Usein kysyttyjä kysymyksiä

Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi Yliopiston Apteekista olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkokaupan chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,69 e/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).

Asiointi verkkokaupassa

Miten rekisteröidyn verkkokaupan käyttäjäksi?

Verkkopalveluun rekisteröityminen onnistuu helposti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Tämän jälkeen voit käyttää palvelua kirjautumalla henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella ja salasanalla. 

  1. Aloita rekisteröityminen tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.
  2. Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.
  3. Tarkista tiedot ja täydennä lomake. Aseta samalla itsellesi turvakysymys. Sitä tarvitset mm. mikäli haluat keskustella reseptiasioista asiakaspalvelun kanssa puhelimitse. 
  4. Hyväksy palvelun ehdot.
  5. Vahvista rekisteröityminen.
Miten tilaan uuden salasanan?
  1. Siirry salasanan palautussivulle
  2. Syötä verkkokaupan käyttäjätunnuksena käyttämä sähköpostiosoitteesi.
  3. Klikkaa lähetä ja saat sähköpostiosoitteeseen linkin, josta pääset vaihtamaan salasanasi. Linkki on voimassa 24 tuntia.
  4. Aseta itsellesi uusi salasana. Salasanassa täytyy olla 8 merkkiä, joista vähintään yksi on numero ja yksi iso kirjain. 
  5. Tallenna uusi salasana, jonka jälkeen voit kirjautua palveluun käyttäjätunnuksellasi ja uudella salasanallasi.
Miten tarkistan unohtuneen käyttäjätunnuksen?

Voit helposti tarkistaa unohtuneen käyttäjätunnuksesi tunnistautumalla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

  1. Siirry tunnistautumaan pankkitunnuksillasi 
  2. Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi
  3. Tunnistus palauttaa sinut Oma Uniikki -sivullesi, jossa voit tarkistaa ja halutessasi vaihtaa käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.
Mitä kaikkia asioita voin hoitaa chatissa?

Verkkokaupan chat-asiakaspalvelu tapahtuu suojatussa yhteydessä, ja sen kautta voit hoitaa tietosuojan säilyttäen muun muassa reseptilääkkeiden ja itsehoitotuotteiden ostamisen, tuotteiden varaamisen ja tilaamisen sekä sähköisiin resepteihin liittyvät tiedustelut.

Lisäksi saat chatin kautta henkilökohtaista lääkeneuvontaa sekä apua sinulle sopivien terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden valintaan ja käyttöön. Myös kosmetologimme palvelevat ja auttavat sinua chatissa.

Mistä näen onko tuote ostettavissa verkkokaupasta ja/tai myymälästä?

Tuotesivulta voit kätevästi tarkistaa, löytyvätkö tuotteet verkkokaupasta tai myymälästä. Jokaisen tuotesivun oikealla palstalla.

Tuotteen saatavuus -tekstin alapuolella on pallokuvakkeita, jotka kertovat missä tuotetta on saatavilla. Vihreä pallo tarkoittaa että tuotetta on varastossa, keltainen että tuotetta on muutama kappale ja punainen sitä, että tuote on väliaikaisesti loppu tai ei kuulu kyseisen myymälän valikoimaan.

Klikkaamalla Katso saatavuus myymälöittäin -tekstiä voit tarkistaa myymäläkohtaisen saatavuuden.

Mistä ja milloin voin noutaa tilaukseni?

Voit valita toimituksen mihin tahansa seuraavista noutopaikoista: kaikki Yliopiston Apteekin toimipisteet, Postin noutopisteet, Postin pakettiautomaatit ja Schenkerin noutopisteet. Voit myös valita kotiinkuljetuksen. Tilauksen toimitusaika on 1–5 arkipäivää.

Onko teillä lääkkeiden kotiinkuljetusta?

Verkkokaupasta on mahdollista tilata lääkkeet myös kotiin kuljetettuna. Tilauksen normaali toimitusaika on 1-3 arkipäivää ja valittavanasi valtakunnallisesti on joko Postin tai Schenkerin kotiinkuljetus. Lisäksi Budbeen ja Fiugen kotiinkuljetus on valittavana rajatuilla postinumeroalueilla.

Tilaus toimitetaan perille antamaasi osoitteeseen, kuljetuspalvelun kanssa sopimanasi aikana. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta puhelimitse, paketti jätetään noudettavaksi lähimpään postitoimipisteeseen. Talvisin lääkkeet voidaan toimittaa lämpötilan varmistamiseksi vain Schenkerin kotiinkuljetuksella.

Voit nyt tilata pääkaupunkiseudulla reseptilääkkeet ja muut tuotteet verkosta myös pikatoimituksella. Kun tilaat klo 11 mennessä, niin saat tilauksen kotiin vielä samana päivänä. Pikakuljetukset hoidetaan arkipäivisin samana päivänä Helsinkiin, Espooseen, Kauniaisiin ja Vantaalle, ja ne kattavat yleisimmät reseptilääkkeet sekä itsehoitolääkkeet ja muut apteekkituotteet. 

Lue lisää toimitustavoista 

Uniikki-asiakkuus

Miten saan Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen käyttööni? Mitä etua siitä on?

Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksesta löydät Uniikki-korttisi. Voit ladata sovelluksen puhelimeesi helposti Google Playsta tai Applen App Storesta

Mobiilisovelluksesta pääset suoraan omiin tietoihisi, näet kuukauden Uniikki-tarjoukset ja voit kysyä neuvoa chatissa farmaseuteiltamme. Mobiilisovelluksessa on lisäksi kuukausittain vaihtuvia etuja! Kun näytät sovellusta aina meillä asioidessasi, kerrytät myös Uniikki-bonusrahaa.

Lue lisää mobiilisovelluksesta

Kertyykö verkkokaupasta Uniikki-bonusrahaa?

Uniikki-bonusrahaa kertyy Uniikki-tilille bonusprosenttisi mukaan. Uniikki-bonusrahaa kerryttävät kaikkien itsehoitolääkkeiden ja -tuotteiden ostot myös verkkokaupassa. Kun olet kirjautuneena verkkokauppaan, sinut tunnistetaan Uniikki-asiakkaaksi ja saat samat edut kuin toimipisteessä. Voit seurata Uniikki-bonustasi kätevästi verkossa Oma Uniikki -palvelussa

Lue lisää Uniikki-bonuksesta

Miten voin tarkistaa kertyneen bonusprosenttini verkkokaupasta?

Voit tarkistaa Unikki-bonusprosentin verkkokaupan Oma Uniikki -palvelussa. Pääset katsomaan tietojasi kirjautumalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Ensimmäisellä kerralla käyttäjäksi rekisteröidytään pankkitunnuksilla. Oma Uniikki -pavelussa näet bonusprosenttisi sekä mahdollisesti kertyneen bonusrahan.

Kirjaudu sisään Oma Uniikkiin

Reseptilääkkeiden ostaminen

Voinko tilata reseptilääkkeeni netin kautta?

Jos lääkkeellesi on sähköinen resepti, sen tilaaminen onnistuu verkkoapteekistamme.

Voit ostaa lääkkeitä kun olet rekisteröitynyt verkkokauppaamme ja tunnistautunut pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit tehdä reseptilääketilauksen chatissa joka päivä klo 7−24. Farmaseutti palvelee ja neuvoo lääkkeen käyttöön ja ostamiseen liittyvissä asioissa chatissa samalla tavoin kuin apteekissa käydessä.

Muissa verkkoapteekkiasioissa tai ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoa verkkoapteekin asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm; avoinna joka päivä klo 7−24).

 

Mistä aloitan, kun tilaan ensimmäistä kertaa reseptilääkkeitä verkkoapteekista?

Aloita reseptilääkkeen tilaaminen siirtymällä Reseptiasiointi-osioon. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään verkkokauppaan pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. 

Palvelu ohjaa sinua tunnistautumaan pankkitunnuksillasi.

Apua rekisteröitymiseen voit kysyä verkkoapteekin chatista tai asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm; avoinna joka päivä klo 7−24).

Katso ohjeet reseptilääkkeiden tilaamiseen verkosta

Miten voin uusia sähköiset reseptini?

Sähköisten reseptien uusimispyynnön voi jättää suoraan Kanta.fipalvelussa. Voit jättää uusimispyynnön myös käydessäsi apteekissamme, verkkoapteekin OmaUniikki-osiossa tai chatissa. Reseptin uusiminen on Uniikki-asiakkaille maksutonta (muille asiakkaille 5 euroa). Lääkäri saattaa periä uusimisesta palkkion.

Uusimispyyntö on mahdollista jättää sähköisistä resepteistä, joista on jo otettu lääkettä ja joiden määräämisestä on kulunut enintään 16 kuukautta. Uusimispyynnön yhteydessä kannattaa antaa oma matkapuhelinnumero, johon tulee tekstiviestillä tieto reseptin uusimisesta.

Miten löydän verkkoapteekistanne tietoa reseptilääkkeistä?

Verkkoapteekin hakukenttään voit syöttää reseptilääkkeen nimen. Hakutulosta klikkaamalla saat esiin kaikki tuotteesta löytyvät pakkauskoot ja hinnat.

Tuotesivulta löytyvät tiedot muun muassa käyttötarkoituksesta, vaikutustavasta, lääkkeen ottamisesta, säilyvyydestä sekä mahdollisista haittavaikutuksista. Tuotesivulta voit tarkistaa myös tuotteen saatavuuden verkkokaupassa ja apteekeissa. Tuotesivulla on linkki lääkevalmisteen pakkausselosteeseen. Sivun oikeassa laidassa on linkki korvaus-laskuriin, josta selviää lääkkeen hinta Kela-korvattuna.

Miksi reseptilääkepakkauksissa on QR-koodi, joka luetaan palvelutiskillä?

Reseptilääkepakkauksissa tulee 9.2.2019 alkaen olla Euroopan komission asetuksen mukaisesti QR-koodi ja uudet turvaominaisuudet (esim. sinetti), joilla todennetaan lääkkeen aitous. Kyse on Euroopan laajuisesta lääkevarmennuksesta, joka koskee lääkeyrityksiä ja -tukkuja sekä apteekkeja. Lääkevarmennus ei aiheuta asiakkaalle mitään toimenpiteitä, vaan farmaseutti skannaa lääkepakkauksen koodin ja tarkistaa turvaominaisuudet lääketoimituksen yhteydessä.

Voiko läheiseni hoitaa apteekkiasioinnin puolestani?

Voit antaa sähköisen valtakirjan, jolla valtuutat toisen henkilön asioimaan puolestasi apteekeissa ja verkkoapteekissa.

Apteekkiasiointi-valtuus annetaan Suomi.fi-verkkopalvelussa ja sillä voit esimerkiksi noutaa reseptilääkkeet tai uusia sähköisen reseptin toisen henkilön puolesta. Valtuus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa.

Sähköinen valtakirja helpottaa erityisesti lapsiperheiden ja puolison asioita hoitavien arkea, koska lapsen tai puolison Kela-kortin ei tarvitse valtuutuksen jälkeen olla mukana. Valtuutuksen jälkeen riittää, että valtuutetulla on mukana oma henkilöllisyystodistus.

Sähköisen valtuutuksen antaminen edellyttää verkkopankkitunnuksia sekä valtuuttamasi henkilön henkilötunnusta. Apteekkiasiointiin valtuutetulla henkilöllä on apteekissa oikeus noutaa reseptilääkkeitä, uusia reseptejä, tarkistaa Kela- ja reseptitietoja, mitätöidä reseptejä ja pyytää yhteenvetoa resepteistä toisen puolesta.

Lisätietoa sähköisestä valtuutuksesta saat Suomi.fi -sivuilta.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista