Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Näin helpotat oloa syötyäsi liikaa

Söitkö liikaa juhlapöydässä? Kuvio on vanha tuttu: kun tuhtia, rasvaista ja suolaista ruokaa syö liikaa, saa vaivoikseen vatsakipua, närästystä, pahoinvointia ja ummetusta. Huono olo väistyy aikanaan, mutta odottelun lisäksi voit helpottaa oloasi myös näillä vinkeillä.

1. Juo hieman

Jos vatsa on pinkeänä, ei suuhun välttämättä tee mieli laittaa mitään. Kannattaa kuitenkin yrittää. Juominen helpottaa oloa, sillä se ylläpitää aineenvaihduntaa ja saa suolen toimimaan paremmin. Nesteiden nauttiminen myös ehkäisee ummetusta, joka ähkystä usein seuraa.

Vettä tai esimerkiksi teetä voi juoda pieniä määriä kerralla, kunnes tukala ähky olo vatsassa väistyy. Vältä kuplajuomia ja alkoholia. Hiilihapolliset juomat keräävät vatsaan ilmaa, ja alkoholi poistaa nesteitä, mikä on ummetuksen kannalta huono juttu.

2. Lähde liikkeelle

Jos jämähdät paikoillesi, saman tekee myös suolistosi. Erityisesti istuminen heikentää vatsan toimintaa. Kun raskain olo helpottaa, lähde rauhalliselle kävelylle. Kovatempoinen urheilu ja hyppivät liikkeet voivat painaa vatsassa, joten liiku sen rajoissa, mikä tuntuu sinusta hyvältä.

3. Ota entsyymi- tai yrttivalmiste

Ähkyn oireet johtuvat siitä, että vatsassa ja suolistossa on kerralla liikaa tavaraa. Elimistö ei osaa pilkkoa ruokaa tavallista nopeammin, vaan vatsaan pysähtynyt massa aiheuttaa kipua ja turvotusta. Ruoansulatusta voi edistää apteekissa myytävillä ruoansulatusentsyymeillä. Myös piparminttu, kamomilla, fenkoli ja anis rosmariini ja timjami tehostavat ruoansulatusta ja helpottavat turvotusta. Näitä voit kokeilla teessä, jolloin saat samalla nestettä.

4. Valitse oikea apu närästykseen

Ähkystä johtuvaan närästykseen ei välttämättä kannata käyttää vatsahapon ehkäisijöitä, koska vatsahappoja nimenomaan tarvitaan ruoansulatuksessa. Jos rintalastan alla polttelee ja kurkkuun nousee hapan tunne, kokeile närästyslääkkeistä vatsahappojen neutraloijia, jotka ovat vatsalle hellä vaihtoehto.

5. Venyttele

Kun vatsan sisältö pitää saada liikkeelle, venyttely on hyvä apu. Kaikki kiertoliikkeet hierovat vatsaa sisältäpäin. Niitä voit tehdä istuen tai maaten ja samalla rauhallisesti hengitellen. Venyttelyn kruunaa selinmakuu, jossa hermosto lepää.

6. Jos tarvitset kipulääkettä, ota parasetamoli

Kun vatsalaukku on viimeisen päälle täynnä, voi sen venymisestä johtuva paine ja ylävatsan kivistys olla hyvinkin kivuliasta. Kipu menee ohi ajan kanssa, mutta jos et selviä ilman kipulääkettä, ota parasetamoli. Se on ibuprofeenia hellempi vaihtoehto vatsalle.

Jouluähky

7. Ehkäise ummetus

Tiukasta olosta seuraa usein myös tiukka uloste. Ummetusta voit ehkäistä sekä kuiduilla että laksatiiveilla. Jos valitset kuituvalmisteet, muista, että niiden kanssa tulee nauttia paljon nestettä. Muuten kuidut voivat vetää vatsan vielä pahemmin jumiin. Tässä mielessä osmoottiset laksatiivit ovat turvallisempi vaihtoehto. Ne vetävät suoleen nestettä, mikä pehmentää ulostemassaa.

8. Tiedä, milloin on aika mennä lääkäriin

Ähkystä johtuu harvoin mitään vakavaa. Kuitenkin jos kipu on poikkeuksellisen voimakasta eivätkä omat konstit auta, kannattaa hakea apua. Voimakkaan närästyksen kohdalla on myös hyvä tietää, että oireet voivat olla myös sydänperäisiä. Jos siis närästys on sinulle uusi oire, joka ei tunnu helpottavan, kannattaa käydä lääkärissä varmistamassa, mistä on kyse.

9. Ota rennosti

Tässä vaiheessa olet jo tehnyt kaikkesi ähkyn oireiden lievittämiseen. Olo on varmasti tukala, mutta se helpottaa kyllä. Ähkystä ei kannata stressata tai syyllistää itseään – mopo lähti käsistä, ei sen vakavampaa. Ole armollinen itsellesi.

10. Syö lisää

Ylensyönti voi muistuttaa itsestään vielä aamiaispöydässä. Älä silti jätä ateriaa väliin. Syöminen ja juominen pitävät aineenvaihdunnan käynnissä, eikä ähkyä siksi kannata hyvitellä pikku paastolla. Aloita päivä esimerkiksi luumuilla, päärynöillä tai kuitupitoisilla marjoilla ja leseillä, ja muista nauttia runsaasti nestettä.


Lue lisää

Ilmaa vatsassa? Näin helpotat tukalaa oloa

Ilmaa vatsassa? Näin helpotat tukalaa oloa

Mahassa kiertää, pierettää ja vatsa pömpöttää kuin ilmapallo? Helpota ja ehkäise ilmavaivoja näillä farmaseutin vinkeillä.

Lue lisää
Näin vältät vatsavaivat

Näin vältät vatsavaivat

Kesällä grillataan ja nautitaan herkuista. Raskas ja rasvainen grilliruoka saattaa kuitenkin aiheuttaa vatsassa nipistelyä ja polttelua. Lue, miten voit välttyä kiusalliselta närästykseltä.

Lue lisää
Tiesitkö tämän laihdutusvalmisteista?

Tiesitkö tämän laihdutusvalmisteista?

Yliopiston Apteekin farmaseutti Leeni Tolvanen kertoo, miten laihdutusvalmisteita käytetään ja miten löytää apteekista itselle sopiva laihdutustuote

Lue lisää