15 usein kysyttyä kysymystä ja vastausta D-vitamiinista

15 usein kysyttyä kysymystä ja vastausta D-vitamiinista

D-vitamiini on tärkeä vitamiini, ja sitä voi olla vaikea saada riittävästi yksinään ruoasta. Miten siis varmistat, että saat sitä tarpeeksi? Mitä uutta D-vitamiinista tiedetään? Entä miten valita itselle ja perheelle sopivat D-vitamiinivalmisteet? Kokosimme vastaukset askarruttaviin D-vitamiinikysymyksiin.

1. Miksi D-vitamiinista kohistaan niin paljon?

D-vitamiini on elintärkeä vitamiini ja vitamiineista ainoa, jota on vaikea saada pelkästä ravinnosta.

Kesäaikaan D-vitamiinia muodostuu iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Pimeänä vuodenaikana kaikkien suomalaisten tulee kiinnittää D-vitamiinin saantiin erityistä huomiota.

2. Mitä D-vitamiinin puutoksesta voi seurata?

D-vitamiini on tärkeä vitamiini koko eliniän: se edistää kalsiumin imeytymistä ja siirtymistä luuston rakennusaineeksi. Myös lihasten ja immuunijärjestelmän kuntoa D-vitamiini tukee.

Jos D-vitamiinia ei saa riittävästi, luusto haurastuu, vastustuskyky voi heikentyä ja infektioriski kasvaa. Luuston haurastuminen ilmenee vähitellen, usein vasta vuosikymmenten kuluttua. Oman D-vitamiinitasonsa voi mittauttaa verikokeella.

3. Kuinka paljon D-vitamiinia on tarpeeksi?

D-vitamiinin kokonaissaantisuositus kaikille kahden viikon ikäisestä 74-vuotiaisiin on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Yli 75-vuotiaiden tulee saada 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

4. Mistä D-vitamiinia saa?

Auringon lisäksi D-vitamiinia saa rasvaisesta kalasta, kananmunan keltuaisesta ja joistakin sienistä. Lisäksi moniin maitotaloustuotteisiin ja levitteisiin on lisätty D-vitamiinia.

5. Miten varmistan riittävän D-vitamiinin saannin?

Kesäaikaan terve aikuinen saa riittävän määrän D-vitamiinia auringosta. Vauvat, lapset, nuoret ja yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Pimeään vuodenaikaan eli lokakuusta maaliskuuhun aikuisen tulisi ottaa D-vitamiinia 10 mikrogramman ravintolisänä, ellei syö suositusten mukaisesti D-vitaminoituja maitotuotteita, rasvalevitteitä ja rasvaista kalaa 2–3 kertaa viikossa.

Raskaana olevien ja imettävien tulee ottaa ympäri vuoden 10 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa.

Imeväisikäisten on tärkeää saada ravinnosta ja vitamiinilisästä yhteensä 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. D-vitamiinivalmiste annostellaan sen mukaan, onko lapsi täysimetetty vai saako hän äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta.

1-vuotiaille lapsille tulee antaa 10 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa ympäri vuoden.

2–17-vuotiaiden tulee käyttää 7,5 mikrogramman D-vitamiinivalmistetta ympärivuotisesti.

Yli 75-vuotiaan tulee ottaa ympäri vuoden 10 tai 20 mikrogramman D-vitamiinilisä vuorokaudessa riippuen siitä, syökö hän säännöllisesti D-vitaminoituja maitotuotteita, levitteitä ja rasvaista kalaa.

6. Mitä uutta D-vitamiinin saannista tiedetään?

Uuden ohjeistuksen mukaan täysimetetylle lapselle, joka saa vuorokaudessa alle 500 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta, tulee antaa 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää vuorokaudessa.

Lapselle, joka saa 500–800 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta päivässä, ohje on 6 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa.

Jos lapsi saa päivittäin enemmän kuin 800 ml äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta, tulisi D-vitamiinilisää antaa 2 mikrogrammaa vuorokaudessa.

7. Miten valita itselle ja perheelle sopiva D-vitamiinivalmiste?

D-vitamiinivalmisteita on saatavilla purutablettina, kapselina, tablettina, tippoina ja suihkeena. D-vitamiinin imeytymisen kannalta ei ole väliä, missä muodossa D-vitamiinin ottaa. Itselle sopivan valmistemuodon valintaan voi pyytää apua apteekin henkilökunnalta.

Imeväisille suositellaan ensisijaisesti tippamuotoista valmistetta. Suihketta ei suositella epävarman annostelun vuoksi. Lapsille sopivat parhaiten purutabletit.

8. Riittääkö, jos otan monivitamiinitabletin, jossa on D-vitamiinia?

D-vitamiini on mahdollista ottaa myös monivitamiinitablettina. Varmista kuitenkin, että vitamiinipitoisuus on itselle sopiva.

9. Mitä eroa on D2- ja D3-vitamiineilla?

D-vitamiinivalmisteena suositellaan D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen ja teholtaan parempi kuin D2-vitamiini. D3-vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D2-vitamiini saadaan UV-säteilytetystä hiivasta.

Luonnollista D3-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, kuten kalasta, kun taas kasvikunnan D2-vitamiinia ei elintarvikkeissa ole juuri lainkaan metsäsieniä lukuun ottamatta. Nykyään D3-vitamiinia sisältävistä ravintolisistä löytyy myös vegaaneille sopivia valmisteita, joissa D3-vitamiini on eristetty jäkälästä.

10. Miten tehokkaasti D-vitamiini imeytyy?

D-vitamiinin imeytyminen on yksilöllistä. Koska D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, se kannattaa ottaa yhdessä ruoan kanssa. Ruoan sisältämä rasva edistää D-vitamiinin imeytymistä.

D-vitamiini

11. Kenelle vahvat D-vitamiinivalmisteet on tarkoitettu?

Vahvoja 50–100 mikrogramman D-vitamiinivalmisteita lääkäri saattaa suositella etenkin, jos D-vitamiiniarvot ovat alhaiset. 

12. Kannattaako D-vitamiinia ottaa varmuuden vuoksi vähän enemmän, jotta sitä saa varmasti riittävästi?

Kuten kaikkien muidenkin vitamiinien kohdalla, myös D-vitamiinin suhteen on syytä noudattaa annettuja saantisuosituksia.

13. Voiko D-vitamiinista saada yliannostuksen?

D-vitamiinin yliannostus on harvinainen, mutta mahdollinen, jos käyttää pitkiä aikoja suuria D-vitamiiniannoksia ilman D-vitamiiniarvojen seuraamista.

Ravinnosta ja auringonvalosta D-vitamiinin yliannostusta ei voi saada.

14. Kenen tulisi kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin saantiin?

Iäkkäiden, ylipainoisten ja osteoporoosia sairastavien tulee erityisesti huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista.

Myös vegaanien on oltava huolellisia, sillä vegaaniruokavaliossa D-vitamiinia ei ole kuin joissakin metsäsienissä.

15. Riittääkö D-vitamiinivarastot talven yli, jos käyn etelänlomalla?

D-vitamiinivarastot hupenevat 1–2 kuukaudessa, ja pimeä aika kestää Suomessa 6 kuukautta. Aurinkolomalla tulisi käydä melko usein, jotta varastot riittäisivät talven yli.

 

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin asiakaspalvelupäällikkö Iida Kettunen.


Lue lisää

Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

Syysväsymys iski? Nämä ravintoaineet auttavat selviämään kaamoksen yli

Saako syksyn pimeys mielen apeaksi ja olon nuutuneeksi? Haluatko taistella flunssaa vastaan? Varmista, että saat näitä viittä ravintoainetta riittävästi, niin selätät kaamosajan vaivat.

Lue lisää
15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
Kaamosväsymys? Nämä täsmätuotteet piristävät oloasi

Kaamosväsymys? Nämä täsmätuotteet piristävät oloasi

Jatkuva väsymys ja muutenkin vetämätön olo? Jos kaamosaika on vienyt puhtisi, nämä viisi Yliopiston Apteekin oman tuotesarjan hittituotetta huolehtivat niin kehosi kuin mielesi hyvinvoinnista.

Lue lisää

Teemat