Kun uni ei tule – 9 usein kysyttyä kysymystä melatoniinista

Kun uni ei tule – 9 usein kysyttyä kysymystä melatoniinista

Melatoniinista on tullut suosittu apu unettomuuden hoitoon. Mutta ovatko valmisteet varmasti turvallisia? Sopiiko melatoniini kaikille? Entä tiesitkö, miksi melatoniinivalmiste kannattaa ehkä mieluiten ottaa suihkeena tai imeskelytablettina?

Mihin melatoniinivalmisteita käytetään?

Melatoniinista voi olla apua silloin, kun nukahtaminen illalla kestää, jos painiskelet jet lagin eli aikaerorasituksen kanssa tai vuorokausirytmisi on kääntynyt yökukkumisen puolelle ja haluat korjata asiaa. Lisäksi siitä voi olla apua iäkkäille ihmisille, joilla melatoniinin luontainen eritys hiipuu ja uni alkaa katkeilla öisin.

Mitä melatoniini on ja mihin sen vaikutus perustuu?

Melatoniini on käpylisäkkeen tuottama hormoni, jota siis on elimistössämme luontaisesti. Sen eritys alkaa illalla pimeän tullen, ja tämä auttaa nukahtamaan, koska melatoniinilla on unettava vaikutus. Hormonin eritys on huipussaan yöllä kahden ja neljän välillä ja hiipuu aamuyöstä, minkä jälkeen unettava vaikutus vähenee ja alamme hiljalleen virkistyä aamua kohti.

Näin melatoniini vaikuttaa vuorokausirytmin säätelyyn ja auttaa kehoa sopeutumaan valoisan ja pimeän ajan vaihteluun. Purkista otettava melatoniini vaikuttaa samalla tavalla, mikä voi auttaa eri syistä johtuvan unettomuuden hoidossa.

Miten melatoniinia käytetään? Milloin melatoniini otetaan?

Yleisohje on, että melatoniini otetaan illalla noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Koska melatoniini vaikuttaa vuorokausirytmiin ja elimistö erittää sitä luontaisesti yöllä, ei sitä suositella esimerkiksi yövuoron jälkeen, aamupäivällä nukahtamiseen.

Jos haluat korjata melatoniinilla unirytmiäsi, ota valmiste samaan kellonaikaan joka ilta. Jos aikaerorasitus painaa, ota melatoniinia kohdemaassa muutamana iltana noin kello 22–23 paikallista aikaa. Jos lennät itään, voit ottaa ensimmäisen tabletin jo lennon alussa iltapäivällä tai illalla, kun kohdemaassa on yö.

Onko melatoniinituotteilla eroa?

Melatoniinia myydään itsehoitovalmisteina ja reseptilääkkeinä. Itsehoitopuolella tuotteiden vahvuus vaihtelee yhdestä kolmeen milligrammaan, ja tarjolla on imeskeltäviä, nieltäviä ja suihkemaisia valmisteita.

Joissain tutkimuksissa on todettu, että melatoniini imeytyy hyvin suun limakalvoilta, ja siksi imeskeltävät tabletit tai suihkeet voivat toimia nieltäviä tehokkaammin.

Mistä tiedän, kuinka vahva melatoniinivalmiste sopii minulle?

Jos kokeilet melatoniinia ensimmäistä kertaa, aloita miedosta itsehoitotuotteesta ja ota se noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Jos väsähdät nopeasti, voit seuraavalla kerralla ottaa melatoniinin lähempänä nukkumaanmenoaikaa.

Jos väsyä ei kuulu vielä tunnin päästä, voit seuraavalla kerralla ottaa melatoniinin aikaisemmin. Jos tästäkään ei ole apua, voit kokeilla vahvempaa tai eri muodossa olevaa itsehoitovalmistetta. Jos tämäkään ei auta, käy lääkärin juttusilla. Aina melatoniinista ei ole apua, ja uniongelmien hoitoon on muitakin keinoja.

Sopiiko melatoniini kaikille?

Melatoniinia ei suositella raskaana oleville tai imettäville, mutta muuten itsehoitovalmisteena myytävä melatoniini sopii monille aikuisille tilapäiseen käyttöön. Jos koet, että tarvitset sitä toistuvasti, käänny lääkärin puoleen.

Usein kysyttyä melatoniinista

Voiko melatoniinia käyttää alkoholin tai lääkkeiden kanssa?

Melatoniinia ei suositella alkoholin, fluvoksamiinin tai varfariinin kanssa. Alkoholi voi heikentää melatoniinin vaikutusta, kun taas SSRI-mielialalääke fluvoksamiini voi vahvistaa sitä. Verenohennuslääke varfariinin vaikutus voi voimistua melatoniinin kanssa, joten jos käytät sitä, juttele melatoniinin käytöstä lääkärin kanssa.

Tupakointikin voi pienentää melatoniinin pitoisuutta ja vähentää sen väsyttävää vaikutusta.

Onko melatoniini turvallista? Voiko siihen jäädä koukkuun?

Koska melatoniini on elimistön itsensä tuottama hormoni, sitä pidetään luonnollisempana vaihtoehtona varsinaisille nukahtamis- tai unilääkkeille. Monille melatoniinivalmisteet sopivat hyvin, ja niillä on vähän haittavaikutuksia.

Melatoniinivalmisteet eivät aiheuta riippuvuutta, mutta niihinkin voi jäädä koukkuun psyykkisesti. Melatoniinin käytöstä saattaa tulla tapa, jota ilman nukahtaminen voi tuntua vaikealta. Siksi sitä suositellaan itsehoidossa vain tilapäiseen ja lyhytaikaiseen käyttöön. Jos tarvitset nukahtamislääkettä säännöllisesti, käy lääkärin juttusilla.

Voiko melatoniinista saada yliannostuksen?

Melatoniini on varsin turvallinen, ja sillä on harvoin haittavaikutuksia. Käytä melatoniinia pakkauksen ohjeen mukaan, ja tarvittaessa kysy neuvoa apteekista tai lääkäriltä.


Lue lisää

Viisi tehokasta vinkkiä parempaan uneen

Viisi tehokasta vinkkiä parempaan uneen

Stressi, murheet, ulkopuoliset häiriötekijät ja aikaerorasitus voivat aiheuttaa lievää ja usein ohimenevää unettomuutta. Tässä viisi tehokasta pikkukikkaa, jotka auttavat nukahtamaan.

Lue lisää
15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
Näin hoidat ihoasi yöllä

Näin hoidat ihoasi yöllä

Tiesitkö, että yö on tehokkainta ihonhoitoaikaa? Kun sinä nukut, ihosi palautuu ja hoitavat aineet vaikuttavat tehokkaimmin. Lue vinkit tehokkaaseen ihonhoitoon yöllä!

Lue lisää

Teemat