Chat- ja puhelinpalvelun farmaseutti Julia Viilo: ”Tuntuu hyvältä olla apuna muille”

Chat-farmaseutti palvelemassa asiakkaita verkossa

Tiesithän, että farmaseuttimme ja kosmetologimme auttavat kaikissa apteekkiasioissasi myös puhelimitse ja chatin kautta? Chat- ja puhelinpalvelussa työskentelevä farmaseutti Julia Viilo ei koskaan tiedä, kuka soittaa tai viestittää seuraavaksi ja mihin kysymykseen tarvitaan vastausta. Juuri se on työn suola.

1. Huolestunut isä vai neuvoa kaipaava poliisi? – Farmaseutti on valmiina kaikkeen

”Kun vastaan työvuorossa puhelimeen, saattaa soittaja olla henkilö, joka kaipaa apua haavanhoitoon tai poliisi, joka tarvitsee apua tabletin tunnistamisessa. Chat- ja puhelinpalveluamme käyttävät niin asiakkaat, lääkärit kuin viranomaisetkin. Se tuo työhön hyvää haastetta. 

Kerran eräs isä viestitti minulle Espanjasta lomareissulta, että mitä lääkettä hänen pitäisi hakea sairastuneelle lapselle paikallisesta apteekista ja mikä olisi oikea annostus. Annostussuositukset vaihtelevat usein maiden välillä. Oli kiva antaa vanhemmalle varmistus siitä, kuinka toimia oikein.”

2. Työnä ongelmanratkaisu – Mahdollisuus auttaa ja oppia uutta itsekin

”Palkitsevinta työssäni on mahdollisuus auttaa. Jokaisesta löytyneestä ratkaisusta ja ratkenneesta ongelmasta tulee onnistumisen tunne. 

Paras piirteeni on ratkaisukeskeisyys. Chat- ja puhelinpalvelussa esitetyt kysymykset ovat usein spesifimpiä kuin myymälässä, ja vastausten etsiminen on kiinnostavaa selvittelytyötä. Opin itsekin uutta.”

3. ”Vanhaa rypsiöljyä lätynpaistoon?” – Erikoiset kysymykset ovat osoitus luottamuksesta

”Yhden päivän aikana eteen voi tulla hyvin erilaisia tilanteita. 

Välillä minulta saatetaan jopa kysyä, voiko vanhentunutta rypsiöljyä käyttää lättyjen paistamiseen. Vaikka minun täytyy ohjeistaa asiakasta olemaan yhteydessä Ruokavirastoon, otan nämäkin kysymykset luottamuksenosoituksena.

Vuosien aikana olen oppinut jättämään työasiat työpaikalle, mutta välillä tuttavat ja läheiset soittelevat ja kyselevät minulta neuvoja vapaa-ajallakin. Olen farmaseutti kellon ympäri.”

4. Pandemia toi asiakkaita verkkokauppaan – Tukena myös korona-aikana

”Pandemia-aika toi verkkokauppaamme erityisen paljon asiakkaita. Chat-farmaseuttina olen aina ikään kuin asiakkaan taskussa valmiina. 

Asiakas voi olla minuun yhteydessä mistä ja milloin vain, vaikka mökiltä, lenkiltä, työpaikalta tai ulkomailta. 

Erityisesti korona-aikana tuntui hyvältä, että sai olla tukena ja apuna muille. Minulle on tärkeää, että saan olla töissä yrityksessä, joka tekee yhteiskunnallisesti tärkeää ja merkittävää työtä. Yliopiston Apteekin tuotto käytetään opetukseen ja koulutukseen

5. Huumorintajuiset työkaverit ja kiitolliset asiakkaat – Palautteet jäävät mieleen

”Olen erityisen kiitollinen työyhteisöstäni. Nauru on auttanut jaksamaan myös kiireen keskellä. 

Kerran työkaverini kysyi asiakkaalta chatissa, haluaako hän ostaa mintun vai sitruuna-liman makuisia kalsiumtabletteja. Silloin meitä nauratti, että herkullinen maku tuo sitruuna-lima! 

Asiakkaiden sydämelliset palautteet ja kiitokset lämmittävät aina. 

Mieleenpainuvin palaute oli, kun asiakas kertoi saaneensa minulta sympatiaa ja toivoa ja näkevänsä chat-keskustelumme jälkeen valoa tunnelin päässä. Palautteita lukiessa muistan aina, miksi teen tätä työtä.”  

Chat- ja puhelinpalvelu – Olemme täällä sinua varten

  • Chat- ja puhelinpalvelumme farmaseutit ja kosmetologit auttavat kaikissa apteekkiasioissasi ja pulmissasi.
  • Lisäksi reseptilääkkeiden tilaaminen verkkokaupastamme hoituu aina joko chat- tai puhelinpalvelun kautta.
  • Voit kysyä chatissa tai puhelimitse paitsi neuvoa ja tuotesuosituksia, myös tiedustella muun muassa sähköisiin resepteihin liittyvistä asioista.
  • Chat-palvelu neuvoo osoitteessa ya.fi joka päivä kello 8–22. Pääset chatiin myös Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen kautta.
  • Puhelinpalvelumme auttaa ympäri vuorokauden numerossa 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).

Miksi chat tai puhelu?

  • Joidenkuiden mielestä chatin kautta tai puhelimessa on miellyttävämpi hankkia esimerkiksi intiimit reseptilääkkeet, kun keskustelu käydään kahden kesken kasvottomasti eikä apteekin ihmisvilinässä.
  • Chatin mukava puoli on myös se, ettei keskustelua tarvitse tarkkailla joka hetki, vaan voit irtautua siitä hetkeksi ja välissä vaikka vastata työpuheluun tai piipahtaa lastenhuoneessa.

Mistä aiheista voin kysyä?

  • Voit kysyä mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta apteekkiasiasta. Monet kysyvät lääkkeiden yhteisvaikutuksista, lasten lääkeannoksista sekä raskaus- ja imetysajan lääkkeidenkäytöstä.
  • Jos haluat kysyä oireistasi, farmaseutit osaavat arvioida, olisiko itsehoitolääkkeistä apua vai kannattaisiko sinun käydä lääkärillä.
  • Muistathan, että Yliopiston Apteekista saat asiantuntevaa apua myös ihon- ja kauneudenhoitoon liittyviin kysymyksiin.
  • Kaikki kysymykset ovat arvokkaita, eikä tyhmiä tai hassuja kysymyksiä ole. Ota siis rohkeasti yhteyttä!

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti Julia Viilo.