Suolisto kuntoon! 10 keinoa pitää vatsa tyytyväisenä

Suolisto kuntoon! 10 keinoa pitää vatsa tyytyväisenä

Hyvinvointisi perusta on suolistossa. Vatsa pitää rauhallisista ruokailuhetkistä, kuiduista, kasviksista ja liikunnasta. Lisäbuustia antavat entsyymivalmisteet ja maitohappobakteerit.

1. Ruoki hyviä bakteereja

Hyvinvoivan suoliston perustana on terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Suolisto rakastaa kasviksia ja täysjyväkuituja – syö siis niitä päivän jokaisella aterialla. Myös hedelmät, marjat ja hyvät kasvirasvat hellivät suolistoa.

Suolistossa elää tuhansia bakteereita – sekä hyviä että huonoja – jotka kamppailevat elintilastaan. Hapatetuilla maitotuotteilla, hapankaalilla ja eksoottisemmilla ruoilla, kuten kimchillä ja kombuchalla, ruokit hyviä suolistobakteereja. Vähennä punaista lihaa, kovia maitorasvoja sekä sokeria, sillä ne lisäävät huonojen suolistobakteerien määrää.

2. Käytä tarvittaessa kuitulisää

Kuituja tulisi syödä vähintään 25 grammaa päivässä. Esimerkiksi yhdessä ruisleipäviipaleessa on 2–3 grammaa kuitua. Jos ruokavalio ei sisällä tarpeeksi kuituja, ota avuksi apteekista saatavat kuitulisät. Esimerkiksi keliaakikkojen ja karppaajien saattaa olla vaikea saada riittävää määrää kuituja ravinnosta.

3. Pureskele kunnolla

Miten syöt on yhtä tärkeää kuin mitä syöt. Syö rauhallisesti ja pureskele huolellisesti, sillä ruoansulatus alkaa jo suussa. Pureskelu ja syljestä erittyvät ruoansulatusentsyymit tekevät ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää. Hotkiessa ruoka menee mahaan isoina paloina, mikä aiheuttaa suolistolle ekstratyötä ja vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä.

4. Pidä ateriarytmi tasaisena

Vatsa kiittää, kun muistat syödä säännöllisesti ja noin viisi ateriaa päivässä. Pitkät ateriavälit ja liian suuret annokset ovat vatsan kauhistus. Huolehdi, että syöt kunnollisen aamiaisen, jotta nälkä ei ehdi kasvaa liian suureksi lounaalla. Näin vältät ahmimisen.

Syö iltapäivällä välipalaksi esimerkiksi hedelmiä, pähkinöitä ja jogurttia, jotta illallinen pysyy kohtuullisen kokoisena. Vältä liian raskaita aterioita myöhään illalla, sillä yöllä suoliston toiminta hidastuu ja tuhti ruoka vatsassa häiritsee nukkumista.

5. Vältä napostelua

Huolehdi, että jokaisella aterialla ruokaa on riittävästi ja että se sisältää proteiinia. Liian pienet tai kevyet annokset johtavat helposti jatkuvaan naposteluun, mistä vatsa ei pidä. On tärkeää, että aterioiden välillä on riittävästi taukoa, jotta vatsalaukku ehtii tyhjentyä, suolisto saa levätä ja näin valmistautua seuraavaan ruokailuun.

6. Juo vettä aterioiden välissä

Runsas veden juonti on tärkeää suoliston toiminnalle. Veteen liukenevat kuidut tarvitsevat vettä muodostaakseen massan, joka kulkee suoliston läpi. Liukenemattomat kuidut taas imevät itseensä vettä. Juo vettä vähintään kaksi litraa tasaisesti pitkin päivää. Vältä kuitenkin veden juontia ruokaillessa, sillä vesi laimentaa ruokaa pilkkovia entsyymejä ja vaikeuttaa ruoansulatusta.

Suolisto kuntoon

7. Helpota ähkyä entsyymivalmisteella

Kehon omien ruoansulatusentsyymien tuotantoa voi halutessaan buustata apteekista saatavalla entsyymivalmisteella. Erityisesti juhlien aikaan, kun pöydät notkuvat herkkuja, entsyymivalmisteet voivat helpottaa ähkyä ja vatsan turvotusta. Entsyymit auttavat suolistoa pilkkomaan ravinnon proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa ja edistävät ravintoaineiden imeytymistä.

8. Vältä stressiä

Huolehdi riittävästä levosta, sillä stressi on suoliston vihollinen. Kehon erittämät stressihormonit vaikuttavat suolistobakteerien toimintaan ja ärsyttävät suolistoa. On yksilöllistä, miten herkästi oma vatsa reagoi stressiin. Monilla se joko hidastaa tai nopeuttaa suoliston toimintaa.

9. Ota maitohappobakteerit avuksi

Helli vatsaasi erityisesti silloin, jos se on joutunut koetukselle. Esimerkiksi jos stressi iskee päälle, olet joutunut syömään antibioottikuurin tai ruokavalio on jäänyt yksipuoliseksi, on vaarana, että huonot suolistobakteerit pääsevät ottamaan suolistossasi vallan ja aiheuttavat vatsaongelmia. Apteekissa myytävät maitohappobakteerit auttavat suolistoa palauttamaan luonnollisen bakteeritasapainon.

10. Liiku riittävästi

Suolisto pitää liikunnasta. Pidä kesken työpäivän venyttelytaukoja. Erityisesti selän kierrot tekevät hyvää vatsalle. Ota ilo irti myös hyötyliikunnasta. Liikunta vähentää vatsan turvotusta sekä helpottaa suoliston toimintaa ja aineenvaihduntaa. Erityisesti ruokailun jälkeen on hyvä lähteä pienelle kävelylenkille, jotta suoliston toiminta aktivoituu.


Lue lisää

Näin vältät vatsavaivat

Näin vältät vatsavaivat

Kesällä grillataan ja nautitaan herkuista. Raskas ja rasvainen grilliruoka saattaa kuitenkin aiheuttaa vatsassa nipistelyä ja polttelua. Lue, miten voit välttyä kiusalliselta närästykseltä.

Lue lisää
Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Söitkö liikaa juhlapöydässä? Kuvio on vanha tuttu: kun tuhtia, rasvaista ja suolaista ruokaa syö liikaa, saa vaivoikseen vatsakipua, närästystä, pahoinvointia ja ummetusta. Huono olo väistyy aikanaan, mutta odottelun lisäksi voit helpottaa oloasi myös näillä vinkeillä.

Lue lisää

Teemat