10 tapaa tukea vastustuskykyä

10 tapaa vahvistaa vastustuskykyä

Miten pysyä terveenä flunssakauden aikana? Vilustuttaako kylmä ilma? Miksi sporttinen kaverini ei ole koskaan kipeänä? Farmaseuttimme neuvoo, miten voit tukea vastustuskykyäsi.

Näin tuet vastustuskykyäsi

Olen usein flunssassa, vaikka elän mielestäni terveellisesti. Miksi vastustuskykyni on niin huono?

Vaikka eläisi kuinka terveellisesti, flunssalta on hankala välttyä kokonaan. Terve aikuinen sairastaa yleensä 1–5 flunssaa vuodessa. Lapsilla flunssia voi olla jopa 10. Jotkut saavat flunssan helpommin kuin toiset, mikä saattaa johtua esimerkiksi perimästä.

Elämäntapojen lisäksi vastustuskykyyn vaikuttaa moni muukin asia. Esimerkiksi terveydentila, sairastetut sairaudet ja saadut rokotteet sekä altistuminen sairauksille. Myös ikä vaikuttaa: vauvoilla ja vanhuksilla vastustuskyky voi olla erilainen.

Miten voin tukea vastustuskykyäni?

Helpoin tapa tukea omaa vastustuskykyä on kiinnittää huomiota elämäntapoihin ja siihen, mitä syö. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on yksi tärkeimmistä seikoista vastustuskyvyn kannalta. Huolehdi, että lautasella on ainakin riittävästi proteiinia, kuituja ja vitamiineja – ne tukevat terveitä elämäntapoja.

Mitkä ruoka-aineet tukevat vastustuskykyä? Mistä tiedän, saanko tarpeeksi vitamiineja ruokavaliosta?

Monet terveellisinä pidetyt ruoka-aineet lisäävät vastustuskykyä. Tärkeimpiä niistä ovat kala, hedelmät, marjat ja täysjyväviljatuotteet. Kalassa on vastustuskykyä lisäävää D-vitamiinia, ja ruotoineen syötynä siitä saa myös sinkkiä.

Hedelmistä ja marjoista löytyy taas C-vitamiinia. Täysjyvävilja on sinkin lähde. 

Jos syöt kalaa 2–3 kertaa viikossa, käytät vitaminoituja maitotuotteita sekä syöt vihanneksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin, saat vastustuskyvylle riittävät vitamiinit ravinnosta. Ruokavaliota voi tarvittaessa täydentää vitamiini- ja hivenainevalmisteilla.

Mikä merkitys suoliston hyvinvoinnilla on vastustuskyvylle?

Suoliston hyvinvoinnista ja bakteeritasapainosta voi pitää huolta syömällä ravitsemussuositusten mukaan. Huolehdi etenkin riittävästä kuidun saannista nauttimalla päivittäin täysjyväviljatuotteita  ja runsaasti kasviksia ja hedelmiä.

Kuulin, että probiootit auttava lisäämään vastustuskykyä. Kannattaisiko minun syödä maitohappobakteereita varmuuden vuoksi?

Probiootteja ja maitohappobakteereita löytyy ihmisen suolistosta luonnostaan. Jos suolisto on koetuksella esimerkiksi antibioottikuurin takia, S. boulardii -lääkevalmistetta voi käyttää ripulin ehkäisyyn.

Pelkään, että sairastun juuri ennen matkaa. Voinko buustata vastustuskykyäni jotenkin?

C-vitamiini ja sinkki tukevat normaalia vastustuskykyä. Jos flunssaoireet alkavat, nielussa vaikuttava sinkkiasetaatti voi auttaa lyhentämään flunssan kestoa.

Urheilullinen ystäväni ei ole juuri koskaan kipeä. Pitäisikö minunkin liikkua enemmän?

Hyvä kunto on toimivan puolustusjärjestelmän kannalta olennaista. Kannattaa siis liikkua säännöllisesti. Päivittäinen hyötyliikunta ja hikiliikunta pari kolme kertaa viikossa auttaa pitämään kunnon hyvänä.

Liian rankasti liikkuminen voi joskus olla haitaksi – elimistö menee silloin stressitilaan, mikä heikentää puolustuskykyä.

Kuinka paljon käsien pesua on tarpeeksi? Mitä muuta voin tehdä välttyäkseni flunssalta?

Käsien pesu vedellä ja saippualla ennen ruokailua ja jokaisen wc-käynnin jälkeen on varmin keino suojautua taudeilta. Vältä myös kasvojen koskettelua likaisilla käsillä.

Tupakointi heikentää vastustuskykyä. Tupakka lamauttaa hengitysteiden värekarvojen toiminnan niihin kertyvällä limalla ja tervalla. Tupakansavun hengittäminen kiihdyttää tulehdusta edistävien välittäjäaineiden tuotantoa. Lisäksi alttius toistuville hengitystieinfektioille kasvaa. Paitsi että tupakoitsijat ovat alttiimpia tavallisille virusflunssille, he myös sairastuvat herkemmin vaikeampihoitoisiin bakteeriperäisiin tulehduksiin.

Olen kuullut, että kylmä ilma vilustuttaa. Pitääkö se paikkansa?

Tottumattomalle rankka hiihtolenkki kylmässä pakkasessa voi aiheuttaa vilustumisen, sillä kylmä ilma yhdistettynä vaativaan fyysiseen suoritukseen voi heikentää puolustusjärjestelmän toimintaa.

Toisaalta esimerkiksi pulahdus avantoon ei altista flunssalle – nopeasta lämpötilavaihtelusta johtuva adrenaliinipiikki pitää siitä huolen.

Nukun usein huonosti. Voiko vähäisellä unella olla vaikutusta jatkuvaan flunssakierteeseen? Entä heikentääkö stressi vastustuskykyä?

Uni on tärkeää vastustuskyvylle, sillä unen aikana elimistö palautuu päivän rasituksista. Unenpuute muuttaa hormonitoimintaa ja vaikuttaa elimistöön stressireaktion tapaan, mikä altistaa sairauksille.

Stressi heikentää vastustuskykyä, sillä se muuttaa elimistön immuunijärjestelmän toimintaa ja helpottaa pöpöjen pääsyä elimistöön.