Ilmaa vatsassa? Näin helpotat tukalaa oloa

Ilmaa vatsassa? Näin helpotat tukalaa oloa

Mahassa kiertää, pierettää ja vatsa pömpöttää kuin ilmapallo? Helpota ja ehkäise ilmavaivoja näillä farmaseutin vinkeillä.

Kuinka monta kertaa ihminen päästää ilmaa päivässä? Mikä on normaali määrä?

Kaasun muodostuminen on yksilöllistä, mutta keskimäärin ruoansulatuselimistössä muodostuu 7–8 desilitraa kaasuja päivässä. Normaalin ylärajana pidetään noin 25:tä pierua päivässä. Joillakuilla osa ilmasta poistuu suun kautta röyhtäisyinä.

Mistä ilmavaivat johtuvat?

Jokaisen suolistossa on kaasuja. Kaasua aiheuttavat ruoansulatus ja suoliston bakteerit. Suolistoon päätyy ilmaa myös nielemällä.

Tietyt ruoka-aineet aiheuttavat enemmän kaasuja kuin toiset – näitä ovat esimerkiksi palkokasvit, kaalit ja kokojyvätuotteet sekä makeutusaineet. Se, miten suolisto reagoi ruoka-aineisiin, on yksilöllistä. Toisella hernekeittopäivä tuntuu vatsassa, toiselle ei tule mitään oireita.

Joskus ilmavaivojen syynä voi olla laktoosi-intoleranssi, keliakia tai ärtyneen suolen oireyhtymä.

Miten helpotan oloa, kun maha on täynnä ilmaa?

Kun vatsaa turvottaa ja olo on tukala, suolikaasut olisi hyvä saada liikkeelle. Älä siis pidättele – se vain pahentaa oireita. Jos olet istunut koko päivän ja vatsa tuntuu ilmapallolta, lähde kävelylenkille. Liikunta auttaa saamaan kaasut liikkeelle.

Myös jooga- tai pilates-liikkeet voivat tuoda helpotuksen. Esimerkiksi jalan halaus auttaa poistamaan ilmaa vatsasta. Käy siis selinmakuulle ja vedä polvea kohti rintakehää vähintään minuutin ajan. Toista sitten toisella jalalla.

Lisäksi apteekin itsehoitovalmisteista voi saada avun. Dimetikonia sisältävä valmiste auttaa pienentämään suolistossa olevia kuplia, jolloin ne kulkeutuvat helpommin ulos. Myös apteekista saatavat piparminttuöljykapselit tukevat suoliston hyvinvointia ja poistavat suolistosta kaasua.

Ilmavaivat

Miten ehkäisen ilmavaivoja?

Ensiksikin on hyvä muistaa, että pierut ovat täysin normaaleja. Esimerkiksi suoliston hyvinvoinnille tärkeät kuidut muodostavat kaasuja, eikä esimerkiksi viljatuotteitta kannata karsia ruokavaliosta turhaan.

Jos suolikaasua muodostuu kuitenkin tavallista enemmän ja ilmavaivat häiritsevät elämää, selvitä, aiheuttaako jokin ruoka-aine sinulle ilmavaivoja. Jätä ruoka pois ruokavaliosta ja tarkkaile, vähenevätkö ilmavaivat.

Muista myös nämä vinkit:

  • Ilmavaivojen ehkäisyssä olennaista on tasainen ruokarytmi. Syö ateria tai välipala 3–4 tunnin välein. Säännöllinen ruokarytmi pitää suoliston aktiivisena. Liian isojen annosten syöminen kerralla saa suolen täyttymään, mikä lisää ilmavaivoja.
  • Pureskele ruoka huolellisesti ja syö rauhallisesti – hotkiessa kulkeutuu helposti ilmaa vatsaan.
  • Vältä pitkiä istumajaksoja. Istuessa suolistoon muodostuu painetta ja vatsaa alkaa helpommin turvottaa.
  • Liiku säännöllisesti! Liikunta lisää suoliston toimintaa, vähentää turvottelua ja saa kaasut liikkeelle.
  • Jauhatko paljon purkkaa? Purukumia syödessä nielet paljon ilmaa, mikä voi pahentaa ilmavaivoja.
  • Tupakointi saattaa lisätä ilmavaivoja, sillä tupakoidessa tulee helposti nieltyä ilmaa.
  • Kokeile apteekista saatavaa piihappogeeliä. Se muodostaa suojaavan kerroksen ruoansulatuskanavan limakalvoille ja auttaa normalisoimaan suolen ja vatsan toimintaa. Piihappo sitoo myös kaasuja ja vähentää mahan liikahappoisuutta, mikä vähentää ilmavaivoja.
  • Jos ilmavaivoihin ei löydy helpotusta omin avuin, käänny lääkärin puoleen. Lääkäri voi auttaa selvittämään, onko liiallisten suolistokaasujen taustalla jokin sairaus.

 

Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti Leeni Tolvanen.


Lue lisää

Suolisto kuntoon! 10 keinoa pitää vatsa tyytyväisenä

Suolisto kuntoon! 10 keinoa pitää vatsa tyytyväisenä

Hyvinvointisi perusta on suolistossa. Vatsa pitää rauhallisista ruokailuhetkistä, kuiduista, kasviksista ja liikunnasta. Lisäbuustia antavat entsyymivalmisteet ja maitohappobakteerit. Lue 10 vinkkiä vatsan hyvinvointiin!

Lue lisää
Näin vältät vatsavaivat

Näin vältät vatsavaivat

Kesällä grillataan ja nautitaan herkuista. Raskas ja rasvainen grilliruoka saattaa kuitenkin aiheuttaa vatsassa nipistelyä ja polttelua. Lue, miten voit välttyä kiusalliselta närästykseltä.

Lue lisää
Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Söitkö liikaa juhlapöydässä? Kuvio on vanha tuttu: kun tuhtia, rasvaista ja suolaista ruokaa syö liikaa, saa vaivoikseen vatsakipua, närästystä, pahoinvointia ja ummetusta. Huono olo väistyy aikanaan, mutta odottelun lisäksi voit helpottaa oloasi myös näillä vinkeillä.

Lue lisää

Teemat