liikuntavammat

Urheiluvammat ovat äkillisiä, tapaturmaisia tai toistuvasta rasituksesta johtuvia. Yleisimmin urheilijan tapaturmat ovat nyrjähdyksiä ja venähdyksiä. Kolmen K:n sääntö pätee jo tapahtumapaikalla: kylmä, koho ja kompressio eli tukiside. Ensiapu helpottaa oireita ja nopeuttaa paranemista.

Liikuntavamman ensiapu

Kylmähoito voidaan tehdä kylmäpusseilla, joita on kertakäyttöisiä ja uudelleen käytettäviä.  Uudelleen käytettävän pussin voi kylmentää moneen kertaan pakastimessa. Kertakäyttöpussia ei tarvitse säilyttää kylmässä, vaan sen kylmävaikutus käynnistyy rikkomalla pussin sisällä olevat helmet. Myös pussitettu lumi tai esimerkiksi jäinen pakastevihannespussi toimivat hätätapauksessa ensiapuna.

Aseta kylmäpussi vammautuneeseen kohtaan mahdollisimman tiiviisti, mutta laita väliin ohut kangas tai talouspaperia. Jääkylmä pussi voi aiheuttaa paleltuman suoraan iholle laitettuna.

Kylmäpakkausta pidetään paikoillaan noin 20 minuuttia kerrallaan ja hoidon voi toistaa 3-4 kertaa vuorokaudessa.

Kompressioside eli tukiside tukee vamma-aluetta ja ehkäisee turvotusta.  Siihen sopii tavallinen ideaaliside. Liian tiukka sidos heikentää verenkiertoa vamma-alueen alapuolella, joten esimerkiksi nilkkavammaa sidottaessa on hyvä varmistaa, että varpaissa kiertää veri ja ne eivät kylmene.

Kohoasento estää nesteen ja turvotuksen kertymistä vamman ympärille.

Kipuun voi käyttää tulehduskipulääkkeitä, mikäli niiden käytölle ei muuten ole esteitä, kuten astmaa tai muita lääkkeitä. Vamman on syytä antaa parantua rauhassa. Toipilasaikana voidaan käyttää apuvälineenä lihas- tai niveltukea.

Rasitusvamman hoito

Rasitusvammojen hoidossa lepo, kylmähoito ja tarvittaessa tulehduskipulääkkeet ovat avainasemassa.

Rasitusvammojen syntymiseen ja uusiutumiseen paras keino on ennaltaehkäisy.

Nosta harjoitusmääriä maltillisesti, käytä laadukkaita ja oikeanlaisia välineitä ja varusteita sekä opettele urheilulajin tekniikka hyvin.

Lihaskunnon ylläpitäminen vähentää niveliin kohdistuvaa liiallista rasitusta ja säännöllinen venyttely pitää huolen lihasten hyvinvoinnista.

Myös monipuolisella ravinnolla ja riittävällä nesteiden nauttimisella on merkitystä vammojen ehkäisyssä.

Ota yhteyttä lääkäriin, jos

  • vamma on erittäin kipeä, eikä kipu lievity itsehoitolääkkeillä
  • on syytä epäillä murtumaa


Tutustu urheiluvammojen hoitotuotteisiin verkkoapteekissa.
Kylmäpakkaukset
Lihas- ja niveltuet
Tukisiteet
Kipu- ja kylmägeelit