virtsankarkailu

Virtsankarkailu lisääntyy iän myötä, erityisesti vaihdevuosien jälkeen. Inkontinenssi on yleinen, mutta arkea haittaava vaiva: yli 70-vuotiaista naisista yli puolet ja miehistä neljännes kärsii virtsanpidätyksen häiriöistä.

Virtsankarkailun syyt

Virtsarakon hallintaa heikentävät useat yleissairaudet: dementia ja muut keskushermoston sairaudet, eturauhasen liikakasvu, masennus, diabetes sekä tulehdussairaudet. Myös monet lääkkeet vaikuttavat rakon toimintaan.

 

Virtsankarkailun ennaltaehkäisy

  • Normaalipaino, tupakoimattomuus, ummetuksen hoito ja yleinen fyysinen aktiivisuus ehkäisevät virtsankarkailua.
  • Lantionpohjan lihasten kuntoa kannattaa ylläpitää lihasharjoituksilla jo ennen kuin ongelmia ilmaantuu.
  • Naisten kannattaa tehostaa harjoittelua erityisesti synnytyksen jälkeen. Apteekissa on saatavilla naisten lantionpohjalihasten harjoitteluun tarkoitettuja tuotteita.
  • Suositeltavia liikuntalajeja ovat kävely, pilates, jooga, pyöräily, tanssi tai muu laji, jossa lantionpohjan lihaksia voi supistaa.

Apua virtsankarkailuun

Vaikka virtsankarkailua ei saataisi kokonaan loppumaan, sen aiheuttamia haittoja voidaan lievittää virtsankarkailusuojilla ja näin parantaa elämänlaatua

Vaihdevuosien jälkeen naisten kannattaa kokeilla paikallista estrogeenihoitoa. Estrogeenia sisältäviä puikkoja ja voiteita saa apteekista ilman reseptiä.

Virtsankarkailun syy ja mahdollinen hoitokeino kannattaa aina selvittää lääkärin kanssa.

Tutustu virtsankarkailuun liittyviin tuotteisiin verkkoapteekissa.