Tiesitkö tämän nivelten hyvinvoinnista?

Tiesitkö tämän nivelten hyvinvoinnista?

Kipeät nivelet? Nivelesi kiittävät, kun liikut fiksusti, valitset hyvät kengät ja muistat muutaman tärkeän ravintoaineen. Näillä vinkeillä vältyt nivelkivuilta ja pidät nivelesi terveinä ja hyvinvoivina läpi elämän.

1. Nivelet nauttivat monipuolisesta liikunnasta

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta auttavat pitämään nivelet kunnossa. Jos liikkumisen ilon oppii jo nuorena, niin se säilyy varmimmin läpi koko elämän. 

On tärkeää, ettet jumiudu yhteen lajiin. Intohimoisen juoksijan kannattaa välillä uida tai pyöräillä, jotta nivelten rasitus ei ole yksipuolista. Kokeile siis uusia lajeja uteliaasti ja löydä omat suosikkisi.

Aikuisten liikuntasuositus on sykettä nostattavaa liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa ja lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Esimerkiksi 2,5 tuntia reipasta kävelyä, uintia tai jumppaa yhdistettynä kahteen kuntosalitreeniin tai porraskävelyyn viikossa riittää. Liikkua voi tietysti myös pienemmissäkin pätkissä.

2. Pienikin painonpudotus helpottaa nivelvaivoja

Ylipaino rasittaa niveliä ja altistaa nivelrikolle. Ylipainoisella kipu tuntuu etenkin polvien nivelissä.

Pienikin painonpudotus vähentää huomattavasti niveliin kohdistuvaa rasitusta ja ehkäisee nivelkipuja.

3. Uinti, hiihto ja pyöräily ovat ihanteellisia lajeja nivelille

Jos et ole himoliikkuja ja liikunnasta on kulunut pitkä aika, aloita maltillisesti ja omaa kehoasi kuunnellen. Uinti, hiihto ja pyöräily ovat hyviä lajeja keltanokallekin, sillä niissä rasitus kohdistuu tasaisesti eri niveliin.

Sen sijaan lajit, joissa paino on hetkittäin yhden nivelen varassa, saattavat rasittaa niveliä liikaa ja tehdä ne kipeiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi juoksu ja pallopelit.

Iäkkäiden kannattaa suosia lajeja, jotka eivät kuormita niveliä liikaa. Kevyet koti- ja pihatyöt, kävely ja voimistelu oman kunnon mukaan tekevät hyvää nivelille.

Jos liikunta aiheuttaa kipua, vähennä hetkeksi liikunnan määrää tai kokeile jotain toista lajia.

4. C-vitamiini ja omega-3-rasvahapot tukevat nivelten hyvinvointia

Millään yksittäisellä ruoka-aineella ei ole ihmeitä tekevää vaikutusta niveliin, mutta lautasmallin mukaiseen terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon kannattaa panostaa. Näin myös paino pysyy sopivissa lukemissa ja kroppa terveenä.

Huolehdi erityisesti, että saat riittävästi C-vitamiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia, joilla on havaittu olevan vaikutusta hyvinvoiviin niveliin. C-vitamiini on tärkeä kollageenin muodostumiselle, mikä tukee nivelten ruston ja luuston toimintaa.  Myös kalsium ja D-vitamiini edistävät luuston kuntoa, ja D-vitamiini auttaa myös normaalin lihastoiminnan ylläpitämisessä. C-vitamiinia saa esimerkiksi marjoista ja hedelmistä, ja kalsiumia maitotuotteista, siemenistä ja täydennetyistä kaurajuomista. D-vitamiinia on suositeltavaa ainakin talviaikaan ottaa purkista.

Jotkut saavat nivelvaivoihin helpotusta ravintolisistä. Suosittuja nivelille tarkoitettuja lisäravinteita ovat esimerkiksi glukosamiini, kondroitiini, kurkumiini ja MSM. Valmisteita käytetään useamman viikon ajan yhtäjaksoisesti.

Terveet nivelet

6. Särkylääke ja kipugeeli on hyvä apu nivelkipuun

Nivelkipujen kanssa ei kannata kärvistellä. Esimerkiksi polven kipu muuttaa kävelyasentoa, mikä kipeyttää lonkkaa, mikä kipeyttää selkää – ja kierre on valmis.

Hyvä ensiapu nivelkivun hoitoon on särkylääkkeen ja paikalliskipugeelin yhdistelmä.

Ne eivät kuitenkaan sovi pitkäaikaiseen käyttöön, vaan pikemminkin kuuriluontoisesti akuutin kivun hoitoon.

7. Kylmähoito, kuumahoito ja TENS-laite hellivät niveliä

Kylmä ja kuuma tekevät nivelille hyvää. Kylmäpakkaus tehoaa erityisesti venähtäneeseen tai ylirasittuneeseen niveleen. Pitele kylmäpakkausta kipeässä kohdassa noin vartin verran parin tunnin välein, niin nivelen turvotus vähenee.

Jotkut saavat kolottaviin niveliin helpotusta kuumasta. Lämpöpakkaus voi vetreyttää niveliä esimerkiksi aamuisin ennen liikkeelle lähtöä. Kylmä/lämpöpakkauksia löydät Yliopiston Apteekista.

Pitkittyneisiin nivelkipuihin saattaa auttaa myös TENS-laite eli ihon kautta tapahtuva sähköinen hermostimulaatio. TENS-laite lievittää kipua supistamalla ja rentouttamalla lihasta sekä vilkastuttamalla verenkiertoa. Se myös vapauttaa elimistöön kivun tunnetta vähentäviä hormoneja ja torjuu aivoille lähteviä kipuviestejä. Myös TENS-laitteen löydät Yliopiston Apteekista.

 

Asiantuntijana proviisori, asiakaspalvelupäällikkö Rami Kivistö Yliopiston Apteekista.


Lue lisää

10 vinkkiä toimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

10 vinkkiä toimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

Hartiat jumissa? Muistatko, milloin on syytä käyttää lämpötyynyä, milloin kylmägeeliä? Entä tiesitkö, että väärät kengät voivat kipeyttää niskan? Katso 10 vinkkiä toimistoon niin vältät niskajumit!

Lue lisää
Näin vältät liikuntavammat

Näin vältät liikuntavammat

Kaunis sää houkuttelee lenkkipolulle. Aloittelijan krempat pysyvät loitolla lämmittelyllä, maltilla ja magnesiumilla. Lue vinkit yleisimpien liikuntavammojen hoitoon ja ehkäisyyn.

Lue lisää
Venyttele ja palaudu – Tee rentouttava kehonhuoltojumppa

Venyttele ja palaudu – Tee rentouttava kehonhuoltojumppa

Kipeät lihakset, kankea selkä tai niska ja hartiat jumissa? Egon personal trainer Melina Keltaniemi näyttää suosikkiliikkeensä, joilla koko kroppa vetreytyy.

Lue lisää

Teemat