Reseptilääkkeiden tilaaminen netistä

Usein kysyttyä reseptilääkkeiden tilaamisesta netistä
Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi Yliopiston Apteekista olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkoapteekin chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).
Reseptilääkkeiden ostaminen
Voinko tilata reseptilääkkeeni netin kautta?
Jos lääkkeellesi on sähköinen resepti, sen tilaaminen onnistuu verkkoapteekistamme. Jotkin tuotteet ovat kuitenkin ostettavissa vain apteekeistamme. Tällaisia ovat muun muassa osa kylmäsäilytettävistä tuotteista ja huumausaineiksi luokiteltavat lääkevalmisteet.
Voit ostaa reseptilääkkeitä, kun olet kanta-asiakkaamme ja tunnistautunut pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit tehdä reseptilääketilauksen chatissa joka päivä klo 8−22. Farmaseutti palvelee ja neuvoo lääkkeen käyttöön ja ostamiseen liittyvissä asioissa chatissa samalla tavoin kuin apteekissa käydessä.
Muissa verkkoapteekkiasioissa tai ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoa verkkoapteekin asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).
Mistä aloitan, kun tilaan ensimmäistä kertaa reseptilääkkeitä verkkoapteekista?
Aloita reseptilääkkeen tilaaminen siirtymällä Reseptiasiointi-osioon. Palvelu ohjaa sinua tunnistautumaan pankkitunnuksillasi.
Tämän jälkeen pääset esivalitsemaan toimitustavan, tilattavat lääkkeet ja niiden määrät. Lääkkeiden valinnassa palvelu tarjoaa sinulle myös rinnakkaisvaihtoehtoja.
Kun olet tehnyt esivalinnat, avautuu chat-ikkuna, johon kirjoittamalla ohjaudut jonoon. Farmaseuttimme palvelee sinua, käsittelee reseptisi Reseptikeskuksessa ja neuvoo lääkkeiden käytössä. Lopuksi farmaseutti lisää lääkkeet sinulle ostoskoriisi.
Apua rekisteröitymiseen voit kysyä verkkoapteekin chatista tai asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).
Miten voin uusia sähköiset reseptini?
Sähköisten reseptien uusimispyynnön voi jättää suoraan Kanta.fi-palvelussa. Voit jättää uusimispyynnön myös käydessäsi apteekissamme tai asioidessasi chat-palvelussamme. Reseptin uusiminen on kanta-asiakkaille maksutonta (muille asiakkaille 5 euroa).
Uusimispyyntö on mahdollista jättää sähköisistä resepteistä, joista on jo ostettu lääkettä. Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan ja vuoden voimassa olevat reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan määräyspäivästä. Kaikki terveydenhuollon yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä.
Uusimispyynnön yhteydessä kannattaa antaa oma matkapuhelinnumero, johon tulee tekstiviestillä tieto reseptin uusimisesta.
Miten löydän verkkoapteekistanne tietoa reseptilääkkeistä?
Verkkoapteekin hakukenttään voit syöttää reseptilääkkeen nimen. Hakutulosta klikkaamalla saat esiin kaikki tuotteesta löytyvät pakkauskoot ja hinnat.
Tuotesivulta löytyvät tiedot muun muassa käyttötarkoituksesta, vaikutustavasta, lääkkeen ottamisesta, säilyvyydestä sekä mahdollisista haittavaikutuksista. Tuotesivulta voit tarkistaa myös tuotteen saatavuuden verkkoapteekissa ja apteekeissa. Tuotesivulla on linkki lääkevalmisteen pakkausselosteeseen. Sivun oikeassa laidassa on linkki Kela-korvauslaskuriin, josta selviää lääkkeen hinta Kela-korvattuna.
Miten voin tilata tai varata lääkkeen noudettavaksi Yliopiston Apteekkiin?
Voit tilata tai varata lääkkeen noudettavaksi Yliopiston Apteekkiin kätevästi asiakastilisi kautta. Järjestelmä kertoo sinulle, onko lääkettä suoraan apteekin varastossa vai onko kyseessä tilaustuote. Saat tekstiviestin, kun lääke on noudettavissa.
Voinko tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekkiin toisen puolesta?
Voit tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekkista noudettavaksi myös toisen puolesta. Tällöin varattu lääke löytyy henkilöllisyystodistuksellasi, Kela-kortillasi tai Yliopiston Apteekin sovelluksen doigitaalisella kanta-asiakaskortillasi apteekin reseptitiskiltä. Kerrothan farmaseutille, että olet tehnyt varauksen toisen henkilön puolesta.
Huolehdithan, että kun noudat lääkkeen toisen puolesta apteekista, tarvitset sähköisen valtuutuksen tai toisen henkilön Kela-kortin tai tulostetun potilasohjeen.
Kuulin, että haluamani tuote on loppunut. Miten voin seurata saatavuutta?
Mikäli haluamasi tuote on loppunut, voit tilata sähköposti-ilmoituksen verkkosivuiltamme. Saat ilmoituksen, kun tuote on taas tilattavissa verkoapteekista ya.fi. Sähköposti-ilmoituksen tilaaminen onnistuu tuotehakumme kautta lääkkeen tuotesivulta. Näet tuotesivulla myös tiedon saatavuushäiriön kestosta, mikäli se on ilmoitettu lääkealaviranomaiselle, Fimealle.
Voinko ostaa verkosta eläinlääkkeen?
Verkkoapteekista voi tilata sähköisellä lääkemääräyksellä määrättyjä reseptilääkkeitä. Eläinlääkkeet määrätään paperilla tai puhelimitse ja tämän vuoksi niitä ei voi tilata verkosta. Voit halutessasi kuitenkin tilata/varata tarvitsemasi eläinlääkkeen valitsemaasi Yliopiston Apteekkiin. Muista ottaa paperinen resepti mukaasi. Mikäli eläinlääkäri on määrännyt reseptin puhelimitse Yliopiston Apteekkiin, kerrothan siitä farmaseutille.
Tuleeko reseptilääketilauksen mukana kuitti ja lääkelaskelma?
Reseptilääketilauksen, kuten kaikkien verkkoapteekkitilaustemme mukana tulee aina paperinen kuitti, jossa on lista tilauksen tuotteista. Olemme luopuneet lääkelaskelman automaattisesta toimittamisesta 1.10.2024 alkaen. Mikäli tarvitset lisäselvitysdokumentaation esimerkiksi Kelaa tai vakuutusyhtiötä varten, voit pyytää laskelman farmaseutilta chat-palvelussamme reseptilääketilauksen yhteydessä. Tällöin laskelma toimitetaan tilauksen yhteydessä paperisena. Voit saada lääkelaskelman myös takautuvasti, jolloin se toimitetaan sinulle turvapostilla. Lääkelaskelman voi saada takautuvasti vain siitä apteekista, jossa kyseinen lääkeosto on tapahtunut.
Laskelman hinta on 1 €/ostokerta. Maksua ei peritä, jos tarvitset laskelman Kelan toimeentulotukea varten tai et ole saanut sinulle kuuluvaa Kelan tai työpaikkakassan korvausta apteekissa.