Tiesitkö tämän venyttelystä?

Tiesitkö tämän venyttelystä?

Venyttele säännöllisesti, niin kroppasi pysyy vetreänä, lihaksesi kasvavat nopeammin ja ajatuksesi kulkevat paremmin. Egon personal trainer kertoo, mitä hyötyä venyttelystä on ja millaiset venytykset huoltavat kehoa parhaiten.

1. Venyttely kannattaa, vaikkei mihinkään sattuisi

Lähes kaikilla on pieniä jumeja tai särkyjä jossain päin kroppaa. Usein kipu johtuu kireistä lihaksista: pinkeät rintalihakset vetävät ryhtiä huonoksi, jolloin hartiat kuormittuvat, tai kiristävät pakaralihakset saavat alaselän juilimaan.

Lihaksia kiristävät liikunnan lisäksi ihan tavalliset arkipuuhat, kuten seisominen, istuminen tai kauppakassien kantaminen. Venyttely auttaa palauttamaan lihakset lepopituuteensa ja pitämään lihaskalvot elastisina.

Venyttely kannattaa, vaikkei mihinkään paikkaan edes sattuisi. Kun venyttelet, verenkiertosi ja aineenvaihduntasi vilkastuvat ja nivelesi pysyvät liikkuvina.

Samalla työ- ja opiskeluasentosi pysyy ryhdikkäänä, selkäsi ei revähdä sulkiskentällä ja hiekkalaatikolla kyykistely tai ylähyllylle kurottelu on vaivatonta.

2. Venyttely tehostaa lihaskasvua

Liikunnan harrastajalle kehonhuolto on tärkeää, ehkä jopa tärkeämpää kuin itse treeni.

Vetreät kudokset vastaanottavat treeniä paremmin kuin jännittyneet, lihaskasvu on nopeampaa, asentovirheet vähenevät sekä voimantuotto ja palautuminen paranevat.

Jos haluat tehostaa venyttelyä, ota uurrettu putkirulla avuksi.

3. Venyttely tekee hyvää ajatustyölle

Toimisto- ja seisomatyöläisen kroppa kiittää pitkin päivää tehdyistä pikavenyttelyistä. Lihakset säilyvät elastisina ja verenkierto vilkkaana – ja näin ajatuskin luistaa paremmin.

Parin tunnin välein kannattaa avata rintakehää, kurotella käsiä kattoon tai venyttää lonkankoukistajia. Myös erilaiset vartalon kiertoliikkeet ovat erinomaista taukojumppaa. Niissä jumppakeppi on hyvä apu.

4. Keho kaipaa erilaisia tapoja venytellä

Työpäivän lomaan, bussin odotteluun tai treenin alkuun sopivat lyhyet, pumppaavat, noin 10 sekunnin venytykset, jotka avaavat liikeratoja.

Pidemmät, noin puolen minuutin venytykset taas toimivat parhaiten treenin tai työpäivän päätteeksi.

Pari tuntia tiukan treenin jälkeen kannattaa aina huoltaa kehoa palauttavilla, noin minuutin pituisilla venytyksillä.

5. Joka päivä kannattaa venytellä edes vähän

Venyttele päivittäin ainakin lonkankoukistajia, pakaroita, takareisiä, pohkeita, selkää, rintarankaa ja niskaa.

Tehosta venyttelyä rauhallisella hengityksellä. Keskity erityisesti pitkään uloshengitykseen, sillä se aktivoi parasympaattista hermostoa, joka auttaa lihaksia pitenemään.

Venyttely ei saa aiheuttaa terävää kipua, mutta pehmeän makea tuntuma kuuluu asiaan.

 

Asiantuntijana personal trainer Melina Keltaniemi Egosta.


Lue lisää

10 vinkkiä toimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

10 vinkkiä toimistoon: Näin vältät niskajumit ja hartiasäryt

Hartiat jumissa? Muistatko, milloin on syytä käyttää lämpötyynyä, milloin kylmägeeliä? Entä tiesitkö, että väärät kengät voivat kipeyttää niskan? Katso 10 vinkkiä toimistoon niin vältät niskajumit!

Lue lisää
Näin vältät liikuntavammat

Näin vältät liikuntavammat

Kaunis sää houkuttelee lenkkipolulle. Aloittelijan krempat pysyvät loitolla lämmittelyllä, maltilla ja magnesiumilla. Lue vinkit yleisimpien liikuntavammojen hoitoon ja ehkäisyyn.

Lue lisää
Minä ja hyvinvointi: Petra Korpi

Minä ja hyvinvointi: Petra Korpi

”Kartan kaikkea ehdottomuutta”. Hyvinvointibloggaaja Petra Korpi, 31, rauhoittaa mielensä päälläseinonnalla ja nyrkkeilyllä.

Lue lisää