Näin vahvistat lantionpohjalihaksia

vahvat lantionpohjalihakset parantavat seksielämää

Vahvat lantionpohjalihakset pitävät virtsankarkailun loitolla, parantavat seksielämää ja vahvistavat orgasmeja. Farmaseuttimme Satu Asumalahti neuvoo, miksi ja miten lantionpohjalihaksia on syytä treenata.

1. Mistä tiedän, että lantionpohjalihakseni kaipaavat treeniä?

Tyypillisin ja kiusallisin ongelma on virtsankarkailu. Pissaa saattaa lirahtaa aivastaessa, hypätessä tai seisomaan noustessa. Toisinaan karkailua edeltää pakonomainen virtsaamisen tarve, vaikka rakko on melkein tyhjä. Yhtä kaikki, pikkuhousut kastuvat. Vaiva on yleinen, sillä kolmasosa naisista kärsii virtsankarkailusta jossain vaiheessa elämäänsä. 

2. Miten löydän lantionpohjalihakseni?

Pese kädet ja vie kaksi sormea emättimeen noin 5 sentin syvyyteen. Supista lihaksia kuin pidättäisit pissaa. Sormissa tuntuu puristusta ja imua. Lantionpohjalihaksesi siis työskentelevät! 

3. Kenen kannattaa treenata lantionpohjalihaksia?

Lantionpohjalihakset heikkenevät iän myötä, joten vaiva yleistyy, kun vuosia karttuu. Myös ylipaino voi vaikuttaa asiaan. Jos olet synnyttänyt tai olet raskaana, lantionpohjalihasten treenaaminen on erittäin hyvä idea. Alatiesynnytys nimittäin löystyttää lantionpohjalihaksia väistämättä. Parasta on aloittaa lantionpohjan lihastreeni jo raskaana ollessa.

4. Miten lantionpohjalihakset vaikuttavat seksiin?

Lantiopohjalihasten treenaaminen voi vahvistaa orgasmeja. Vahvat lantionpohjalihakset supistelevat ja tuottavat nautintoa molemmille. Ei siis ihme, että lantionpohjalihaksia kutsutaan myös seksilihaksiksi.

Jos lantionpohjalihakset ovat heikentyneet, pissahätä saattaa yllättää kesken seksin. Kannattaa huolehtia siitä, että rakko on mahdollisimman tyhjä ennen sänkyyn menoa. Myös asennon vaihtaminen voi auttaa.

  1. RFSU LIUKUVOIDE KLICK NATURAL GLIDE HAJUSTAMATON 100 ML
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
  2. RFSU GEISHAKUULA CARE 1 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    RFSU GEISHAKUULA CARE 1 KPL
    21,00 €
  3. BELLADOT BRITT DUO BALLS LANTIONPOHJAKUULAT
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    BELLADOT BRITT DUO BALLS LANTIONPOHJAKUULAT
    22,90 €

5. Miten lantionpohjalihaksia treenataan?

Käy ensin pissalla, jotta rakko on tyhjä. Supistele ja rentouta lantionpohjalihaksia. Tee kymmenisen toistoa ja pidä tauko. Toista sarja muutaman kerran. Tee koko harjoitus useamman kerran päivässä. Treenaa noin viitenä päivänä viikossa. Myös lepopäivät ovat tärkeitä, kuten missä tahansa lihasharjoittelussa.

Tärkeää jumppaamisessa on säännöllisyys. Varaa harjoituksille tietty tilanne ja aika, jolloin muistat treenata – vaikka bussipysäkillä, televisiota katsellessa tai nukkumaan mennessä.

6. Entä muita tehokkaita lantionpohjalihasliikkeitä?

Tee nopeiden harjoitusten lisäksi ”kestävyysharjoituksia”: Jännitä lantionpohjalihaksia kevyesti noin 20 sekunnin ajan. Rentouta lihakset kymmeneksi sekunniksi. Toista harjoitus kymmenen kertaa.

Supistusharjoituksia voi tehdä myös eri asennoissa. Käy lattialle selinmakuulle. Nosta lantio lattiasta ylös ja supistele lantionpohjalihaksia. Laske lantio hitaasti nikama nikamalta takaisin lattiaan. Toista 5–10 kertaa.

Toinen vaihtoehto: Seiso leveässä haara-asennossa ja kyykkää alas. Supistele samalla lantionpohjalihaksia. Toista liikettä muutaman kerran.

Voit treenata vaikka työtuolin kanssa näin: Nouse tuolilta niin, että supistat samalla lantionpohjalihaksia. Laskeudu takaisin istumaan ja anna lihasten rentoutua. Toista liike muutaman kerran.

7. Miten emätinkuulia käytetään?

Ergonomisesti muotoiltuja emätinkuulia käytetään lantionpohjalihasten treenaamisessa. Niitä kutsutaan myös vaginakuuliksi, harjoituskuuliksi ja geishakuuliksi. Silikonista tai muovista valmistettuja kuulia on yleensä kaksi, ja ne ovat naruilla kiinni toisissaan. Ne painavat 10–50 grammaa.

Treenaa emätinkuulilla näin:

  • Työnnä kuulat syvälle emättimeen. Käytä vesipohjaista liukuvoidetta tarvittaessa. Poistosilmukka tai naru jää emättimen ulkopuolelle. 
  • Jännitä lantionpohjalihaksia ikään kuin yrittäisit estää kuulien luiskahtamisen pois. Pidä kuula paikallaan samalla, kun kävelet tai istut.
  • Treenaa muutamasta minuutista muutamaan tuntiin. Aikaa voi pidentää, kun lihakset vahvistuvat. 
  • Puhdista kuulat saippualla ja vedellä.
Lantionpohjalihasten jumppa

8. Mistä emätinkuulia voi ostaa?

Laadukkaita emätinkuulia löytyy Yliopiston Apteekista. Voit tilata ne huomaamattomasti myös verkkokaupastamme ya.fi.

9. Hyötyvätkö miehet lantionpohjalihastensa vahvistamisesta?

Kyllä! Vahvat lantionpohjalihakset auttavat erektiota kestämään pidempään. Lihakset löytyvät peräaukon ja kivesten alueelta, kun mies kuvittelee nostavansa kiveksiä. Miehet voivat treenata lantionpohjalihaksia samanlaisten harjoitusten avulla kuin naisetkin.

10. Milloin huomaan lantionpohjalihasten treenaamisen tulokset?

Tähän pätee ihan sama kuin mihin muuhun tahansa lihasryhmän harjoittamiseen: mitä useammin treenaat, sen nopeammin saat tuloksia. Yleensä lantionpohjalihasten vahvistaminen vaatii 2–6 kuukauden harjoittelun. Kun lihakset on saatu vahvoiksi, ylläpitona saattaa riittää treenaaminen joka toinen päivä.