Näin vältät vatsavaivat

Näin vältät vatsavaivat

Kesällä grillataan ja nautitaan herkuista.  Raskas ja rasvainen grilliruoka saattaa kuitenkin aiheuttaa vatsassa nipistelyä ja polttelua. Lue, miten voit välttyä kiusalliselta närästykseltä. 

Näin helpotat närästystä

Moni meistä herkuttelee lomalla vapaammin kuin arkena. Säännöllinen ateriarytmi ehkä unohtuu, ja grilli kuumenee harva se ilta. Muutamassa viikossa ei mene kenenkään terveys pilalle. Närästys sen sijaan voi kiusata. Yleinen vaiva johtuu siitä, että hapan mahaneste nousee ruokatorveen. Rintalastan takana polttelee ja tuntuu, että ruoka kipuaa takaisin suuhun.

Iltaherkutteluja voi tasapainottaa terveellisellä aamupalalla, esimerkiksi vatsa­ystävällisellä puurolla tai vihreitä kasviksia sisältävällä smoothiella. Happamat marjat voivat pahentaa närästystä. Siksi marjoja kannattaa syödä varovasti, ja jos vatsa kestää, huolettomammin. Myös närästyksestä kärsivän tulee juoda riittävästi vettä päivän aikana, sillä vesi voi laimentaa mahahappoa hetkellisesti. Jos närästys häiritsee unia, sängynpäädyn korottaminen voi auttaa.

Pienet ateriat

Iso ja raskas ateria lisää hapon muodostusta vatsassa ja siksi närästää tavallista enemmän. On parempi syödä viisi tai kuusi pienehköä ateriaa päivän aikana kuin kolme isoa. Jos närästys vaivaa yöllä, ilta-aterian voi syödä muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Kevyet grillattavat

Närästystä aiheuttavat käristetty ruoka, tomaatti, sitrushedelmät, kahvi, mausteiset ruoat, suklaa, kolajuomat ja alkoholi. Vähärasvaiset grilliherkut närästävät vähemmän kuin rasvaiset, sillä rasvainen ruoka heikentää ruokatorven alaosan sulkija­lihaksen toimintaa. Grillaa siis kasviksia ja hedelmiä, kuten ananasta ja banaania.

Närästysvalmisteet

Apteekissa ilman reseptiä myytäviä vatsahapon määrää vähentäviä valmisteita voi käyttää kaksi viikkoa. Farmaseutti kertoo tarkemmat ohjeet. Jos närästys jatkuu, oireet ovat voimakkaita tai lääke­hoito ei tehoa, on hyvä käydä lääkärissä. Jos närästys vaivaa usein, sen syy voi olla refluksitauti.


Lue lisää

Minä ja hyvinvointi: Emilia Vuorisalmi

Minä ja hyvinvointi: Emilia Vuorisalmi

Hyvinvointi ja onnellisuus ovat lääkäri Emilia Vuorisalmen intohimoja. Poimi Emilian viisi vinkkiä hyvinvointia edistävään ravitsemukseen!

Lue lisää
Helppo ja herkullinen marja-hirssituorepuuro

Helppo ja herkullinen marja-hirssituorepuuro

Valmista tuorepuuro kasvisravintoloitsija ja superfood-guru Anni Kravin helpolla reseptillä. Herkullinen annos valmistuu helposti muutamassa minuutissa!

Lue lisää
Tiesitkö tämän laihdutusvalmisteista?

Tiesitkö tämän laihdutusvalmisteista?

Yliopiston Apteekin farmaseutti Leeni Tolvanen kertoo, miten laihdutusvalmisteita käytetään ja miten löytää apteekista itselle sopiva laihdutustuote

Lue lisää