Usein kysyttyjä kysymyksiä

Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi Yliopiston Apteekista olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkokaupan chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).

Asiointi verkkokaupassa

Miten rekisteröidyn verkkokaupan käyttäjäksi?

Verkkopalveluun rekisteröityminen onnistuu helposti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Tämän jälkeen voit käyttää palvelua kirjautumalla henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella ja salasanalla. 

  1. Aloita rekisteröityminen tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.
  2. Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.
  3. Tarkista tiedot ja täydennä lomake. Aseta samalla itsellesi turvakysymys. Sitä tarvitset mm. mikäli haluat keskustella reseptiasioista asiakaspalvelun kanssa puhelimitse. 
  4. Hyväksy palvelun ehdot.
  5. Vahvista rekisteröityminen.
Miten tilaan uuden salasanan?
  1. Siirry salasanan palautussivulle
  2. Syötä verkkokaupan käyttäjätunnuksena käyttämä sähköpostiosoitteesi.
  3. Klikkaa lähetä ja saat sähköpostiosoitteeseen linkin, josta pääset vaihtamaan salasanasi. Linkki on voimassa 24 tuntia.
  4. Aseta itsellesi uusi salasana. Salasanassa täytyy olla 8 merkkiä, joista vähintään yksi on numero ja yksi iso kirjain. 
  5. Tallenna uusi salasana, jonka jälkeen voit kirjautua palveluun käyttäjätunnuksellasi ja uudella salasanallasi.
Miten tarkistan unohtuneen käyttäjätunnuksen?

Voit helposti tarkistaa unohtuneen käyttäjätunnuksesi tunnistautumalla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

  1. Siirry tunnistautumaan pankkitunnuksillasi 
  2. Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi
  3. Tunnistus palauttaa sinut asiakastilillesi, jossa voit tarkistaa ja halutessasi vaihtaa käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.
Mitä kaikkia asioita voin hoitaa chatissa?

Verkkokaupan chat-asiakaspalvelu tapahtuu suojatussa yhteydessä, ja sen kautta voit hoitaa tietoturvallisesti muun muassa reseptilääkkeiden ja itsehoitotuotteiden ostamisen.

Lisäksi saat chatin kautta farmaseutiltamme henkilökohtaista lääkeneuvontaa sekä apua sinulle sopivien terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden valintaan ja käyttöön. Myös kosmetologimme palvelevat ja auttavat sinua chatissa.

Mistä näen onko tuote ostettavissa verkkokaupasta ja/tai myymälästä?

Tuotesivulta voit kätevästi tarkistaa, löytyvätkö tuotteet verkkokaupasta tai myymälästä. Tieto näkyy jokaisen tuotesivun oikealla palstalla. 

Klikkaamalla Katso saatavuus myymälöittäin -tekstiä voit tarkistaa myymäläkohtaisen saatavuuden. Vihreä pallo tarkoittaa, että tuotetta on varastossa, keltainen, että tuotetta on muutama kappale ja punainen sitä, että tuote on väliaikaisesti loppu tai ei kuulu kyseisen myymälän valikoimaan. 

Mikäli tuote on loppu verkkokaupasta, voit tilata sähköpostiisi ilmoituksen, kun tuotetta on taas saatavilla verkosta.  

Mistä ja milloin voin noutaa tilaukseni?

Voit valita toimituksen mihin tahansa seuraavista noutopaikoista: kaikki Yliopiston Apteekin toimipisteet, Postin noutopisteet ja pakettiautomaatit sekä Schenkerin noutopisteet. Voit myös valita kotiinkuljetuksen.  

Kassasivulla ennen tilauksen viimeistelyä näet tilauksen arvioidun saapumisajan. Kun olet viimeistelyt tilauksen, näet arvioidun saapumisajan myös asiakastililläsi sekä sähköpostiisi tulevassa tilausvahvistuksessa.

Onko teillä lääkkeiden kotiinkuljetusta?

Voit tilata verkkokaupasta lääkkeet myös kotiin kuljetettuna. Tarjoamme mm. Postin tai Schenkerin kotiinkuljetus. Lisäksi Budbeen ja Fiugen kotiinkuljetus sekä Wolt-pikatoimitus ovat valittavina rajatuilla postinumeroalueilla. 

Tilaus toimitetaan perille antamaasi osoitteeseen, kuljetuspalvelun kanssa sopimanasi aikana. Talvisin lääkkeet voidaan toimittaa lämpötilan varmistamiseksi Schenkerin, Fiugen ja Woltin kotiinkuljetuksella. 

Kassasivu tarjoaa sinulle niitä toimitustapoja, jotka ovat mahdollisia ottaen huomioon ostoskorin sisällön ja postinumeron. 

Lue lisää toimitustavoista 

Tarvitsen apua verkkosivuilla asioimisessa. Mihin voin olla yhteydessä?

Asiakaspalvelijamme palvelevat joka päivä chat-palvelussa klo 8-22. Voit olla yhteydessä chat-palveluumme klikkaamalla sivun oikeassa alakulmassa olevaa virheää chat-ikonia. Palvelemme verkkoasiakkaita myös puhelinpalvelussa joka päivä klo 8-22 numerossa 09 5420 4500 (pvm/mpm). 

Kanta-asiakkuus

Miten voin liittyä kanta-asiakkaaksi?

Voit liittyä kanta-asiakkaaksi tunnistautumalla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Liityttyäsi kanta-asiakkaaksemme voit hyödyntää kanta-asiakastarjoukset myös verkkokaupassa ya.fi.

Lue lisää kanta-asiakkuudesta

Miten saan Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen käyttööni? Mitä etua siitä on?

Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksesta löydät digitaalisen kanta-asiakaskorttisi. Voit ladata sovelluksen puhelimeesi helposti Google Playsta tai Applen App Storesta

Mobiilisovelluksesta pääset suoraan omiin tietoihisi, näet kuukauden kanta-asiakastarjoukset ja voit kysyä neuvoa chatissa farmaseuteiltamme. Mobiilisovelluksessa on lisäksi kuukausittain vaihtuvia etuja!

Lue lisää mobiilisovelluksesta

Reseptilääkkeiden ostaminen

Voinko tilata reseptilääkkeeni netin kautta?

Jos lääkkeellesi on sähköinen resepti, sen tilaaminen onnistuu verkkoapteekistamme. Jotkin tuotteet ovat kuitenkin ostettavissa vain kivijalkamyymälöistä. Tällaisia ovat muun muassa osa kylmäsäilytettävistä tuotteista ja huumausaineiksi luokiteltavat lääkevalmisteet.

Voit ostaa reseptilääkkeitä, kun olet kanta-asiakkaamme ja tunnistautunut pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit tehdä reseptilääketilauksen chatissa joka päivä klo 8−22. Farmaseutti palvelee ja neuvoo lääkkeen käyttöön ja ostamiseen liittyvissä asioissa chatissa samalla tavoin kuin apteekissa käydessä.

Muissa verkkoapteekkiasioissa tai ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoa verkkoapteekin asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).

 

Mistä aloitan, kun tilaan ensimmäistä kertaa reseptilääkkeitä verkkoapteekista?

Aloita reseptilääkkeen tilaaminen siirtymällä Reseptiasiointi-osioon. Palvelu ohjaa sinua tunnistautumaan pankkitunnuksillasi.

Tämän jälkeen pääset esivalitsemaan toimitustavan, tilattavat lääkkeet ja niiden määrät. Lääkkeiden valinnassa palvelu tarjoaa sinulle myös rinnakkaisvaihtoehtoja. 

Kun olet tehnyt esivalinnat, avautuu chat-ikkuna, johon kirjoittamalla ohjaudut jonoon. Farmaseuttimme palvelee sinua, käsittelee reseptisi Reseptikeskuksessa ja neuvoo lääkkeiden käytössä. Lopuksi farmaseutti lisää lääkkeet sinulle ostoskoriisi.   

Apua rekisteröitymiseen voit kysyä verkkoapteekin chatista tai asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).

Katso ohjeet reseptilääkkeiden tilaamiseen verkosta

Miten voin uusia sähköiset reseptini?

Sähköisten reseptien uusimispyynnön voi jättää suoraan Kanta.fi-palvelussa. Voit jättää uusimispyynnön myös käydessäsi apteekissamme tai asioidessasi chat-palvelussamme. Reseptin uusiminen on kanta-asiakkaille maksutonta (muille asiakkaille 5 euroa). 

Uusimispyyntö on mahdollista jättää sähköisistä resepteistä, joista on jo ostettu lääkettä. Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan ja vuoden voimassa olevat reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan määräyspäivästä. Kaikki terveydenhuollon yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä.  

Uusimispyynnön yhteydessä kannattaa antaa oma matkapuhelinnumero, johon tulee tekstiviestillä tieto reseptin uusimisesta. 

Miten löydän verkkoapteekistanne tietoa reseptilääkkeistä?

Verkkoapteekin hakukenttään voit syöttää reseptilääkkeen nimen. Hakutulosta klikkaamalla saat esiin kaikki tuotteesta löytyvät pakkauskoot ja hinnat. 

Tuotesivulta löytyvät tiedot muun muassa käyttötarkoituksesta, vaikutustavasta, lääkkeen ottamisesta, säilyvyydestä sekä mahdollisista haittavaikutuksista. Tuotesivulta voit tarkistaa myös tuotteen saatavuuden verkkokaupassa ja apteekeissa. Tuotesivulla on linkki lääkevalmisteen pakkausselosteeseen. Sivun oikeassa laidassa on linkki korvaus-laskuriin, josta selviää lääkkeen hinta Kela-korvattuna.

Miten löydän verkkoapteekistanne tietoa reseptilääkkeistä?

Voit tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekin myymälästä ostettavaksi kätevästi asiakastilisi kautta. Järjestelmä kertoo sinulle, mikäli lääkettä on suoraan varastossa. Tällöin sinulle ei erikseen ilmoiteta tuotteen olevan noudettavissa. Mikäli järjestelmä kertoo lääkkeen olevan tilaustuote, saat tekstiviestin, kun lääke on noudettavissa.

Voinko tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekin myymälään toisen puolesta?

Voit tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekkiin myymälästä ostettavaksi myös toisen puolesta. Tällöin varattu lääke löytyy henkilöllisyystodistuksellasi, Kela-kortillasi tai YA-mobiilisovelluksen QR-koodillasi myymälän reseptitiskiltä. Kerrothan farmaseutille, että olet tehnyt varauksen toisen henkilön puolesta.  

Huolehdithan, että kun noudat lääkkeen toisen puolesta apteekista, tarvitset sähköisen valtuutuksen tai toisen henkilön Kela-kortin tai tulostetun potilasohjeen.  

Kuulin, että haluamani tuote on loppunut. Miten voin seurata saatavuutta?

Mikäli haluamasi tuote on loppunut, voit tilata sähköposti-ilmoituksen verkkosivuiltamme, kun tuotetta on taas tilattavissa verkkokaupastamme ya.fi. Sähköposti-ilmoitus saapuu sinulle, kun lääkettä on saapunut tukkuliikkeeseen ja se on tilattavissa apteekkeihin.   

Verkossa, lääkeviranomaisen sivuilla on myös saatavuushäiriöhaku, jota kannattaa hyödyntää: Saatavuushäiriöt - Fimea.fi - Fimea 

Voinko ostaa verkosta eläinlääkkeen?

Verkkoapteekista voi tilata sähköisellä lääkemääräyksellä määrättyjä reseptilääkkeitä. Eläinlääkkeet määrätään paperilla tai puhelimitse ja tämän vuoksi niitä ei ole tilattavissa verkosta. Voit halutessasi kuitenkin tilata/varata tarvitsemasi eläinlääkkeen Yliopiston Apteekin myymälään. Muista ottaa paperinen resepti mukaasi. Mikäli eläinlääkäri on määrännyt reseptin puhelimitse Yliopiston Apteekin myymälään, kerrothan siitä farmaseutille.  

Asiointi Yliopiston Apteekin myymälöissä

Unohdin Kela-kortin ja henkilöllisyystodistuksen kotiin. Voinko ostaa lääkkeen apteekista silti?

Voit ladata Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen sovelluskaupastasi. Sovellukseen kirjaudutaan ensimmäisellä kerralla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Sovelluksessa on QR-koodi, jota voit käyttää tunnistautumiseen myymälöissämme. 

Onko Yliopiston Apteekin myymälä auki juhlapyhänä?

Yliopiston Apteekki palvelee vuoden jokaisena päivänä. Päivitämme ajantasaiset aukioloajat aina mobiilisovelluksestamme sekä Yhteystiedot-sivuiltamme. 

Voiko läheiseni hoitaa apteekkiasioinnin puolestani?

Voit antaa sähköisen valtakirjan, jolla valtuutat toisen henkilön asioimaan puolestasi apteekeissa ja verkkoapteekissa. 

Apteekkiasiointi-valtuutus annetaan Suomi.fi-verkkopalvelussa ja sillä voit esimerkiksi noutaa reseptilääkkeet tai uusia sähköisen reseptin toisen henkilön puolesta. Valtuutus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa. 

Sähköinen valtakirja helpottaa erityisesti lapsiperheiden ja puolison asioita hoitavien arkea, koska lapsen tai puolison Kela-kortin ei tarvitse valtuutuksen jälkeen olla mukana. Valtuutuksen jälkeen riittää, että valtuutetulla on mukana oma henkilöllisyystodistus. 

Sähköisen valtuutuksen antaminen edellyttää verkkopankkitunnuksia sekä valtuuttamasi henkilön henkilötunnusta. Mikäli verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen suomi.fi-palveluun ei ole mahdollista, voit katsoa ohjeet sähköisen valtuutuksen antamiseen täältä: Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja - Suomi.fi 

Apteekkiasiointiin valtuutetulla henkilöllä on apteekissa oikeus noutaa reseptilääkkeitä, uusia reseptejä, tarkistaa Kela- ja reseptitietoja, mitätöidä reseptejä ja pyytää yhteenvetoa resepteistä toisen puolesta. 

Lisätietoa sähköisestä valtuutuksesta saat Suomi.fi-sivuilta

Lue lisää toisen puolesta asioinnista