15 usein kysyttyä kysymystä ja vastausta D-vitamiinista

D-vitamiinilisä

D-vitamiini on tärkeä vitamiini, ja sitä voi olla vaikea saada riittävästi yksinään ruoasta. Miten siis varmistat, että saat sitä tarpeeksi? Mitä uutta D-vitamiinista tiedetään? Entä miten valita itselle ja perheelle sopivat D-vitamiinivalmisteet? Kokosimme vastaukset askarruttaviin D-vitamiinikysymyksiin.

1. Miksi D-vitamiinista kohistaan niin paljon?

D-vitamiini on elintärkeä vitamiini ja vitamiineista ainoa, jota on vaikea saada pelkästä ravinnosta.

Kesäaikaan D-vitamiinia muodostuu iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Pimeänä vuodenaikana kaikkien suomalaisten tulee kiinnittää D-vitamiinin saantiin erityistä huomiota.

2. Mitä D-vitamiinin puutoksesta voi seurata?

D-vitamiini on tärkeä vitamiini koko eliniän: se edistää kalsiumin imeytymistä ja siirtymistä luuston rakennusaineeksi. Myös lihasten ja immuunijärjestelmän kuntoa D-vitamiini tukee.

Jos D-vitamiinia ei saa riittävästi, luusto haurastuu, vastustuskyky voi heikentyä ja infektioriski kasvaa. Luuston haurastuminen ilmenee vähitellen, usein vasta vuosikymmenten kuluttua. Oman D-vitamiinitasonsa voi mittauttaa verikokeella.

3. Kuinka paljon D-vitamiinia on tarpeeksi?

D-vitamiinin kokonaissaantisuositus vaihtelee iän mukaan. Tutustuthan ajantasaisiin D-vitamiinin saantisuosituksiin ja tarvittaessa keskustelet sopivasta D-vitamiiniannoksesta lääkärisi kanssa ja tarkastutat D-vitamiinitasosi laboratoriotestein.

Yli 75-vuotiaiden tulee saada D-vitamiinia 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden.

4. Mistä D-vitamiinia saa?

Auringon lisäksi D-vitamiinia saa rasvaisesta kalasta, kananmunan keltuaisesta ja joistakin sienistä. Lisäksi moniin maitotaloustuotteisiin ja levitteisiin on lisätty D-vitamiinia.

  1. MINISUN D-VITAMIINI 20 MIKROG PURUTABL 300 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MINISUN D-VITAMIINI 20 MIKROG PURUTABL 300 KPL
    Tarjoushinta 19,21 € Normaalihinta 22,60 €
  2. MULTI-TABS D-TIPAT 10 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MULTI-TABS D-TIPAT 10 ML
    4,20 €
  3. DEVISOL MIX D3 10 MIKROG PURUTABL 200 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    DEVISOL MIX D3 10 MIKROG PURUTABL 200 KPL
    16,50 €
  4. YA D-VITAMIINI 50 MIKROG ANANAS PURUTABL 300 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous

5. Miten varmistan riittävän D-vitamiinin saannin?

  • Kesäaikaan terve aikuinen saa riittävän määrän D-vitamiinia auringosta. Vauvat, lapset, nuoret ja yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden.
  • Pimeään vuodenaikaan eli lokakuusta maaliskuuhun aikuisen tulisi ottaa D-vitamiinia 10 mikrogramman ravintolisänä, ellei syö suositusten mukaisesti D-vitaminoituja maitotuotteita, rasvalevitteitä ja rasvaista kalaa 2–3 kertaa viikossa.
  • Raskaana olevien ja imettävien tulee ottaa ympäri vuoden 10 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa.
  • Imeväisikäisten on tärkeää saada ravinnosta ja vitamiinilisästä yhteensä 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. D-vitamiinivalmiste annostellaan sen mukaan, onko lapsi täysimetetty vai saako hän äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta.
  • 1-vuotiaille lapsille tulee antaa 10 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa ympäri vuoden.
  • 2–17-vuotiaiden tulee käyttää 7,5 mikrogramman D-vitamiinivalmistetta ympärivuotisesti.
  • Yli 75-vuotiaan tulee ottaa ympäri vuoden 10 tai 20 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa riippuen siitä, syökö hän säännöllisesti D-vitaminoituja maitotuotteita, levitteitä ja rasvaista kalaa.

6. Mitä uutta D-vitamiinin saannista tiedetään?

Uuden ohjeistuksen mukaan täysimetetylle lapselle, joka saa vuorokaudessa alle 500 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta, tulee antaa 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää vuorokaudessa.

Lapselle, joka saa 500–800 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta päivässä, ohje on 6 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa.

Jos lapsi saa päivittäin enemmän kuin 800 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta, tulisi D-vitamiinilisää antaa 2 mikrogrammaa vuorokaudessa.

7. Miten valita itselle ja perheelle sopiva D-vitamiinivalmiste?

D-vitamiinivalmisteita on saatavilla purutablettina, kapselina, tablettina, tippoina ja suihkeena. D-vitamiinin imeytymisen kannalta ei ole väliä, missä muodossa D-vitamiinin ottaa. Itselle sopivan valmistemuodon valintaan voi pyytää apua apteekin henkilökunnalta.

Imeväisille suositellaan ensisijaisesti tippamuotoista valmistetta. Lapsille sopivat parhaiten purutabletit.

8. Riittääkö, jos otan monivitamiinitabletin, jossa on D-vitamiinia?

D-vitamiini on mahdollista ottaa myös monivitamiinitablettina. Varmista kuitenkin, että vitamiinipitoisuus on itselle sopiva.

9. Mitä eroa on D2- ja D3-vitamiineilla?

D-vitamiinivalmisteena suositellaan D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen ja teholtaan parempi kuin D2-vitamiini. D3-vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D2-vitamiini saadaan hiivasta.

Luonnollista D3-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, kuten kalasta, kun taas kasvikunnan D2-vitamiinia ei elintarvikkeissa ole juuri lainkaan metsäsieniä lukuun ottamatta. Nykyään D3-vitamiinia sisältävistä ravintolisistä löytyy myös vegaaneille sopivia valmisteita, joissa D3-vitamiini on eristetty jäkälästä.

10. Miten tehokkaasti D-vitamiini imeytyy?

D-vitamiinin imeytyminen on yksilöllistä. Koska D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, se kannattaa ottaa yhdessä ruoan kanssa. Ruoan sisältämä rasva edistää D-vitamiinin imeytymistä.

11. Kenelle vahvat D-vitamiinivalmisteet on tarkoitettu?

Vahvoja 50–100 mikrogramman D-vitamiinivalmisteita lääkäri saattaa suositella etenkin, jos D-vitamiiniarvot ovat alhaiset. 

12. Kannattaako D-vitamiinia ottaa varmuuden vuoksi vähän enemmän, jotta sitä saa varmasti riittävästi?

Kuten kaikkien muidenkin vitamiinien kohdalla, myös D-vitamiinin suhteen on syytä noudattaa annettuja saantisuosituksia.

13. Voiko D-vitamiinista saada yliannostuksen?

D-vitamiinin yliannostus on harvinainen, mutta mahdollinen, jos käyttää pitkiä aikoja suuria D-vitamiiniannoksia ilman D-vitamiiniarvojen seuraamista.

Ravinnosta ja auringonvalosta D-vitamiinin yliannostusta ei voi saada.

14. Kenen tulisi kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin saantiin?

Iäkkäiden, ylipainoisten ja osteoporoosia sairastavien tulee erityisesti huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista.

Myös vegaanien on oltava huolellisia, sillä vegaaniruokavaliossa D-vitamiinia ei ole kuin joissakin metsäsienissä.

15. Riittääkö D-vitamiinivarastot talven yli, jos käyn etelänlomalla?

D-vitamiinivarastot hupenevat 1–2 kuukaudessa, ja pimeä aika kestää Suomessa 6 kuukautta. Aurinkolomalla tulisi käydä melko usein, jotta varastot riittäisivät talven yli.

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin asiakaspalvelupäällikkö Iida Kettunen.