10 vinkkiä: Näin nautit auringosta ja rusketut turvallisesti

10 vinkkiä: Näin nautit auringosta ja rusketut turvallisesti

Se on täällä jälleen – ihana ja lämmittävä auringonpaiste! Aurinko tekee hyvää kehollemme ja mielellemme, joten valonsäteistä kannattaa nauttia. Jos vietät paljon aikaa ulkona tai tykkäät ottaa aurinkoa, ota käyttöön nämä 10 vinkkiä. Niiden avulla nautit auringosta turvallisesti ja palamatta.

1. Valmistele iho kuorinnalla ja kapseleilla

Joustava ja hyvinvoiva iho pystyy suojautumaan auringon haitoilta huonokuntoista paremmin, ja siihen muodostuu tasainen rusketus. Siksi ihosta kannattaa pitää huolta kuorimalla ja kosteuttamalla sitä säännöllisesti. Ihon omaa suojamekanismia voi vahvistaa myös aurinkokapseleilla. Niiden avulla ruskettuminen nopeutuu ja rusketuksen kesto paranee. Muista aloittaa aurinkokapselikuuri pari viikkoa ennen lomaa.

2. Tarkista aamun alkajaisiksi, mikä on päivän UV-indeksi

Auringon ultraviolettisäteilyn voimakkuutta mitataan UV-indeksillä (UVI). Mitä voimakkaampaa säteily on, sen helpommin iho palaa. Hyvä suojautuminen on tarpeellista, kun UV-indeksi on kolme tai yli. UVI-ennuste ilmoitetaan säätiedotuksissa, ja sen voi tarkistaa päivittäin esimerkiksi Ilmatieteenlaitoksen sivuilta.

3. Levitä aurinkorasva ajoissa – muista 30 minuuttia

Talven jäljiltä iho on arimmillaan ja ohuimmillaan, joten sen suojamuuri kaipaa apua. Käytä aina aurinkosuojavoidetta, joka suojaa sekä UVA- että UVB-säteiltä. Kaikissa Yliopiston Apteekissa myytävissä auringonsuojissa on molemmat suojat. Levitä aurinkovoide iholle puoli tuntia ennen kuin menet ulos. Muista tehdä uusi voitelu kahden tunnin kuluttua tai aiemmin, jos hikoilet tai uit. Älä säästele voidetta myöskään silloin, kun haluat ruskettua. Suojavoide ei estä ruskettumista, mutta säästää palamiselta.

4. Juo helteellä tuplasti enemmän vettä

Kun oleskelet auringossa, tarvitset vettä tuplasti sen verran kuin tavallisesti. Juo tasaisesti ja sitä enemmän, mitä enemmän hikoilet. Hyvä määrä on 2–4 desiä tunnissa. Muista myös syödä tasaisin väliajoin, sillä hikoillessa elimistöstä poistuu veden lisäksi suoloja.

5. Vietä siesta varjossa

Siirry varjoon, kun paahde on voimakkainta, jotta et pala tai saa auringonpistosta. Suomessa paahde on voimakkainta keskipäivällä kello 11—15. Rusketusta tavoittelevien ei kannata skipata varjossa vietettyä siestaa: rusketut silti, sillä iho voi saada varjossakin melkein puolet siitä UV-säteilystä, minkä se saisi suorassa paisteessa.

6. Nosta aurinkolasit aina nenälle

UV-suojattujen aurinkolasien tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Silmien lisäksi aurinkolasit suojaavat ohutta ja herkkää silmänympärysihoa. Silmien liiallinen altistuminen UV-säteilylle voi pahimmillaan johtaa sarveiskalvon palovammaan eli lumisokeuteen. Lumisokeus sattuu ja saa aikaan väliaikaisen näönmenetyksen. Häikäisy ja siitä johtuva siristely voivat aiheuttaa päänsärkyä ja ryppyjä.

7. Suihkuta suojaa hiuksille tai pistä hattu päähän

Tukka haalistuu ja kuivuu auringossa. Suojaa se siis joko erityisellä suojatuotteella tai hatulla, joka auttaa myös auringonpistoksen torjumisessa.

8. Ota vartti kerrallaan, kun tankkaat D-vitamiinia auringosta

Saamme D-vitamiinia auringosta, jos kevät ja kesä ovat kohtuullisen aurinkoisia. Tarvittavan D-vitamiinimäärän muodostumiseen riittää, kun altistat kasvosi ja käsivartesi suojaamattomina auringon säteille 45 minuutin ajan viikon aikana. D-vitamiinia kannattaa nauttia pienissä pätkissä: jos oleskelet ulkona topissa ja housuissa vartin kolmena aurinkoisena päivänä, D-vitamiiniannoksesi on turvattu.

9. Säteilyä pelkällä paisteella? Muista suojata iho myös pilvisellä säällä ja veden äärellä

Myös pilvisellä säällä voi palaa, sillä ohut pilvi suodattaa UV-säteilystä vain noin 20 prosenttia. Jos urheilet tai teet pihahommia, muista, että aurinkoannos lisääntyy, kun se heijastuu esimerkiksi vaaleasta hiekasta tai vedestä. UV-säteet kulkevat myös lasin läpi, joten autossa tai lasitoimistossakin pitäisi olla suojautunut.

10. Turvallisin tapa hankkia rusketus? Tartu purkkiin

Turvallisimmin rusketuksen saa aikaan itseruskettavalla voiteella. Kalpeutta voi kampittaa myös sävyttävillä päivävoiteilla, heleyttävillä meikinalusvoiteilla tai BB- ja CC-voiteilla. Jos haluat tehostaa ruskettumista auringosta, apteekissa on myös saatavilla UV-suojatuotteita, joissa on suojakertoimen lisäksi ruskettumista edistäviä ainesosia.


Lue lisää

Näin onnistut itseruskettavalla

Näin onnistut itseruskettavalla

Itseruskettavalla syntyy turvallisin rusketus, mutta moni arkailee käyttää itseruskettajaa oranssien tiikerinraitojen ja muiden epätasaisuuksien pelossa. Näillä ohjeilla saat tasaisen ja kauniin päivetyksen.

Lue lisää
10 vinkkiä: Näin vietät vaivattoman aurinkoloman

10 vinkkiä: Näin vietät vaivattoman aurinkoloman

Lomareissusi ei mene mönkään, kun matka-apteekkisi on kunnossa ja olet osannut varautua pieniin haavereihin jo etukäteen. Katso vinkit, mitä kannattaa pakata mukaan!

Lue lisää
Tiesitkö tämän aurinkotuotteista?

Tiesitkö tämän aurinkotuotteista?

Estääkö aurinkorasva ruskettumisen? Miten yhdistää aurinkovoide ja meikki? Etsimme vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin ja vinkkaamme, kuinka otat aurinkosuojatuotteista kaikki tehot irti.

Lue lisää