Kevätväsymys vei puhdin? Ravitsemusterapeutin 9 piristävää neuvoa

Kevätväsymys vei puhdin? Ravitsemusterapeutin 9 piristävää neuvoa

Väsyttää, uuvuttaa ja tympäisee? Kuulostaa kevätväsymyksen oireilta. Piristä nuupahtanutta oloa laillistetun ravitsemusterapeutin vinkein. Tee nämä viilaukset ruokavalioon, liikkumiseen ja nukkumiseen, niin mieli pysyy virkeänä. 

1. Pidä kiinni unirytmistä

Äkillinen uuvahdus keväällä johtuu tyypillisesti valon määrän lisääntymisestä. Iltojen pidentyessä pysymme virkeinä entistä myöhempään, ja jos aamuherätys koittaa tuttuun aikaan, jäävät yöunet lyhyiksi.

Pidä siis kiinni nukkumaanmenoajastasi. Jos uni viipyy, voi pimennysverhoista olla apua. Väsy väistyy yleensä parissa viikossa, kun elimistö tottuu valoisuuteen.

2. Syö useammin

Laita ateriarytmisi kuntoon. Tarkkaa suositusta päivittäisten aterioiden määrästä ei voi antaa. Yhdelle riittää neljä ruokailukertaa, toinen tarvitsee kuusi. Jos kuitenkin arki on yhtä haukottelua, kannattaa syödä useammin – ja ehkä myös enemmän.

Kiinnitä huomiota etenkin aamiaiseen. On nimittäin tyypillistä, että suomalainen syö aamulla liian niukasti. Aamupalalla on hyvä saada noin 20 prosenttia koko päivän energiantarpeesta.

Iskikö väsy iltapäivällä? Se voi johtua joko liian kevyestä tai liian raskaasta lounaasta. Jos taas väsy tulee monipuolisesta lounaasta huolimatta, pieni välipala iltapäivällä on paikallaan.

3. Syö enemmän kasviksia

Suomalaiset syövät turhan vähän kasviksia – ja hiilihydraatteja ylipäätään. Se tarkoittaa, että saamme ruoasta liian vähän ravintokuituja. Kuiduilla on tärkeä rooli väsymyksen torjumisessa: ne auttavat pitämään verensokerin tasaisena, jolloin myös mieli pysyy virkeänä.

Hiilihydraattien ja kasvisten vähäinen saanti linkittyy myös siihen, että monet saavat liian vähän B-ryhmän vitamiineihin lukeutuvaa folaattia sekä C-vitamiinia. Näidenkin vitamiinien puutoksella voi olla osansa kevätväsymyksessä.

Kun syöt puoli kiloa ja mahdollisimman värikkään kavalkadin tuoreita kasviksia ja hedelmiä päivittäin, niin saat monipuolisesti flavonoideja, antioksidantteja ja vitamiineja. 

4. Ota monivitamiini avuksi

Syötkö yksipuolisesti tai niukasti? Rajoittaako dieetti tai allergia ruokavaliotasi? Väsy saattaa johtua usean eri vitamiinin ja hivenaineen vähäisestä saannista, ja silloin apteekista kannattaa valita monivitamiinivalmiste.

Yliopiston Apteekin monivitamiineissa on suositusten mukainen määrä vitamiineja ja hivenaineita, ja niiden käytön avulla voit varmistaa tärkeiden ravintoaineiden saannin.

5. Lisää C- ja B-vitamiineja

Jos syöt niukasti tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja, niin C-vitamiinikuurille voi olla tarvetta. C-vitamiinitabletissa tai -poreessa on yleensä C-vitamiinia 500–1 000 milligrammaa.

Jos taas välttelet lihaa tai täysjyväviljaa, voi väsymys väistyä kaikkia B-ryhmän vitamiineja sisältävällä valmisteella. Lihaton tai viljaton ruokavalio voi myös johtaa raudan puutokseen ja siitä johtuvaan väsymykseen, mutta varmista lisäraudan tarve ensin verikokeella, sillä anemian hoitoon tarkoitettua rautalisää kannattaa syödä vain tarpeeseen.

6. Ulkoile hyvässä seurassa 

Liikunta raikkaassa ulkoilmassa on loistava apu nuupahtaneeseen oloon. Aineenvaihdunta tehostuu, aivot saavat happea ja kauniit maisemat ja hyvä lenkkiseura antavat myös mielelle virtaa. Lisäksi liikunta laukaisee stressiä ja parantaa unen laatua. Jos rankka hikilenkki illalla piristää liikaa, kannattaa reippailut sijoittaa alkuiltaan.

Kevätväsymys

7. Ole tarkkana kahvin kanssa 

Vältä kofeiinia 4–6 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Yksillä se vaikuttaa yöuneen, toisilla ei, mutta kaikilla se lisää nesteen eritystä elimistöstä, mikä voi johtaa vessassa ramppaamiseen alkuyön tunteina.

8. Pidä D-vitamiinikuuri

Koska ihosi tuottaa D-vitamiinia auringon säteilyn vaikutuksesta, kauhoo kehosi jo maaliskuussa vitamiinivaraston pohjia.

Jos et syö säännöllisesti kalaa, D-vitaminoituja maitotuotteita tai kasvirasvalevitteitä, pidä D-vitamiinikuuri. Ota 10–20 mikrogramman vitamiinilisä monivitamiinin rinnalle. Jos D-vitamiinilisän tarve liittyy krooniseen sairauteen, lääkäri ohjeistaa tuotteen valinnassa.

9. Lääkäriin tarvittaessa 

Jos normaalista arjesta selviytyminen vaatii ponnistelua eikä terveellisiin elämäntapoihin panostaminen auta, hakeudu lääkäriin.

Pitkittynyt väsy voi kieliä esimerkiksi anemiasta, diabeteksesta, kilpirauhasen toimintahäiriöstä tai masennuksesta, joten vaiva kannattaa ottaa tosissaan.

 

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.


Lue lisää

Energiaa päivään! Tee piristävä viherjuoma

Energiaa päivään! Tee piristävä viherjuoma

Tuleeko syötyä liian vähän vihreää? Raikas viherpirtelö tuo rutkasti ravinteita ruokavalioosi. Kokeile vaikka aamupalalla tai kahvin korvikkeena!

Lue lisää
Virkistävä vitamiinipommi! Tee itse nopea ja herkullinen smoothie

Virkistävä vitamiinipommi! Tee itse nopea ja herkullinen smoothie

Mangoa, porkkanaa, kurkumaa, inkivääriä… Iloisen värinen ja terveellinen smoothie on raikas aamupala ja nopeasti syntyvä välipalaherkku. Kun haluat erityisen maukkaan ja oloa piristävän smoothien, tässä on juoma sinulle!

Lue lisää
Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinilla on helppo varmistaa riittävä vitamiinien ja hivenaineiden saanti. Mutta mitä valinnassa kannattaa ottaa huomioon? Millainen tuote sopii pienille lapsille parhaiten? Voiko vitamiineja saada liikaa, jos käyttää useita vitamiinivalmisteita?

Lue lisää

Teemat