPL
    12,30 €
  4. BEKO STRONG B12 1MG TABL 100 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    BEKO STRONG B12 1MG TABL 100 KPL
    Tarjoushinta 16,96 € Normaalihinta 21,20 €