D-vitamiinin puutos aiheuttaa luuston haurastumista ja sairauksia. D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Suomessa saa auringonvalosta riittävästi D-vitamiinia vain kesäkuukausina.
Aikuisten on mahdollista saada tarvittava määrä D-vitamiinia ravinnosta, jos ruokavalio sisältää päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa 2-3 kertaa viikossa.

d_vitamiini

D-vitamiinin saantisuositukset

Käytännössä D-vitamiinin saanti on hyvä varmistaa D-vitamiinilisällä seuraavien suosituksien mukaisesti:

LAPSET

D-vitamiinivalmistetta suositellaan käytettäväksi joka päivä ympäri vuoden.
• alle 2-vuotiaat lapset 10 mikrogrammaa/vrk
• 2-18-vuotiaat 7,5 mikrogrammaa/vrk

AIKUISET

• 18-75-vuotiaat 10 mikrogrammaa/vrk  (loka-maaliskuussa)
• raskaana olevat ja imettävät äidit 10 mikrogrammaa/vrk
• yli 75-vuotiaat 20 mikrogrammaa/vrk (ympäri vuoden)

D2- ja D3-vitamiinit

D-vitamiinia on kahta eri muotoa, D3- ja D2-vitamiinia. D3-vitamiini (kolekalsiferoli) on eläinperäinen ja D2-vitamiini (ergolkalsiferoli) kasviperäinen yhdiste. D3 –vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D2 –muotoa saadaan UV-säteilytetystä hiivasta.
Molempia muotoja on saatavilla ravintolisinä apteekista. Niistä suositellaan ensisijaisesti D3 –muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen muoto ja on teholtaan parempi kuin D2 –vitamiini.
D-vitamiinia on saatavana apteekista erilaisina valmisteina. Lapsille sopivat tipat ja vanhemmille imeskelytabletit tai tavalliset tabletit. D-vitamiinia on myös monissa monivitamiinivalmisteissa ja yhdistelmävalmisteissä kalsiumin kanssa.
Jos käytössä on useita eri ravintolisiä, kuten monivitamiineja ja rasvahappoja, kannattaa tarkistaa, ettei D-vitamiinia saa liikaa. Tämän hetken käsityksen mukaan 100 mikrogrammaa on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja.

Tutustu D-vitamiinivalmisteisiin verkkoapteekissa.