Iho, hiukset ja kynnet kuntoon – Muista nämä 5 kauneusvitamiinia

hyväkuntoiset hiukset

Haaveissa hehkuva iho, kiiltävät hiukset ja upeat kynnet? Nämä viisi vitamiinia tukevat normaalian ihon kuntoa. 

1. Hoitava A-vitamiini

A-vitamiini on ihon suosikkivitamiini. Se ylläpitää ihosolujen normaalia toimintaa ja auttaa ihoa ja limakalvoja pysymään terveenä. Paikallisesti A-vitamiini sopii erityisen hyvin ehkäisemään ja hoitamaan ikääntymisen merkkejä, sillä se kiinteyttää, uudistaa ja vahvistaa ihoa. 

A-vitamiinia saa muun muassa porkkanasta, maksasta, munankeltuaisesta ja voista. Parhaiten A-vitamiinin hyödyn iholle saa kuitenkin paikallisesti käytettynä. Siksi A-vitamiinia on lisätty moniin kosmetiikkatuotteisiin, kuten yövoiteisiin ja seerumeihin.

2. Silottava C-vitamiini

C-vitamiini suojaa soluja ja edistää kehon normaalia kollageenituotantoa. Kollageeni on ihon rakennusaine, joka vaikuttaa ihon kimmoisuuteen. Kollageenin luonnollinen muodostuminen heikkenee jo 30 ikävuoden jälkeen, ja siksi iho alkaa ohentua ja veltostua. Kun haluat tukea kudosten ja ihon kuntoa, muista C-vitamiini.

C-vitamiinia saa muun muassa marjoista, vihanneksista ja hedelmistä. Sitä on lisätty myös moniin kosmetiikkatuotteisiin, kuten voiteisiin ja seerumeihin. C-vitamiinilla on ihon sävyä kirkastava ja tasoittava vaikutus, ja se voi auttaa himmentämään pigmenttiläiskiä ja tasoittamaan arpia.

3. Kosteuttava E-vitamiini

Kuiva ja hilseilevä iho? Ota avuksi E-vitamiini. E-vitamiini suojaa soluja hapettumiselta. 

E-vitamiinia saa muun muassa kokojyväviljasta, vehnäalkiosta, kasviöljyistä ja munankeltuaisesta. Sitä löytyy myös moniin ihonhoitotuotteisiin, kuten kosteusvoiteisiin, lisättynä.

4. Hiuksia ja ihoa vahvistava biotiini

Biotiini on hiusten ja ihon oma kauneusvitamiini. Elimistö tarvitsee biotiinia pitääkseen hiukset vahvoina ja elinvoimaisina. Biotiini vaikuttaa myös ihon ja limakalvojen hyvinvointiin.

Biotiinia saa muun muassa maksasta, munankeltuaisista, hiivasta, maapähkinöistä ja leseistä. Jos ruokavalio on yksipuolinen, biotiinia saa myös ravintolisänä.

Ota biotiiniravintolisä avuksi, kun haluat tukea hiustesi elinvoimaisuutta. Biotiini tukee hiusten kuntoa.

5. Ihoa vahvistava B2-vitamiini

B2-vitamiini on tärkeä vitamiini kaikille nopeasti uusiutuville kudoksille, kuten iholle ja limakalvoille. B2-vitamiini ylläpitää normaalia ihon terveyttä. Sitä tarvitaan myös silmien ja hermoston normaaliin toimintaan.

B2-vitamiinia saa muun muassa maitotuotteista, leseistä ja sienistä. 

Asiantuntijana farmaseutti Heidi Rautio Yliopiston Apteekista.