Taas se kuorsaa! – Näin hoidat ja ehkäiset kuorsausta

Taas se kuorsaa! – Näin hoidat ja ehkäiset kuorsausta

Kuorsaus piinaa vieressä nukkuvaa petikaveria, mutta pahimmillaan se saattaa kertoa myös terveysongelmista. Näillä neuvoilla ja näppärillä tuotteilla saat kuorsauksen loppumaan ja yöt hiljenemään.

Mistä kuorsaaminen johtuu?

Jokainen kuorsaa joskus. Satunnainen kuorsaaminen voi johtua esimerkiksi tukkoisesta nenästä, raskaasta illallisesta tai alkoholista.

Toiset kuorsaavat joka yö. Syy voi olla esimerkiksi ylipaino, rakenteellisesti ahdas nielu, taaksepäin vetäytyvä alaleuka, joka ahtauttaa ylähengitysteitä, tai kroonisesti tukkoinen nenä, joka pakottaa hengittämään öisin suun kautta.

Nukahtaessa kurkun seudun lihakset rentoutuvat ja kitalaen pehmeä takaosa ja kielen kudokset painuvat taaksepäin. Kurkusta tulee kapea ja veltto. Hengitysilma ei mahdu kulkemaan vapaasti, mikä värisyttää pehmeän suulaen, kielen ja nielun takaosan välistä tilaa. Syntyy kuorsausääni.

Useimmiten kuorsaamisesta ei ole haittaa kuorsaajalle, vaan yleensä siitä kärsii eniten petikaveri. Kuorsauksen voimakkuus voi lähennellä melurajaa, 80:aa desibeliä. Kova ääni selittyy fysiikalla: ahtaissa ylähengitysteissä syntyy sisäänhengityksen aikana alipaine ja hengitysilman virtausnopeus lisääntyy, mikä saa aikaan korahtavan kuorsausäänen.

Kuorsaaminen lisääntyy iän myötä, kun kudokset veltostuvat. Lapsista vain muutama prosentti kuorsaa, mutta esimerkiksi yli 60-vuotiasta miehistä kuorsaa noin puolet. Kuorsaaminen on selvästi yleisempää miehillä kuin naisilla.

Miten kuorsaamista voi ehkäistä ja hoitaa?

  • Jos kuorsaaminen johtuu tukkoisesta nenästä, nenän kautta hengittämistä voi helpottaa Yliopiston Apteekista saatavilla, nenän tiehyitä avaavilla liuskoilla ja kertakäyttöisellä nenäteipillä. Jos nenä on kuiva ja karstoittuva, kannattaa käyttää nenänhuuhtelukannua ja öljypohjaisia nenätippoja.
  • Kuorsausta voi koettaa hillitä myös apteekista saatavilla, nielun pehmytkudoksia kosteuttavilla suihkeilla, imeskelytableteilla ja -liuskoilla.
  • Kuorsaajan kannattaa totutella nukkumaan kyljellään. Kylkiasentoa voi tukea vaikka laittamalla tyynyjä selän taakse.
  • Vanha kikka on ommella kaksi taskua yöpaidan selkäpuolelle lapaluiden kohdalle ja laittaa taskuihin tennispallot. Niiden päällä ei tee mieli maata.
  • Matalampi tyyny voi auttaa, jos kyljellään nukkuminen ei luonnistu. Liian korkea tyyny nimittäin painaa leukaa alaspäin ja saattaa vaikeuttaa hengitystä.
  • Jos kuorsaajalle on kertynyt liikakiloja, painonpudotus voi vähentää kuorsausta.
  • Tupakointi kannattaa lopettaa. Tupakointi aiheuttaa nenän tukkoisuutta ja sitä tietä pahentaa kuorsausta.
  • Illalla kannattaa syödä vain kevyesti, sillä tuhti ateria voi pahentaa kuorsausta. Yömyssy on syytä jättää väliin, sillä alkoholi rentouttaa kurkun seudun lihaksia.
  • Jos korinan syy on taaksepäin painuva alaleuka, apua voi saada apteekin kuorsauskiskosta, joka tuo leukaa eteenpäin. Tällöin ilma kulkee nielussa paremmin. Hammaslääkäriltä on mahdollista saada myös omaan suuhun räätälöity kuorsauskisko. Kuorsausta voidaan hoitaa lääkärissä myös RFTA-lämpökäsittelyllä, joka helpottaa hengitystä.
  • Hengittääkö kuorsaaja öisin katkonaisesti? Jos sen lisäksi kuorsaaja tuntee itsensä väsyneeksi pitkistä yöunista huolimatta, on mahdollista, että hänellä on uniapnea, joka lisää riskiä sairastua muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin. Asiasta kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.

3 x apu kuorsaukseen

Asiantuntijana farmaseutti Satu Asumalahti Yliopiston Apteekista.