Tiesitkö tämän venyttelystä?

nainen venyttelee

Venyttele säännöllisesti, niin kroppasi pysyy vetreänä, lihaksesi kasvavat nopeammin ja ajatuksesi kulkevat paremmin. Mitä hyötyä venyttelystä on ja millaiset venytykset huoltavat kehoa parhaiten?

1. Venyttely kannattaa, vaikkei mihinkään sattuisi

Lähes kaikilla on pieniä jumeja tai särkyjä jossain päin kroppaa. Usein kipu johtuu kireistä lihaksista: pinkeät rintalihakset vetävät ryhtiä huonoksi, jolloin hartiat kuormittuvat, tai kiristävät pakaralihakset saavat alaselän oireilemaan. Hyvin tavallisia ovat niskajumit ja hartiasäryt, joita voi ennaltaehkäistä muun muassa säännöllisellä lihaksia aktivoivalla taukojumpalla.

Lihaksia kiristävät liikunnan lisäksi ihan tavalliset arkipuuhat, kuten seisominen, istuminen tai kauppakassien kantaminen. Venyttely auttaa palauttamaan lihakset lepopituuteensa ja pitämään lihaskalvot elastisina.

Venyttely kannattaa, vaikkei mihinkään paikkaan edes sattuisi. Kun venyttelet, verenkiertosi ja aineenvaihduntasi vilkastuvat ja nivelesi pysyvät hyvinvoivina ja liikkuvina.

Samalla työ- ja opiskeluasentosi pysyy ryhdikkäänä, selkäsi ei revähdä sulkiskentällä ja hiekkalaatikolla kyykistely tai ylähyllylle kurottelu on vaivatonta. Muista venyttelyn ohella myös lihasten hyvä lämmittely ennen urheilusuoritusta, jotta vältät liikuntavammat.

Yleiset lihaskrampit ja suonenvedot talttuvat yleensä pitkällä ja rauhallisella vastavenytyksellä. Muista kuitenkin, että suonenvetojen ennaltaehkäisyssä avainasemassa on säännöllinen ja hyvä nesteytys, venyttely sekä magnesium.

2. Venyttely tehostaa lihaskasvua

Liikunnan harrastajalle kehonhuolto on tärkeää, ehkä jopa tärkeämpää kuin itse treeni.

Vetreät kudokset vastaanottavat treeniä paremmin kuin jännittyneet, lihaskasvu on nopeampaa, asentovirheet vähenevät sekä voimantuotto ja palautuminen paranevat.

Jos haluat tehostaa venyttelyä, ota uurrettu putkirulla avuksi.

3. Venyttely tekee hyvää ajatustyölle

Toimisto- ja seisomatyöläisen kroppa kiittää pitkin päivää tehdyistä pikavenyttelyistä. Lihakset säilyvät elastisina ja verenkierto vilkkaana – ja näin ajatuskin luistaa paremmin.

Parin tunnin välein kannattaa avata rintakehää, kurotella käsiä kattoon tai venyttää lonkankoukistajia. Myös erilaiset vartalon kiertoliikkeet ovat erinomaista taukojumppaa. Niissä jumppakeppi tai harjanvarsi on hyvä apu.

4. Keho kaipaa erilaisia tapoja venytellä

Työpäivän lomaan, bussin odotteluun tai treenin alkuun sopivat lyhyet, pumppaavat, noin 10 sekunnin venytykset, jotka avaavat liikeratoja.

Pidemmät, noin puolen minuutin venytykset taas toimivat parhaiten treenin tai työpäivän päätteeksi.

Pari tuntia tiukan treenin jälkeen kannattaa aina huoltaa kehoa palauttavilla, noin minuutin pituisilla venytyksillä.

5. Joka päivä kannattaa venytellä edes vähän

Venyttele päivittäin ainakin lonkankoukistajia, pakaroita, takareisiä, pohkeita, selkää, rintarankaa ja niskaa.

Tehosta venyttelyä rauhallisella hengityksellä. Keskity erityisesti pitkään uloshengitykseen, sillä se aktivoi parasympaattista hermostoa, joka auttaa lihaksia pitenemään. Venyttely ei saa aiheuttaa terävää kipua, mutta pehmeän makea tuntuma kuuluu asiaan.

Lyhyet kehonhuoltohetket antavat virkeyttä ja hyvää oloa, joten tee pieniä muutoksia arkeesi ja saavuta parempi olo! Jo pienillä muutoksilla on iso merkitys kokonaisuuden kannalta!

  1. OMRON HEAT TENS KIVUNLIEVITTÄJÄ 1 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    OMRON HEAT TENS KIVUNLIEVITTÄJÄ 1 KPL
    139,00 €
  2. PERSKINDOL ACTIVE GEL 200 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    PERSKINDOL ACTIVE GEL 200 ML
    28,90 €
  3. EMENDO VEHNÄTYYNY PIENI MUSTA 1 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    EMENDO VEHNÄTYYNY PIENI MUSTA 1 KPL
    13,80 €
  4. YA KYLMÄGEELI 150 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA KYLMÄGEELI 150 ML
    9,90 €