Tiesitkö tämän B12-vitamiinista – Proviisori vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Tiesitkö tämän B12-vitamiinista – Proviisori vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Hittivitamiini B12 puhuttaa. Mihin B12-vitamiinia tarvitaan ja mitä sen puute voi aiheuttaa? Ketkä ovat riskiryhmässä ja miten omasta B12-vitamiinin saannistaan voi varmistua? Lue juttumme, niin tiedät, tarvitsetko lisävitamiinia purkista.

Mihin tarvitsen B12-vitamiinia? Mistä sitä saa?

B12-vitamiinia tarvitaan muun muassa hermoston toimintaan, punasolujen muodostumiseen ja aineenvaihduntaan.

Ihmisen elimistö ei pysty itse valmistamaan B12-vitamiinia, vaan sitä pitää saada ravinnosta.

B12-vitamiinia on pelkästään eläinperäisessä ruoassa: maidossa, lihassa, kalassa, maksassa ja kananmunassa.

Jos siis eläinperäiset tuotteet puuttuvat lautaseltasi kokonaan, et todennäköisesti saa riittävästi B12-vitamiinia.

Mitä B12-vitamiinin puute aiheuttaa?

B12-vitamiinin puute aiheuttaa anemiaa ja hermoston oireita: väsymystä, uupumusta, lihasheikkoutta, puutumista ja muistin häiriöitä. Hedelmättömyys on yksi harvinaisemmista oireista. Oireet ovat monimuotoisia ja epämääräisiä, ja voi olla vaikea yhdistää ne juuri B12-vitamiinin puutteeseen.

Kenen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota B12-vitamiinin saantiin?

  • Ikääntyminen vaikuttaa B12-vitamiinin imeytymiseen. Arviolta joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii B12-vitamiinin puutteesta. Ikäihmisillä muun muassa syljen erityksen väheneminen ja suoliston muutokset heikentävät B12-vitamiinin imeytymistä.
  • Vegaanit, jotka välttelevät kaikkea eläinperäistä ruokaa, eivät saa ravinnosta B12-vitamiinia. Jos olet vegaani, sinun tulee käyttää B12-vitamiinivalmistetta. Jos ruokavalioosi kuuluu kalaa ja maitotuotteita, B12-vitamiinin saannin kanssa on tuskin ongelmaa.
  • Tulehduksellisista suolistosairauksista kärsivien kannattaa varmistaa B12-vitamiinin saanti. Myös esimerkiksi keliakian tai suoliston ärtymyksen takia voi olla, että B12-vitamiinin imeytyminen ei ole parhaimmillaan. Silloin voi ottaa kuurin B12-vitamiinivalmistetta.
  • Moni kakkostyypin diabeetikko käyttää lääkityksenä metformiinia. Sen käyttö pitkään ja korkealla annoksella haittaa B12-vitamiinin imeytymistä. Arviolta kolmasosalla metformiinin käyttäjistä B12-vitamiini imeytyy heikosti.
  • Hapon eritystä estävät lääkkeet vaikuttavat B12-vitamiinin imeytymiseen. Jos niitä käyttää jatkuvasti esimerkiksi ehkäisemään jonkin toisen lääkkeen aiheuttamia vatsavaivoja, voi olla syytä hakeutua verikokeella tehtävään B12-vitamiinitason mittaukseen tai käyttää B12-vitamiinivalmistetta. Happoja neutraloivat lääkkeet eivät haittaa vitamiinin imeytymistä ainakaan merkittävästi.

Jos kuulut johonkin edellä mainittuun ryhmään, sinulla on B12-vitamiinin puutoksen riski. Voit tällöin ottaa B12-vitamiinivalmistetta, vaikka puutosta ei olisi todettu.

Tiesitkö tämän B12-vitamiinista – Proviisori vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Mitä eroja apteekin B12-vitamiinivalmisteissa on?

Suurin osa valmisteista on nieltäviä tai suussa hajoavia tabletteja, mutta B12-vitamiinia saa myös suusuihkeena ja tippoina. Suussa hajoava tabletti tai suihke on helpompi ottaa, jos sinulla on vaikeuksia niellä tabletteja. Muuten tuotteissa ei ole suuria eroavaisuuksia.

Miksi vitamiinivalmisteet sisältävät paljon enemmän B12-vitamiinia kuin sen saantisuositus on?

B12-vitamiinin saantisuositus aikuisella on kaksi mikrogrammaa vuorokaudessa. Vitamiinivalmisteiden vuorokausiannos on kuitenkin yleensä yksi milligramma eli tuhat mikrogrammaa B12-vitamiinia, mikä johtuu B12-vitamiinin monimutkaisesta imeytymisestä. Valmisteen reilulla vitamiinimäärällä turvataan, että vitamiinia imeytyy riittävästi.

Iso määrä B12-vitamiinia ei haittaa, sillä B12 on todella turvallinen vitamiini, josta ei ole liikasaannin vaaraa.

 

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin proviisori Jenny Siltanen.


Lue lisää

Mitä vitamiineja nuorelle?

Mitä vitamiineja nuorelle?

Teini-ikäisen vitamiinien saanti herättää vanhemmissa kysymyksiä ja saattaa joskus huolestuttaakin. Farmaseuttimme Sirpatuulia Leinonen-Littu kertoo, miten vitamiinien saannista kannattaa pitää huolta ja milloin vitamiinilisä on tarpeen.

Lue lisää
15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
Tiesitkö tämän rasvahapoista?

Tiesitkö tämän rasvahapoista?

Laihduttaja ja kesäkiloja karisteleva karsii usein reippaalla kädellä rasvaa ruokavaliostaan. Yliopiston Apteekin farmaseutti Jonna Seppälä kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää välttämättömien rasvahappojen saannista ja lähteistä.

Lue lisää

Teemat