Verkkokauppa

Verkkoasiointi kasvoi voimakkaasti

Lääkkeiden ja muiden apteekkituotteiden tilaaminen verkkoapteekista ya.fi kasvoi voimakkaasti. Verkon osuus koko myynnistämme Suomessa oli 7 prosenttia.

Vuonna 2020 verkkoapteekin myynti kasvoi lähes 150 prosenttia ja oli 23 miljoonaa euroa. Verkkoapteekin kasvuun vaikuttivat erinomainen asiakaspalvelu, nopeat ja luotettavat toimitukset, valikoiman kehittäminen sekä uudistunut markkinointi ja kampanjointi.

Verkkoapteekin nopea asiakasmäärän ja myynnin kasvu keväällä edellytti asiakaspalvelun ja logistiikan nopeaa skaalaamista, jossa onnistuimme erittäin hyvin. Onnistumisen mahdollistivat nopeat rekrytoinnit ja apteekkien henkilöstön sujuva kouluttautuminen verkon asiakaspalveluun.

Suunnittelimme ja valmistelimme uuden verkkokauppa-alustan käyttöönottoa. Alustan tavoitteena on tarjota asiakkaalle helppo ja nopea asiointi ja mahdollistaa kasvavien asiakasmäärien erinomainen palveleminen. Uusi verkkokauppa-alusta on tarkoitus ottaa käyttöön maaliskuussa 2021.

Nopeat toimitukset kotiin tai noutopisteeseen

Toimitamme tuotteet asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen tai kotiovelle parissa arkipäivässä. Lisäksi asiakas voi valita pikanoudon, jolloin verkkotilaus on noudettavissa Yliopiston Apteekin noutoautomaatista tunnin kuluessa tilauksesta.

Keväällä aloitimme yhteistyön logistiikkapalvelua tarjoavan Budbeen kanssa. Valitessaan tämän toimitustavan asiakkaat saavat verkkotilauksensa kotiin tai valitsemaansa osoitteeseen pääkaupunkiseudulla erittäin nopeasti.

Nopeat toimitukset kotiin ovat saaneet asiakkailta runsaasti positiivista palautetta. Asiakkaat ovat olleet erityisen tyytyväisiä siihen, että he voivat määritellä tarkasti toimitusajan ja seurata tilauksensa kulkua reaaliaikaisesti.

Verkkoasiakkaat erittäin tyytyväisiä

Toteutimme elokuussa asiakaskyselyn verkkoapteekissa asioineille Uniikki-asiakkaille. Kyselyn mukaan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä verkkoapteekin palveluun (N=2400). Verkkoapteekin suositteluindeksi oli samalla tasolla kuin apteekeissamme.

Kyselyn mukaan asiakkaamme arvostivat mahdollisuutta tehdä ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta. Noin 70 prosenttia vastasi, että pandemia oli lisännyt heidän haluaan käyttää verkkoapteekkia mahdollisen infektioriskin välttämiseksi. Erityisesti yli 65-vuotiaiden verkkoapteekin käyttö oli yleistynyt.

Lähes kaikki kyselyyn vastanneet asiakkaamme toivovat, että heidän lääkereseptinsä olisivat nähtävissä verkkoapteekissa. Tämä Kanta-rajapintojen avaamista ja viranomaisten hyväksyntää edellyttävä muutos sujuvoittaisi merkittävästi lääkkeiden ostamista verkkoapteekista.

Reaaliaikaiset saatavuustiedot verkosta

Kävijöiden määrä verkkoapteekissa kasvoi 20 prosenttia ja oli yli 11 miljoonaa. Iso osa verkkoapteekin kävijöistä etsi tietoa lääkkeistä ja tuotteista, haki vinkkejä omaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä hyödynsi verkossa erilaisia palvelujamme, kuten Kela-korvauslaskuria tai muistuttaja-palvelua.

Verkkoapteekistamme löytyy kaikkien lääkevalmisteiden ja muiden tuotteiden saatavuustiedot reaaliaikaisesti ja tuotekohtaisesti. Liikennevalomerkinnät kertovat toimipisteittäin, onko valmistetta saatavilla runsaasti, jonkin verran vai onko se tilapäisesti lopussa.

Vuoden 2020 alusta alkaen asiakkaat ovat voineet tilata itselleen viestin, kun heidän kaipaamaansa lääkettä tai muuta tuotetta on katkon jälkeen jälleen saatavilla. Kokonaisuudessaan lääkkeiden saatavuus on ollut erittäin hyvä apteekkiemme lisäksi myös verkossa.