Kesän tärkeät vitamiinit – ethän unohda näitä?

Kesän tärkeät vitamiinit – ethän unohda näitä?

Kesällä ja lomaillessa arkirutiinit unohtuvat ja vitamiinipurkit unohtuvat helposti kaappiin pölyttymään. Hyvinvointia tukevia valmisteita on kuitenkin fiksua käyttää ympäri vuoden. Ainakin nämä vitamiinit ja ravintolisät on hyvä muistaa kesälläkin.

1. Jos et syö monipuolisesti, muista monivitamiinivalmiste

Päästätkö kesällä vapaalle ja vaihdat terveelliset ruokarutiinit epäsäännölliseen naposteluun tai grilliruokadieettiin? Jos et syö terveellisesti ja monipuolisesti, käytä kesälläkin monivitamiinivalmistetta. Se on myös hyvä tuki vastustuskyvylle, jos stressi vaivaa.

Jos olet vegaani, muista käyttää B12-vitamiinivalmistetta. Sitä saa ruoasta vain eläinkunnan tuotteista.

2. D-vitamiinia purkista ympäri vuoden

Suomessa kaikkien tulisi käyttää D-vitamiinivalmistetta lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Jos olet yli 75-vuotias, raskaana tai imetät, käytä D-vitamiinivalmistetta ympäri vuoden. Sama koskee lapsia ja nuoria 17-vuotiaaksi saakka.

Jos et kuulu edellä mainittuihin ryhmiin ja kesä on melko aurinkoinen, saat D-vitamiinisi auringosta. Voit ottaa aurinkoa kolme kertaa viikossa vartin verran ilman aurinkosuojavoidetta, paljaisiin kasvoihin ja käsivarsiin. Muulloin muista aina aurinkovoide!

3. Maitohappobakteerit lomareissuun

Saatko vatsavaivoja ulkomaanmatkoilla? Käsihygieniasta kannattaa huolehtia ja lisäksi kiinnittää tarkempaa huomiota siihen, mitä suuhun laittaa. Maitohappobakteerivalmisteita voi ottaa ennen matkaa ja matkan aikana. Tosin vatsa voi olla kesällä koetuksella kotimaassakin. Piknikeillä ja mökkireissuilla ruokaa ei aina säilytetä oikein, ja pikkuväki hörppii uimareissuilla järvivettä.

Valmisteiden maitohappobakteerien määrässä ja monipuolisuudessa on eroja, joten eri tuotteet sopivat eri käyttötarkoituksiin. Kysy Yliopiston Apteekin henkilökunnalta apua tuotteen valinnassa.

Kesän vitamiinit

4. Lisäapua iholle beetakaroteenista

Vietätkö aikaa auringossa? Beetakaroteenivalmiste sisältää beetakaroteenia, joka on A-vitamiinin esiaste, ja A-vitamiini on taas tärkeä, ihon kuntoa edistävä vitamiini.

Se ei kuitenkaan ole aurinkosuoja eikä korvaa huolellista aurinkosuojavoiteen käyttöä. Aloita valmisteen käyttö pari viikkoa ennen etelänmatkaa tai muuta runsasta auringossa oleskelua.

5. Treenaaja, muista magnesium ja monivitamiinivalmiste

Juoksetko kesällä puolimaratonin, pelaatko tennistä tai pyöräiletkö pitkiä lenkkejä? Magnesiumvalmiste voi auttaa suolatasapainon ylläpidossa. Ota valmiste illalla ennen nukkumaanmenoa. Magnesiumia sisältävän nestejuoman avulla huolehdit samalla nesteytyksestä. Poretabletti on kätevä mukana vaikka lenkille, golfkentälle tai rannalle.

Jos treenaat rankasti, elimistösi käyttää normaalia enemmän ravintoaineita, ja niistä voi tulla puutosta. Jos sinulla on kesällä isoja urheilusuorituksia, täydennä ravitsemustasi monivitamiinivalmisteella.

 

Asiantuntijana proviisori Jenny Siltanen Yliopiston Apteekista.


Lue lisää

Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinit – Näin valitset sinulle ja perheellesi sopivan valmisteen

Monivitamiinilla on helppo varmistaa riittävä vitamiinien ja hivenaineiden saanti. Mutta mitä valinnassa kannattaa ottaa huomioon? Millainen tuote sopii pienille lapsille parhaiten? Voiko vitamiineja saada liikaa, jos käyttää useita vitamiinivalmisteita?

Lue lisää
15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

15 Usein kysyttyä kysymystä ja vastausta vitamiineista

Mikä on vitamiinien saantisuositus, milloin niitä pitää ottaa ja mistä tunnistan puutoksen? Yliopiston Apteekin farmaseutti Leena Äyräpää kertoo, mitä sinunkin on hyvä tietää purkista saatavista vitamiineista.

Lue lisää
Näin löydät parhaan maitohappobakteerin juuri sinulle

Näin löydät parhaan maitohappobakteerin juuri sinulle

Maitohappobakteerit hellivät vatsaa, tukevat vastustuskykyä ja hoitavat jopa hampaita. Niiden riittävästä saannista on helppo varmistua, kun otat tarvittavan määrän päivittäin purkista. Mutta miten valita valmisteiden joukosta sopivin?

Lue lisää

Teemat