5 yllättävää faktaa C-vitamiinista – Testaa tietosi ja turvaa C-vitamiinin saanti

nainen nauttii C-vitamiinia sitrushedelmien ja tuorepuristetun mehun muodossa

Osaatko luetella parhaat C-vitamiinin lähteet? Tiedätkö, millaisissa arjen tilanteissa C-vitamiinin tarve kasvaa? Entä mikä tuhoaa C-vitamiinia kasviksista? Testaa tästä C-vitamiinitietoutesi!

1. C-vitamiinia on helppo saada ruoasta 

C-vitamiini on siitä kiitollinen vitamiini, että sinun ei juurikaan tarvitse ponnistella saadaksesi riittävästi C-vitamiinia ravinnosta. Ihmisen elimistö ei kuitenkaan pysty varastoimaan C-vitamiinia, joten on tärkeää syödä joka päivä, mieluiten vaikka joka aterialla, jotain C-vitamiinipitoista.

Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat:

  • marjat, joista erityismaininta menee ruusunmarjalle, tyrnille, mustaherukalle ja mansikalle
  • hedelmät
  • vihannekset
  • peruna

C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on:

  • aikuisille ja yli 14-vuotiaille 75 milligrammaa
  • lapsille iästä riippuen 20–50 milligrammaa
  • raskaana oleville 85 milligrammaa
  • imettäville 100 milligrammaa

Esimerkiksi desilitrasta mustaherukoita saa noin 60 milligrammaa C-vitamiinia. Yhdestä pienestä appelsiinista sitä saa noin 80 milligrammaa – eli koko päivän suosituksen verran!

C-vitamiinin puutteesta johtuva keripukki on Suomessa nykyään hyvin harvinainen. Sen ehkäisyyn riittää, että C-vitamiinia saa vähintään 10 milligrammaa päivässä.

Jos C-vitamiinin saanti jää alle 75 milligramman päivässä, voi siitä seurata osittainen C-vitamiinin puutos. Se voi oireilla väsymyksenä, ärtyneisyytenä ja vastustuskyvyn heikkenemisenä.

2. Marjojen sulattaminen tuhoaa C-vitamiinia 

Tiesitkö, että kasvisten ja marjojen kuumentaminen tuhoaa niistä C-vitamiinia? Siksi kasvikset kannattaa kypsentää hellästi höyryttämällä. 

Myös marjojen pakastaminen ja pitkä sulatusaika hävittävät C-vitamiinia jonkin verran. Valo ja lämpö hajottavat C-vitamiinia, ja C-vitamiini hapettuu ilman vaikutuksesta.

Sulata siis marjat nopeasti esimerkiksi mikroaaltouunin sulatusohjelmalla ja syö ne heti sulatuksen jälkeen.

3. C-vitamiini on todistetusti huippuvitamiini

C-vitamiinin saanti on tärkeää, jotta jaksat arjessa ja vastustuskyky pysyy yllä esimerkiksi ahkerasti urheillessa. C-vitamiinilla on lukuisia hyväksyttyjä terveysväittämiä:

  • C-vitamiini edistää vastustuskyvyn normaalia toimintaa.
  • C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
  • C-vitamiini lisää raudan imeytymistä.

4. Stressi voi lisätä C-vitamiinin tarvetta 

Tiesitkö, että stressi, rankka fyysinen rasitus ja tupakointi voivat lisätä C-vitamiinin tarvetta?

Myös tiettyjen ryhmien kannattaa kiinnittää huomiota C-vitamiinin saantiin ja hedelmien, marjojen ja vihannesten monipuoliseen nauttimiseen:

  • raskaana olevat ja imettävät
  • yksipuolista ravintoa syövät, kuten vanhukset, alkoholistit ja kroonisesti sairaat
  • vaikeaa munuaisten vajaatoimintaa sairastavat, sillä dialyysihoidot poistavat kehosta vesiliukoisia vitamiineja

Lääkäri saattaa suositella kihtipotilaalle C-vitamiinilisää 500 milligrammaa päivässä. Korkea virtsahappopitoisuus voi aiheuttaa kihtikohtauksia, ja tuolla annostuksella C-vitamiini alentaa pitoisuutta.

Rautakuurilla olevan kannattaa ottaa rautalisän kanssa C-vitamiinilisä tai vaikka appelsiini, sillä C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä.

C-vitamiinin tarve saattaa kasvaa myös silloin, jos olet ollut leikkauksessa tai saanut palovammoja. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista luuston, verisuonten ja ihon normaalia toimintaa varten.

Jos C-vitamiinipitoiset ruoat eivät maita tai C-vitamiinin saanti pitää turvata muusta syystä, C-vitamiinivalmisteita on saatavilla eri tarpeisiin:

  • Nieltäviä tabletteja tai purutabletteja.
  • Pitkävaikutteisia tabletteja, jotka vapauttavat C-vitamiinia useamman tunnin ajan.
  • Poretabletteja, joista tulee raikas ja hyvänmakuinen juoma. Huomaa kuitenkin, että jos sinulla on korkea verenpaine, poretableteissa on verenpainetta nostavaa natriumia.
  • Lapsille hyvänmakuisia purutabletteja, joissa on yleensä miedompi vahvuus.
  • Yhdistelmävalmisteita, jotka sisältävät myös muita vastustuskykyä sisältäviä valmisteita, kuten sinkkiä tai D-vitamiinia.

Jos syöt kaikkiaan turhan yksipuolisesti, voit valita C-vitamiinia sisältävän monivitamiinivalmisteen.

Sillä ei ole väliä, otatko C-vitamiinilisän aamulla vai illalla, ruoan kanssa vai tyhjään vatsaan. Joidenkin lääkeaineiden kanssa vahvoja C-vitamiinilisiä ei kuitenkaan suositella tai sen kanssa tulee olla varovainen. Kysy Yliopiston Apteekin henkilökunnalta lisätietoja omasta tilanteestasi.

  1. YA PITKÄVAIKUTTEINEN C-VITAMIINI 500MG TABL 200 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA PITKÄVAIKUTTEINEN C-VITAMIINI 500MG TABL 200 KPL
    Tarjoushinta 14,18 € Normaalihinta 18,90 €
  2. MULTIVITA ASCORBIN 500 MG TABL 200 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MULTIVITA ASCORBIN 500 MG TABL 200 KPL
    Tarjoushinta 12,72 € Normaalihinta 15,90 €
  3. MULTIVITA ASCORBIN C PORE 1 G PORETABL 20 KPL
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    MULTIVITA ASCORBIN C PORE 1 G PORETABL 20 KPL
    Tarjoushinta 4,24 € Normaalihinta 5,30 €
  4. YA MONIVITAMIINI TABL 200 kpl
    Lääke Reseptilääke Eläinlääke Eläinreseptilääke Tarjous
    YA MONIVITAMIINI TABL 200 kpl
    Tarjoushinta 14,18 € Normaalihinta 18,90 €