Peräpukamat – ehkäise ja hoida

Peräpukamat – ehkäise ja hoida

Peräpukamat ovat yleinen istumatyöläisen vaiva. Pukamien itsehoito on yksinkertaista, ja hoito kannattaa aloittaa ajoissa, jotta vaiva ei pahene ja pitkity. Vaivaa ei kannata jättää hoitamatta, vaikka asia nolostuttaisikin. Mitä nopeammin ongelmaan tarttuu, sitä helpompi on päästä vaivasta eroon kotikonstein. Itsehoitotuotteet ja liikunta auttavat jo olemassa oleviin peräpukamiin.

Mitä peräpukamat ovat ja miten ne oireilevat?

Peräpukamat ovat peräaukon sisäpuolella sijaitsevan laskimokudoksen laajentumia. Peräpukamat luokitellaan oireiden mukaan sisäisiin ja ulkoisiin peräpukamiin. Sisäiset peräpukamat sijaitsevat peräaukon sisäpuolella anaalikanavassa, mutta ponnistaessa ne voivat liukua hetkellisesti ulos. Ulkoiset pukamat sijaitsevat näkyvissä peräaukon ulkosuulla.  Laskimoiden tulehdus ja turvotus aiheuttavat arkuuden tunnetta peräaukon seudulle, kivun tunnetta ja kirkasta, veristä vuotoa peräaukosta.

Peräpukamien tarkkaa syntymekanismia ei tunneta, mutta taustalla vaikuttavat todennäköisesti ummetus ja pitkittyneet wc-käynnit. Kovettuneen ulostemassan voimakkaat ponnisteluyritykset kohottavat peräaukon laskimoiden painetta ja vaikuttavat laskimoiden verenvirtaukseen. Toistuvien ponnisteluyritysten seurauksena peräaukon laskimot laajenevat ja ilmenevät pukamina.

Peräpukamille altistavat usein

  • ummetus
  • raskaus
  • pitkäaikainen paikallaan istuminen
  • vähäinen liikunta
  • ylipaino

Miten hoidan ja ehkäisen peräpukamia?

Tukalaa oloa ei tarvitse suotta pitkittää, vaan vaivaan kannattaa tarttua heti oireiden ilmettyä. Peräpukamien aiheuttamaa epämukavaa oloa voit lievittää apteekista saatavilla tuotteilla. Oireiden lievitys kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Haavaumiin, pintahaavoihin sekä ihon ärsytykseen ja kutinaan saat apua pukamavaivaan tarkoitetuista voiteista ja geeleistä. Peräaukon sisäpuolen vaivoja helpotat peräpuikoilla eli supoilla. Ulostamiseen liittyvää laskimoiden rasitusta ja pukamista aiheutuvaa verenvuotoa voit helpottaa lisäämällä kuitujen saantia ruokavaliossa esimerkiksi apteekista saatavilla kuituvalmisteiella.

Peräpukamavaivaa ja oireiden uusiutumista voidaan ennaltaehkäistä elämäntavoilla. Paras tapa ehkäistä peräpukamien synty on lisätä kuitua, juoda runsaasti nestettä ja lisätä liikuntaa. Säännöllinen kuidun saanti tukee suolen normaalia toimintaa ja ehkäisee ummetusta. Marjat, kasvikset ja viljatuotteet sisältävät runsaasti ravintokuitua, ja kuitujen saantia täydennät helposti kuitulisällä.  Myös vähärasvaisesta ruokavaliosta voi olla apua pukamavaivoista kärsiville.  Aktiivinen elämäntapa ja säännöllinen liikunta auttavat ennaltaehkäisemään peräpukamien muodostumista. Suolen normaalin toiminnan kannalta on hyvä kiinnittää huomiota myös vessatapoihin: wc-käynnit kannattaa pitää lyhyinä ja välttää pitkää istumista ja lueskelua vessassa.