9 vinkkiä kotitoimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

9 vinkkiä kotitoimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

Hartiat jumissa? Kännykän näpyttelystä someniska? Hartiat, niska ja yläselkä joutuvat koville, joten jumit on järkevintä ehkäistä ennalta. Muistatko, milloin on syytä käyttää lämpötyynyä, milloin kylmägeeliä? 

1. Vaihtele asentoa

Älä seiso tai istu koko päivää samalla tavalla ja samassa asennossa. Yritä löytää kotoa hyvä paikka tehdä töitä myös seisaltaan. Hyvä rytmi on tunti seisomista, sitten tunti istumista. Jos tunti tuntuu liian pitkältä ajalta, seiso niin kauan, kun asentosi pysyy hyvänä ja ryhdikkäänä.

2. Pidä ranka suorana

Hyvässä seisoma-asennossa paino on tasaisesti molemmilla jaloilla, selkä on suorana ja lantio keskellä. Kädet lepäävät pöydällä 90 asteen kulmassa ja katse suuntautuu alaviistosti tietokoneen näytölle. Hyvässä istuma-asennossa jalkapohjat ovat vierekkäin lattialla, paino on pakaroilla ja peppu kiinni tuolin selkänojassa. Korjaa asento aina, kun huomaat, että istut tai seisot lysyssä tai esimerkiksi paino toisella kankulla.

3. Harjoittele oikeaa asentoa

Moni meistä on tottunut huonoon istuma- tai seisoma-asentoon, eikä välttämättä huomaa huonoa asentoa siksi itse. Pyydä puolisoa tai perheenjäsentä katsomaan, onko asennossasi jotain kummallista. Voit harjoitella hyvää asentoa myös peilin edessä. Hiljalleen kroppa tottuu uuteen, parempaan asentoon, eivätkä hartiat ole enää jumissa.

4. Hoida puhelut kuulokkeilla

Jos puhut päivän aikana paljon puhelimessa, käytä kuulokkeita. Kännykkä kädessä ja korvalla käsi väsyy herkästi ja pää saattaa olla koko ajan vähän vinossa. Se rasittaa niskaa, hartioita ja kättä.

5. Vahvista yläkroppaa

Jumiin menevät lihakset voivat olla liian heikot. Vahvista siis lihaksia. Tee pystypunnerruksia käsipainoilla tai jumppaa kuminauhalla tai kepillä. Jos et tiedä, miten vahvistaisit lihaksiasi tai miten liikkeet tehdään oikein, pyydä apua treenaavalta kaverilta tai alan ammattilaiselta. Jos et tiedä, mistä jumi tai kipu johtuu, hae apua työterveyshuollosta.

6. Avaa rintakehä

Niskajumin syynä voi olla jännittyneet rintalihakset. Silloin hartiat kääntyvät pikkuhiljaa eteenpäin korvan alapuolelta. Ota jumppaasi mukaan rintarankaa avaavia liikkeitä. Tee mieluummin lyhyitä taivutuksia ja liikkuvuutta parantavia liikkeitä kuin pitkiä venytyksiä yhdessä asennossa. Sellaiset voivat jopa pahentaa jumeja.

7. Muista taukojumppa

Tunnin välein pyörittele hartioita, heilauttele muutaman kerran jumppakeppiä tai kävele vaikka korttelin ympäri. Vastuskuminauhoja, putkirullia ja hierontarullia voi käyttää kotijumpan apuna. Kokeile myös käsitellä selän kipupisteitä kipukoukulla. Todennäköisesti aivotkin skarppaavat, kun kroppa saa liikettä.

8. Kokeile lämmintä tai kylmää

Lämpötyynyt rentouttavat lihaksia ja parantavat aineenvaihduntaa. Kätevä lämpölaastari kiinnittyy tarran avulla iholle ja sitä voi pitää huomaamattomasti paidan alla vaikka koko työpäivän. Huolehdi myös, ettei niskaan pääse kylmää tai vetoa. Jos niskakipu tai hartiakipu iskee yhtäkkiä ja pää ei käänny, vaivaa voi hoitaa kylmäpussilla. Kylmähoito sopii parhaiten akuuttiin kipuun, lämmin toistuvaan niskasärkyyn.

9. Selvitä syy

Jos niska- tai hartiasärky alkaa nopeasti, sinulla on sen lisäksi kuumetta, pahoinvointia tai muuten voimaton olo, kyse voi olla jotain muusta kuin tavallisesta niskajumista. Niskakivun syy kannattaa joka tapauksessa selvittää. Särkylääke tai lihasrelaksantti auttaa oireeseen, ei itse syyhyn.

  1. PERSKINDOL ACTIVE GEL 200 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    PERSKINDOL ACTIVE GEL 200 ML
    28,90 €
  2. YA KYLMÄGEELI 150 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA KYLMÄGEELI 150 ML
    9,90 €
  3. ICE POWER KYLMÄGEELI 150 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    ICE POWER KYLMÄGEELI 150 ML
    12,50 €
  4. ICE POWER PLUS MSM 200 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    ICE POWER PLUS MSM 200 ML
    18,10 €