Suolisto kuntoon! 10 keinoa pitää vatsa tyytyväisenä

10 keinoa pitää suolisto kunnossa

Hyvinvoinnin yksi peruspilari on suolisto. Vatsa pitää rauhallisista ruokailuhetkistä, kuiduista, kasviksista ja liikunnasta. 

1. Ruoki hyviä bakteereja

Hyvinvoivan suoliston perustana on terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Suolisto rakastaa kasviksia ja täysjyväkuituja – syö siis niitä päivän jokaisella aterialla. Myös hedelmät, marjat ja hyvät kasvirasvat hellivät suolistoa.

Suolistossa elää tuhansia bakteereita – sekä hyviä että huonoja – jotka kamppailevat elintilastaan. Hapatetuilla maitotuotteilla ja kuitupitoisilla ruuilla, ruokit hyviä suolistobakteereja. Vähennä punaista lihaa, kovia maitorasvoja sekä sokeria, sillä ne lisäävät huonojen suolistobakteerien määrää.

2. Käytä tarvittaessa kuitulisää

Kuituja tulisi syödä vähintään 25 grammaa päivässä. Esimerkiksi yhdessä ruisleipäviipaleessa on 2–3 grammaa kuitua. Jos ruokavalio ei sisällä tarpeeksi kuituja, ota avuksi apteekista saatavat kuitulisät. Esimerkiksi karppaajien saattaa olla vaikea saada riittävää määrää kuituja ravinnosta.

3. Pureskele kunnolla

Miten syöt on yhtä tärkeää kuin mitä syöt. Syö rauhallisesti ja pureskele huolellisesti, sillä ruoansulatus alkaa jo suussa. Pureskelu ja syljestä erittyvät ruoansulatusentsyymit tekevät ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää. Hotkiessa ruoka menee mahaan isoina paloina, mikä aiheuttaa suolistolle ekstratyötä ja vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä.

  1. YA ENTSYYMIKAPSELI 30 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA ENTSYYMIKAPSELI 30 KPL
    10,90 €
  2. LINUM PLUS KUITUSEOS 350 G
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    LINUM PLUS KUITUSEOS 350 G
    13,50 €
  3. LACTRASE KAPSELI 100 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    LACTRASE KAPSELI 100 KPL
    25,20 €

4. Pidä ateriarytmi tasaisena

Vatsa kiittää, kun muistat syödä säännöllisesti ja noin viisi ateriaa päivässä. Pitkät ateriavälit ja liian suuret annokset ovat vatsan kauhistus. Huolehdi, että syöt kunnollisen aamiaisen, jotta nälkä ei ehdi kasvaa liian suureksi lounaalla. Näin vältät ahmimisen.

Syö iltapäivällä välipalaksi esimerkiksi hedelmiä, pähkinöitä ja jogurttia, jotta illallinen pysyy kohtuullisen kokoisena. Vältä liian raskaita aterioita myöhään illalla, sillä yöllä suoliston toiminta hidastuu ja tuhti ruoka vatsassa häiritsee nukkumista.

5. Vältä napostelua

Huolehdi, että jokaisella aterialla ruokaa on riittävästi ja että se sisältää proteiinia. Liian pienet tai kevyet annokset johtavat helposti jatkuvaan naposteluun, mistä vatsa ei pidä. On tärkeää, että aterioiden välillä on riittävästi taukoa, jotta vatsalaukku ehtii tyhjentyä, suolisto saa levätä ja näin valmistautua seuraavaan ruokailuun.

6. Juo vettä aterioiden välissä

Veden juonti on tärkeää suoliston toiminnalle. Veteen liukenevat kuidut tarvitsevat vettä muodostaakseen massan, joka kulkee suoliston läpi. Liukenemattomat kuidut taas imevät itseensä vettä. Juo vettä noin kaksi litraa tasaisesti pitkin päivää. Vältä kuitenkin veden juontia ruokaillessa, sillä vesi laimentaa ruokaa pilkkovia entsyymejä ja vaikeuttaa

7. Kokeile apteekin entsyymivalmisteita

Erityisesti juhlien aikaan, kun pöydät notkuvat herkkuja, voit kokeilla apteekin entsyymivalmisteita. Ne sisältävät luonnollisestikin suolistossa esiintyviä entsyymejä.

8. Vältä stressiä

Huolehdi riittävästä levosta, sillä stressi on suoliston vihollinen. Kehon erittämät stressihormonit vaikuttavat suolistobakteerien toimintaan ja ärsyttävät suolistoa. On yksilöllistä, miten herkästi oma vatsa reagoi stressiin. Monilla se joko hidastaa tai nopeuttaa suoliston toimintaa.

9. Muista maitohappobakteerit

Helli vatsaasi erityisesti silloin, jos se on joutunut koetukselle. Jos syöt antibiootteja, löytyy apteekista S. boulardii-valmisteita avuksesi. 

10. Liiku riittävästi

Suolisto pitää liikunnasta. Pidä kesken työpäivän venyttelytaukoja. Erityisesti selän kierrot tekevät hyvää vatsalle. Ota ilo irti myös hyötyliikunnasta. Liikunta vähentää vatsan turvotusta sekä helpottaa suoliston toimintaa ja aineenvaihduntaa. Erityisesti ruokailun jälkeen on hyvä lähteä pienelle kävelylenkille, jotta suoliston toiminta aktivoituu.