Verkkokauppa

Nainen istuu sohvalla ja tekee kannettavalla tietokoneella verkkokauppatilausta

Verkkoapteekin myynti kasvoi voimakkaasti

Verkkoapteekin ya.fi myynti oli 25,5 miljoonaa euroa (+19 %), mikä oli 7 prosenttia konsernin myynnistä.

Kasvatimme myyntiä verkkoapteekissa ya.fi verkkokauppamarkkinan yleisestä laskusuhdanteesta huolimatta. Rakensimme verkkokaupan kasvua tarjoamalla kanta-asiakkaille entistä enemmän etuja ja tuotesuosituksia hyödyntäen olemassa olevaa dataa ja tekoälyä.

Yhä useampi asiakkaamme asioi sekä apteekissa että verkkoapteekissa. Vuonna 2023 verkkoapteekin asiakastyytyväisyys parani. Lisäksi keskeiset mittarit, kuten kävijämäärä, konversioja keskiostos kehittyivät positiivisesti.

Tarjoamme verkkoapteekissa henkilökohtaista asiakaspalvelua ja lääkeneuvontaa chatin kautta. Tavoitteenamme on tarjota erinomainen asiakaskokemus kaikissa palvelutilanteissa. Verkkoapteekin asiakaspalvelussa työskenteli yli 80 asiantuntijaa, joista lähes kaikki toimivat myös apteekin asiakaspalvelussa.

Tuotevalikoima on verkkoapteekissa vielä laajempi kuin apteekeissamme. Valikoimaan kuuluu resepti- ja itsehoitolääkkeiden lisäksi laaja valikoima hyvinvointituotteita. Laajensimme verkkoapteekin valikoimaa vuoden aikana erityisesti liikunnan, kehonhuollon ja painonhallinnan tuotteilla.

Kehitimme nopeita toimituksia

Verkkoapteekissa on tarjolla laajasti erilaisia toimitustapoja, joista asiakas voi valita itselleen sopivimman tarpeensa mukaan. Vaihtoehtoja ovat kotiinkuljetus, noutopisteet, nouto apteekista tai pikatoimitus asiakkaan valitsemaan osoitteeseen.

Kehitimme pikatoimitusvaihtoehtojamme aiempaa monipuolisimmiksi. Otimme käyttöön uutena toimitustapana Wolt-pikatoimitukset lääkkeille ja hyvinvointituotteille kuudessa suuressa kaupungissa. Asiakas saa tilaamansa apteekkituotteet reilussa tunnissa.

Parempia etuja kanta-asiakkaille

Kanta-asiakkaiden määrä kasvoi verkkoapteekissa. Vuoden alusta alkaen kohdensimme chat-palvelumme ainoastaan kanta-asiakkaillemme, mikä mahdollisti lyhyemmät jonotusajat ja entistä henkilökohtaisemman palvelun.

Laajensimme kanta-asiakkaidemme etuja verkkoapteekissa vuoden 2023 aikana. Yksi esimerkki uudistuksista on pikanoudon tarjoaminen maksutta vain kanta-asiakkaillemme. Kanta- asiakas voi noutaa verkkotilauksensa tunnin kuluttua apteekista ilman toimitusmaksua.