Toimitusehdot

YLIOPISTON APTEEKIN KULUTTAJAVERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT

Voimassa 30.08.2024 alkaen

1. Soveltamisala

Näitä Yliopiston Apteekin verkkokaupan yleisiä tilaus- ja toimitusehtoja ("Ehdot") sovelletaan Yliopiston Apteekin verkkokauppaan osoitteessa www.ya.fi ("Verkkokauppa") ja Verkkokaupan tuotteita ("Tuotteet") koskeviin tilauksiin ja ostotapahtumiin kuluttajakaupassa.

Verkkokaupassa myyjänä toimii:
Yliopiston Apteekki (y-tunnus 0202635-1)
Valimotie 7, 00380, Helsinki
Asiakaspalvelun puhelinnumero: 09 5420 4500 (pvm/mpm)

TUOTTEIDEN TILAAMINEN VERKKOKAUPASTA EDELLYTTÄÄ NÄIDEN EHTOJEN HYVÄKSYMISTÄ. Yliopiston Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat Verkkokaupastamme. Hyväksymällä nämä Ehdot olet samalla tietoinen siitä, että voimme lähettää sinulle tilaukseesi liittyviä sähköposti- ja/tai tekstiviestejä. Tutustu myös sivuston käyttöehtoihin ja käyttäjien tietosuojaan.

2. Tuotteiden tilaaminen

Tilauksia Verkkokaupasta voivat tehdä 16 vuotta täyttäneet yksityishenkilöt, jotka eivät harjoita jälleenmyyntitoimintaa. Alle 18-vuotiaat voivat tehdä ostoksia vain huoltajan luvalla. 

Ennen Tuotteiden tilaamista sinun tulee varmistaa, että Tuotteet soveltuvat aikomaasi käyttötarkoitukseen. Tilattaessa Verkkokaupasta Tuotteisiin tutustuminen tapahtuu tuotekuvan ja tuotekuvauksen avulla. Lisäksi lääkeneuvontaa, tuotetietoa ja muuta apua ostamiseen saat Verkkokaupan chat- tai puhelinpalvelusta. 

Mikäli haluat ostaa reseptilääkkeitä, lisäneuvontaa vaativia itsehoitolääkkeitä, 18 vuoden ikää edellyttäviä Tuotteita, tai haluat hyödyntää kanta-asiakkaan edut, on sinun rekisteröidyttävä Verkkokauppaan.

Mikäli Verkkokaupassa on merkintä kaupanpäällisestä, saat lisättyä kaupanpäällisen ostoskoriin, kun edun edellyttämät ostoehdot täyttyvät ja etutuotteita on vielä jäljellä. Ostoehdot mainitaan Verkkokaupassa. Kaupanpäällisen saat valittua ostoskorissa ja kassalla nousevan ponnahdusikkunan kautta. Kaupanpäällinen ei nouse automaattisesti tilaukselle, vaan se tulee aina valita ponnahdusikkunan kautta. Jos ponnahdusikkunaa ei muodostu, kaupanpäällinen ei ole valittavissa. Kaupanpäällistä ei voida lisätä tilaukselle jälkikäteen.

3. Kanta-asiakkaaksi rekisteröityminen ja kanta-asiakasetujen hyödyntäminen

Kanta-asiakkaaksi rekisteröityminen tapahtuu vahvan tunnistautumisen kautta. Rekisteröitymisen jälkeen palveluun kirjaudutaan seuraavilla kerroilla vahvalla tunnistautumisella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Sinun on pidettävä käyttäjätunnus ja salasana salassa. Kirjaudu Verkkokaupastamme ulos, kun lopetat asioinnin.

Olet henkilökohtaisesti vastuussa kaikista ostotapahtumista, jotka tehdään tiliäsi ja tunnuksiasi käyttäen ja sitoudut ilmoittamaan viivytyksettä, mikäli käyttäjätunnuksesi ja/tai salasanasi joutuvat kolmannen osapuolen haltuun, jolloin pidätämme oikeuden sulkea tai poistaa käyttäjätunnuksesi ennalta ilmoittamatta. Vastaat siitä, että Verkkokaupan ostotapahtumien yhteydessä antamasi osto- ja tilitiedot ovat ajan tasalla, täydellisiä ja paikkansapitäviä. 

Palveluun kirjautumalla saat itsellesi Yliopiston Apteekin kanta-asiakastarjoukset ja -edut. Ostojasi ei voida jälkikäteen liittää ostotietoihisi, eikä niistä voi saada jälkikäteen tarjoushintaa, mikäli olet asioinut Verkkokaupassa rekisteröitymättömänä käyttäjänä. Palveluun voi kirjautua myös kesken ostamisen eli vielä siinä vaiheessa, kun Tuotteita on jo poimittu ostoskoriin.

4. Reseptilääkkeiden tilaaminen ja tilausrajoitukset

Reseptilääkeostot edellyttävät asiakkaan vahvaa tunnistamista Verkkokaupassa. Ostaaksesi reseptilääkkeitä Verkkokaupasta sinulla on lisäksi oltava sähköinen resepti. Verkkokaupassa farmaseutit palvelevat sinua suojatussa chat-yhteydessä, jonka kautta hoidetaan reseptilääkkeiden ja itsehoitotuotteiden ostamiseen liittyvä neuvonta. 

Osaa apteekkituotteista ei voi ostaa Verkkokaupasta, kuten Tuotteita, jotka tulee säilyttää sekä varastoinnin että käytön ajan kylmässä. Tiettyjen reseptilääkkeiden myynnissä on lisäksi lakisääteisiä rajoituksia. Näiden tuotteiden osalta Verkkokaupassa näytetään tuotetiedot, mutta tilaaminen ei ole mahdollista.

Osa Verkkokaupassa myytävistä Tuotteista edellyttää farmaseutin lisäneuvontaa. Tällaisia Tuotteita ovat esimerkiksi lisäneuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet, kuten jälkiehkäisyvalmisteet ja orlistaatti-valmisteet. Nämä Tuotteet voi ostaa Verkkokaupasta vain farmaseutin kanssa joko chatissa tai puhelimessa käytävän lääkeneuvonnan yhteydessä. Näiden Tuotteiden ostaminen edellyttää rekisteröitymistä Verkkokaupan käyttäjäksi.

5. Hinnat, toimituskulut ja verot

Tuotteesta veloitetaan se hinta, joka on ilmoitettu Verkkokaupassa tilauksen tekoajankohtana. Hinta näkyy tilauksesi koontitiedoissa ennen tilauksen lähettämistä ja vahvistetaan tilausvahvistuksessa. Jos Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on virheellinen ilmeisen kirjoitusvirheen tai muun ilmeisen erehdyksen vuoksi, virheellinen hinta ei sido Yliopiston Apteekkia.

Käytettäessä mahdollista alennuskoodia, alennettu hinta näkyy tilauksesi koontitiedoissa ennen maksusuoritusta koodin syöttämisen jälkeen. Alennuskoodia ei voida huomioida jälkikäteen. Alennuskoodi toimii vain normaalihintaisiin tuotteisiin, ellei alennuskoodin yhteydessä erikseen ilmoiteta muuta.

Pidätämme oikeuden muuttaa Verkkokaupassa ilmoitettuja hintoja ennalta ilmoittamatta. Muutettuja hintoja sovelletaan hinnanmuutoksen voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin. Reseptilääkkeen vähittäishinta on kaikissa Suomen apteekeissa sama (Valtioneuvoston asetus lääketaksasta 713/2013). Tuotesivuilla näkyviin hintoihin lisätään reseptinkäsittelyssä lääketaksa-asetuksen mukainen 2,39 euron toimitusmaksu. Tämä ilmoitetaan tuotesivulla. 

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä muut soveltuvat verot, mutta eivät sisällä toimituskuluja. 

Mahdolliset toimituskulut näytetään tilauksesi yhteenvedossa ennen maksusuoritusta. Katso lisätietoja toimitusmaksuista

6. Maksaminen

Verkkokaupassamme on käytössä Klarna Checkout -maksujärjestelmä, joka tarjoaa useita maksuvaihtoehtoja: lasku, erämaksu, verkkopankit, yleisesti käytössä olevat luottokortit sekä MobilePay. Huomioithan, että tiettyjen maksutapojen yhteydessä saatetaan edellyttää, että sinun tulee ilmoittaa mahdollisista reklamaatioista ja muista ongelmatilanteista maksupalvelun tarjoajalle.  

Käyttämällä Klarna Checkout -palvelua hyväksyt Klarna Bank AB:n (556737-0431, Sveavägen 46, 11134 Stockholm) ehdot, jotka löydät kassalta. Maksamiseen liittyvissä kysymyksissä, pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun, koska maksunvälittäjä ei voi tietosuojasyistä antaa kauppiaalle kaikkia maksuihin liittyviä tietoja.

Kun olet hyväksynyt tilauksen kassasivulla, sitä ei voi enää muuttaa. Ennen tilauksen hyväksymistä varmista tilauksen tiedot, kuten Tuotteet, määrät, toimitusaika-arvio sekä yhteystiedot. Vahvistamalla tilauksen hyväksyt nämä Ehdot. Tilauksen vahvistamisen jälkeen saat sähköisen tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Tilausvahvistuksessa on tilausnumero, jolla tilaustasi käsitellään. Tietosuojasyistä sähköpostitse ei lähetetä eriteltyjä tietoja tilaamistasi reseptilääkkeistä, vaan ne korvataan maininnalla ’Reseptilääke’ tuoterivillä. 

Tilausyhteenvedon voi tulostaa Verkkokaupasta heti maksamisen jälkeen. Mikäli käytät palvelua sisäänkirjautuneena, voit myöhemmin tarkastella tilausyhteenvetoasi kirjautumalla asiakastilillesi. Sisäänkirjautumattomana tehdyn tilauksen yhteenveto ei säily palvelussa, kun sivulta siirrytään pois.

7. Tilauksen käsittely ja sopimuksen syntyminen

 Sopimus syntyy, kun toimitamme sinulle tilausvahvistuksen. Suosittelemme, että säilytät tilausvahvistuksen, sillä se on ostokuittisi. 

Yliopiston Apteekki voi tarvittaessa jättää tilauksen toimittamatta tai irtisanoa asiakkuuden, mikäli asiakasta epäillään esimerkiksi väärinkäytöstä. Väärinkäytöksistä voidaan ilmoittaa viranomaisille. Mikäli tilausta ei voida toimittaa tai asiakkuus irtisanotaan, asiakkaalle ilmoitetaan tästä viipymättä. 

8. Toimitusajat ja -tavat

Verkkokaupasta tilatut Tuotteet toimitetaan valitsemaasi noutopisteeseen. Talvisin lääkkeet voidaan toimittaa kuljetuskumppaniemme toimesta, jotka pystyvät takaamaan, että lääkkeet kuljetetaan asianmukaisissa lämpötiloissa. 

  • Tilausten käsittelyaika on 0-3 arkipäivää. 
  • Kuljetusaika on pääsääntöisesti 1-2 arkipäivää (pl. pikanouto ja muut pikatoimitustavat). 
  • Arvioitu toimitusaikahaarukka kerrotaan kassasivulla ennen tilauksen hyväksymistä ostoskorin sisällön, toimitustavan ja varastotilanteen perusteella. 
  • Toimitusta ei ole mahdollista nopeuttaa annetusta arviosta. 
  • Osaan postinumeroalueista kuljetusyhtiöillä ei ole toimituksia päivittäin, jolloin toimitusaika voi olla arvioitua pidempi.  Pitkistä toimituskatkoksista tai yllättävistä tuotepuutoksista ilmoitetaan asiakkaalle erikseen. 
  • Tuotteiden, jotka eivät ole varastotuotteitamme, toimitusaika on noin viikko. 
  • Ilmoitetut toimitusajat ovat aina arvioita.

Toimitusosoitteen tulee olla Suomessa tai Ahvenanmaalla. Tilaaja voi valita toimitusosoitteeksi ja vastaanottajaksi myös muun kuin oman osoitteensa. 

Huomioithan, että toimitusosoite sekä ostoskorin sisältö, koko tai paino saattavat vaikuttaa kassasivulla tarjolla oleviin toimitustapoihin. Toimitustapa ja toimitusmaksu hyväksytään aina tilaamisen yhteydessä ja kustannukset lisätään ostoskorin tuotteiden hintaan. Ajantasaiset toimitusmaksut on kuvattu maksu- ja toimitustavat -sivulla

Valittavissa olevat toimitustavat ovat:

    1. Toimitus keskusvarastolta Yliopiston Apteekin toimipisteeseen:
      Voit noutaa kaikki Verkkokaupasta tekemäsi tilaukset Yliopiston Apteekin toimipisteestä, jolloin toimitus on maksuton. Ajankohtaisen toimitusaika-arvion näet toimitustavan valinnan yhteydessä. Tilauksen saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä ja paketin voi noutaa valitusta Yliopiston Apteekin toimipisteestä seitsemän päivän ajan. Mikäli tilauksen noutamiseen vaaditaan henkilöllisyystodistus, siitä ilmoitetaan tekstiviestissä.  

    2. Pikanouto Yliopiston Apteekin toimipisteestä:
      Voit tehdä tilauksen Verkkokaupassa ja noutaa Tuotteet valitsemastasi Yliopiston Apteekin toimipisteestä. Pikanouto on maksuton, kun tilaus tehdään kirjautuneena kanta-asiakkaana. Voit tilata pikanoudon, mikäli kaikki verkkotilauksesi Tuotteet ovat saatavilla valitsemastasi toimipisteestä. Saat tekstiviestin, kun tilauksesi on noudettavissa valitsemastasi Yliopiston Apteekin toimipisteestä. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan.

      Mikäli valitset toimitustavaksi pikanoudon lähellä toimipisteen sulkeutumisajankohtaa tai sen jälkeen, tilauksen toimitus siirtyy seuraavaan päivään. Voit noutaa tilauksen vasta, kun saat tekstiviestin sen saapumisesta. Mikäli tilauksen noutamiseen vaaditaan henkilöllisyystodistus, siitä ilmoitetaan tekstiviestissä.

    3. Postin pakettiautomaatti:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä, sähköpostilla ja OmaPosti-sovelluksessa. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen avulla. Paketin voi noutaa Postin ilmoittamalla lokerokoodilla. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Mikäli valittu pakettiautomaatti on täynnä, Posti kuljettaa paketin lähimpään noutopisteeseen ja saat siitä ilmoituksen. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan.

    4. Postin noutopiste:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Paketin saapumisesta ilmoitetaan sähköpostilla ja tekstiviestillä tai OmaPosti-mobiilisovelluksessa. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen avulla. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan.

    5. Postin kotiinkuljetus:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Posti sopii vastaanottajan kanssa toimitusajankohdan. Kotiinkuljetus toimii arkisin klo 9–21. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, jätetään paketti noudettavaksi lähimpään postitoimipisteeseen. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan.

    6. Budbee kotiinkuljetus:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Budbeen kotiinkuljetus toimii arkisin klo 17–22. Budbee ilmoittaa arvioidun toimitusajan toimituspäivänä n. klo 14.00. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta osoitteesta, saat tiedon tekstiviestinä ja voit sopia uuden toimitusajan. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Budbee kotiinkuljetus on käytössä pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Joensuussa ja Oulussa. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lääkkeitä sisältäviin tilauksiin.

    7. DB Schenkerin noutopistepaketti:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Voit valita noutopisteen tilausta tehdessäsi. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Henkilöllisyys on todistettava pakettia noudettaessa. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Lähetyksen kulkua voi seurata lähetysseurannan kautta (viitetyyppi: lähettäjän viitenumero ja viite-kenttään tilausnumero).

    8. DB Schenkerin kotiinkuljetus:
      Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Kotiinkuljetus tapahtuu arkisin pääsääntöisesti klo 8–16 välillä. Mikäli pakettia ei saada toimitettua, DB Schenker ilmoittaa vastaanottajalle ja jättää yhteydenottopyynnön uuden toimitusajan sopimiseksi. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse.

    9. Fiugen kotiinkuljetus:
      Näet ajankohtaisen toimitusaika-arvion toimitustavan valinnan yhteydessä. Kotiinkuljetus tapahtuu arkisin pääsääntöisesti klo 17–21 välillä. Tilauksen seurantalinkki lähetetään tekstiviestitse, kun tilaus on lähtenyt matkaan. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Fiugen kotiinkuljetus on käytössä Helsingin, Espoon ja Vantaan postinumeroalueilla.

    10. Fiugen pikatoimitus
      Tilaus toimitetaan asiakkaan antamaan osoitteeseen arkisin ma-pe klo 17–22 välillä (ei arkipyhinä). Osoitteen tulee olla kiinteän tieyhteyden piirissä. Klo 14.30 mennessä tehdyt tilaukset toimitetaan saman päivän aikana. Klo 14.30 jälkeen tehdyt tilaukset ohjautuvat seuraavaan mahdolliseen iltaan, jolloin toimituksia tehdään. Toimitusaika kerrotaan kassasivullamme. Tilauksen seurantalinkki lähetetään tekstiviestitse, kun tilaus on lähtenyt matkaan. Emme voi ottaa huomioon asiakkaan tarkkoja toiveita toimituksen kellonajasta. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti palautuu Yliopiston Apteekkiin. Fiugen pikatoimitus on käytössä Helsingin, Espoon ja Vantaan postinumeroalueilla.

    11. Wolt-pikatoimitus
      Tilaus toimitetaan perille asiakkaan antamaan osoitteeseen (kiinteän tieyhteyden piirissä). Wolt-pikatoimitus on käytössä Espoossa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kemissä, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Salossa, Savonlinnassa, Tampereella ja Turussa. Voit tarkistaa verkkokauppamme kassalla postinumeron perusteella, onko Wolt-pikatoimitus valittavissa asuinalueellasi. Arvioitu toimitusaika kerrotaan kassasivulla ja asiakkaalle toimitetaan tarkennettu toimitusaika-arvio toimitusprosessin edetessä sähköpostilla ja tekstiviestillä. Lähetys luovutetaan vain suoraan vastaanottajalle (ei voi jättää oven taakse), joten vastaanottajan tulee olla paikalla, kun kuljettaja toimittaa tilauksen. Saat Wolt-tilauksen yhteydessä henkilökohtaisen numerokoodin tekstiviestillä. Tilauksen luovutuksen yhteydessä Wolt-lähetti tarkistaa, että asiakkaan tekstiviestillä saama numerokoodi vastaa tilauksen tietoja.  Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti palautuu Yliopiston Apteekkiin, ja asiakkaan tulee itse noutaa paketti sieltä. Pakettia ei voida lähettää uudelleen. Toimituskulua ei palauteta, jos asiakas ei ole ollut vastaanottamassa tilaustaan.

9. Erikoistoimitusmaksu

Joissain tapauksissa Tuotteisiin voidaan lisätä erikoistoimitusmaksu, jolla katetaan Tuotteen poikkeavat toimituskustannukset, kuten poikkeuksellisen painavat lähetykset tai lämpötilaherkkyyden vuoksi tarvittavat erityiset pakkausmateriaalit. Jos ostoskorissa olevalla Tuotteella on erikoistoimitusmaksu, muiden tuotteiden toimittamisesta ei peritä erikseen toimituskustannuksia.

10. Tuotteiden peruuttamisoikeus

Sinulla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa Verkkokaupassa tekemäsi tilaus 14 vuorokauden kuluessa tilattujen tuotteiden (tai viimeisen tavaraerän) vastaanottamisesta.

Lain tarkoituksena on antaa sinulle oikeus tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Voit tutustua pakkauksen sisältöön ja tuotteeseen, mutta olet velvollinen käsittelemään hallussasi olevia Tuotteita huolellisesti.

Jos haluat perua tekemäsi tilauksen, sinun on ilmoitettava tästä Yliopiston Apteekille sähköisellä palautuslomakkeella tai asiakaspalvelukanaviemme kautta viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä sekä palautettava Tuotteet näiden Ehtojen kohdassa 12 sanotun mukaisesti. Sinun ei tarvitse esittää perusteluja sille, miksi haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi. Tällöin hyvitämme tilauksesi Tuotteet siltä osin, kuin Tuotteet ovat hyvitettävissä.

Palauttamasi tuotteen tulee olla myyntikelpoinen ja sinetöityjen tuotteiden tulee olla avaamattomia.

Peruutusoikeutta ei ole

  • lääkkeillä
  • reseptillä ostetuilla tuotteilla
  • avatuilla hygienia- tai terveystuotteilla

11. Noutamatta jätetyt ja palautuneet Tuotteet

Huomioithan, että pelkkä Tuotteen palauttaminen tai noutamatta jättäminen toimituspaikasta ei ole riittävää peruuttamisoikeuden käyttämiseksi. Sinun vastuullasi on tarvittaessa näyttää, että olet tehnyt ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä edellä kuvatulla tavalla. 

Säilytämme noutamatta jätettyjä ja palautuneita tuotteita seuraavasti:

  • Reseptilääkkeitä sisältäviä tilauksia säilytetään 90 päivää.
  • Itsehoitolääkkeitä sisältäviä tilauksia säilytetään 30 päivää. 
  • Muut noutamatta jätetyt ja palautuneet tilaukset säilytetään 30 päivää.

Mikäli asiakas ei ole mainitun säilytysajan kuluessa noutanut tilausta tai pyytänyt tilauksen uudelleen lähetystä, Yliopiston Apteekki purkaa tilausta koskevan sopimuksen asiakkaan sopimusrikkomuksen johdosta. Tällöin tilausta ei hyvitetä. Asiakas voi pyytää tilauksen uudelleen lähetystä yhden kerran.

12. Tuotteiden palauttaminen ja vastuu vastaanotetusta Tuotteesta

Voit palauttaa Tuotteen maksuttomasti Yliopiston Apteekin toimipisteeseen tai Postin toimipisteeseen. Postin palautustunnus on ilmoitettu verkkosivujen palautus- ja reklamaatio-osiossa. Pyydä Postista kuitti lähetetystä tuotteesta ja säilytä se vähintään kolme kuukautta. Kuitti on tosite tuotteen palauttamisesta.

Tuotepalautukset on tehtävä viivytyksettä ja viimeistään 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Pakkaa palautettavat Tuotteet huolellisesti, jotta ne eivät vaurioidu toimituksessa. Suosittelemme käyttämään alkuperäispakkausta. Kaikki palautettavaan Tuotteeseen liittyvät tarvikkeet ja pakkauksen mukana tulleet osat on palautettava Tuotteen mukana. 

Huomioithan, että jos olet käyttänyt Tuotetta tai muutoin käsitellyt Tuotetta muulla tavalla kuin mikä on tarpeen Tuotteen luonteen, ominaisuuksien tai toimivuuden toteamiseksi, vastuullasi on korvata mahdollinen palautetun Tuotteen arvon alentuminen Tuotteen täyteen hintaan asti. 

13. Maksun palautus

Peruutetun tilauksen maksun palautus suoritetaan Klarnan kautta. Hyvitys koskee vain palautettavia Tuotteita, ei toimitusmaksuja. Yliopiston Apteekilla on oikeus pidättyä maksun palautuksesta, kunnes se on saanut palautetut Tuotteet takaisin tai kunnes olet todistanut lähettäneesi Tuotteet takaisin.

14. Tuotteiden virheet

Vastaamme toimittamiemme Tuotteiden virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Emme vastaa virheistä, jotka johtuvat Tuotteen vääränlaisesta käsittelystä, tavanomaisesta kulumisesta tai asennus-, käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä. 

Mikäli saamasi Tuote on viallinen tai virheellinen, täytä Yliopiston Apteekin sähköinen tuotereklamaatiolomake ja kirjaa, mikä vika tai virhe Tuotteessa on. Jos olet saanut väärän Tuotteen (Yliopiston Apteekin toimitusvirhe), ilmoita siitä tuotereklamaatiolomakkeen kautta. Molemmissa tapauksissa kerro sähköisellä lomakkeella, haluatko uuden Tuotteen tilalle vai rahojen palautuksen.

Jos joku muu kuin Yliopiston Apteekki on antanut tuotteelle takuun, Tuotteen virheistä takuun perusteella on vastuussa ainoastaan takuun antaja, ei Yliopiston Apteekki.

15. Vastuunrajoitus

Yliopiston Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Pidätämme oikeuden varastoeroihin, teknisiin ongelmiin, tuotteen ominaisuuksien muutokseen ja mahdollisiin typografisiin virheisiin sivustollamme ja mainoksissamme. Pidätämme oikeuden perua virheelliset tilaukset tai jotka sisältävät virheellisiä henkilötietoja.

16. Viestintä asiakkaille, henkilötietojen käsittely ja tietosuoja

Tilauksen yhteydessä asiakkaalle lähtee sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilausnumeron sekä mahdollisesti muuta tietoa.

Rekisteröitymisen yhteydessä liityt Yliopiston Apteekin kanta-asiakkaaksi ja tietosi tallennetaan Yliopiston Apteekin kanta-asiakasrekisteriin. 

Yliopiston Apteekin asiakastiedot ja tilaukset siirtyvät Yliopiston Apteekin käyttöön suojatussa verkkoyhteydessä (SSL-salaus). Yliopiston Apteekki huolehtii asiakastietojen asianmukaisesta käsittelystä ja säilyttämisestä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löydät asiakasrekisterin rekisteriselosteesta.

Mikäli haluat saada sähköpostiisi tietoa Yliopiston Apteekin parhaista tarjouksista sekä muuta ajankohtaista tietoa hyvinvoinnista, voit rekisteröityneenä asiakkaana tilata itsellesi kanta-asiakkaiden uutiskirjeen.

Kirjautumalla palveluun voit hallita omia yhteystietojasi, tarkastella sisäänkirjautuneena tekemiäsi verkkotilauksia, pyytää sähköisen reseptisi uusimista ja varmistaa samaan asiakasyhteisöön kuuluvien henkilöiden nimet sekä sallia tai kieltää Yliopiston Apteekin lähettämän asiakaspostin. 

17. Linkit ulkopuolisille sivuille

Verkkokauppa voi sisältää linkkejä kolmansien osapuolten sivuille tai palveluihin. Yliopiston Apteekki ei voi vaikuttaa kolmansien osapuolten sivuihin tai palveluihin, joilla on omat käyttöehtonsa ja tiedonkeruumenetelmänsä. Yliopiston Apteekki ei vastaa näiden sivustojen palveluista tai sisällöstä.

18. Ehtojen muuttaminen

Yliopiston Apteekki pidättää oikeuden muuttaa Verkkokaupan tilaus- ja toimitusehtojaan. Muutoksista ei viestitetä erikseen Verkkokaupan asiakkaille. Ajantasaiset tilaus- ja toimitusehdot löytyvät Verkkokaupan sivuilta ja ne on linkitetty kassasivulle tilauksen vahvistamisen yhteyteen. Päivitettyjä ehtoja sovelletaan tilauksiin, jotka on tehty uusien ehtojen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.

19. Ylivoimainen este

Yliopiston Apteekki ei vastaa velvoitteensa laiminlyönnistä, joka johtuu sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota Yliopiston Apteekki ei kohtuudella ole voinut ottaa huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka vaikutuksia se ei kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa.

20. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Näihin Ehtoihin, Verkkokauppaan ja Verkkokaupassa tehtyihin ostotapahtumiin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.

Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Voit myös viedä riidan ratkaistavaksi Verkkovälitteisen riidanratkaisun foorumille osoitteessa http://ec.europa.eu/odr.