Kun uni ei tule – 9 usein kysyttyä kysymystä melatoniinista

hyvä uni

Melatoniinista on tullut suosittu apu lyhentämään nukahtamisaikaa. Mutta ovatko melatoniinivalmisteet varmasti turvallisia? Sopivatko valmisteet kaikille?

1. Mihin melatoniinivalmisteita käytetään?

Melatoniinista voi olla apua silloin, kun nukahtaminen illalla kestää tai, jos painiskelet jet lagin eli aikaerorasituksen kanssa. 

2. Mitä melatoniini on ja mihin sen vaikutus perustuu?

Melatoniini on käpylisäkkeen tuottama hormoni, jota siis on elimistössämme luontaisesti. Sen eritys alkaa illalla pimeän tullen, ja tämä auttaa nukahtamaan, koska hormonilla on univalmiutta lisäävä vaikutus. Hormonin eritys on huipussaan yöllä kahden ja neljän välillä ja hiipuu aamuyöstä, minkä jälkeen sen vaikutus vähenee ja alamme hiljalleen virkistyä aamua kohti.

Näin hormoni vaikuttaa vuorokausirytmin säätelyyn ja auttaa kehoa sopeutumaan valoisan ja pimeän ajan vaihteluun.

3. Miten valmisteita käytetään? Milloin ne otetaan?

Yleisohje on, että melatoniinivalmiste otetaan illalla noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Koska melatoniini vaikuttaa vuorokausirytmiin ja elimistö erittää sitä luontaisesti yöllä, ei sitä suositella esimerkiksi yövuoron jälkeen, aamupäivällä nukahtamiseen.

Ota valmiste samaan kellonaikaan joka ilta. Jos aikaerorasitus painaa, ota melatoniinivalmistetta kohdemaassa muutamana iltana ennen nukkumaanmenoa

4. Onko tuotteilla eroa?

Melatoniinia myydään ravintolisinä, itsehoitolääkkeinä ja reseptilääkkeinä. Itsehoitopuolella tuotteiden vahvuus vaihtelee ravintolisien yhdestä milligrammasta itsehoitolääkkeiden viiteen milligrammaan. Valmisteita löytyy nieltävien tablettien lisäksi myös imeskeltävinä tabletteina ja suihkeina

5. Mistä tiedän, kuinka vahva valmiste sopii minulle?

Jos kokeilet melatoniinia ensimmäistä kertaa, aloita miedosta itsehoitotuotteesta ja ota se noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Jos tästä ei ole apua, voit kokeilla vahvempaa tai eri muodossa olevaa itsehoitovalmistetta. Jos tämäkään ei auta, käy lääkärin juttusilla. Aina melatoniinista ei ole apua, ja uniongelmien hoitoon on muitakin keinoja.

6. Sopivatko valmisteet kaikille?

Melatoniinia ei suositella raskaana oleville tai imettäville, mutta muuten itsehoitovalmiste sopii monille aikuisille tilapäiseen käyttöön. Jos koet, että tarvitset sitä toistuvasti, käänny lääkärin puoleen.

7. Voiko valmisteita käyttää alkoholin tai lääkkeiden kanssa?

Melatoniinivalmisteiden käyttöä ei suositella alkoholin, fluvoksamiinin tai varfariinin kanssa. Alkoholi voi heikentää melatoniinin vaikutusta ja lisäksi alkoholin käyttö rikkoo unen rakennetta sekä huonontaa unen laatua.

SSRI-mielialalääke fluvoksamiini voi vahvistaa melatoniinin vaikutusta, jonka vuoksi yhteiskäyttöä ei suositella. Verenohennuslääke varfariinin vaikutus voi voimistua melatoniinivalmisteiden kanssa, joten jos käytät sitä, juttele käytöstä lääkärin kanssa.

Tupakointikin voi pienentää melatoniinin pitoisuutta ja vähentää sen väsyttävää vaikutusta.

8. Onko melatoniinin käytöllä sivuvaikutuksia? Voiko siihen jäädä koukkuun?

Monille itsehoidon melatoniinivalmisteet sopivat hyvin, tarvittaessa kysy melatoniinin sopivuudesta apteekista tai lääkäriltä.

Joskun melatoniinivalmisteiden käytöstä saattaa tulla tapa, jota ilman nukahtaminen voi tuntua vaikealta. Siksi melatoniinia suositellaan itsehoidossa vain tilapäiseen ja lyhytaikaiseen käyttöön. Tarvittaessa juttele asiasta lääkärin kanssa.

9. Voiko melatoniinista saada yliannostuksen?

Noudata melatoniinivalmisteiden annostelussa pakkauksen ohjeita ja tarvittaessa kysy neuvoa apteekista tai lääkäriltä.

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti, lääketiedon koordinaattori Leena Äyräpää.