Viisi nopeaa ja terveellistä välipalaa arkeen

Viisi nopeaa ja terveellistä välipalaa arkeen

Moni meistä tietää, millainen on hyvä välipala: se pitää mielen virkeänä, kehon suorituskykyisenä ja vatsan kylläisenä aina seuraavaan ateriaan asti. Kiireisen arjen keskellä välipalaideat voivat kuitenkin olla välistä hukassa ja etukäteen valmistelu tuntua työläältä. Jotta arkesi olisi vähän helpompaa, personal trainer Johanna Korhonen poimi Egon valikoimasta viisi kätevää ja helposti mukana kulkevaa välipalatuotetta!

1) Unohdatko syödä kiireessä?

Valitse välipalapatukka, se kulkee aina mukana. Säännöllinen ateriarytmi on jaksamisen kannalta kaiken a ja o. Kun muistat syödä tasaisesti 3–4 tunnin välein, suorituskyky pysyy hyvänä koko päivän eikä verensokeri pääse heittelemään. Kiireessä säännöllisesti syöminen kuitenkin unohtuu helposti.

Kokeile: Barebells-proteiinipatukka laukun tai repun pohjalla pelastaa välipalatarpeen yllättäessä. Barebells-patukka sisältää proteiinin lisäksi kuitua, joten se pitää nälän poissa pitkään. Maitosuklaan ja keksimurujen makuinen patukka taltuttaa samalla makeannälän, vaikka se sisältää vain vähän sokeria. Herkuttele patukka iltapäiväkahvin kanssa tai haukkaa ennen treenejä.

2) Haluatko herkutella silloin tällöin? Puhtia antava proteiinivanukas sopii myös herkutteluhetkiin!

Ei ole yhdentekevää, minkälaisia välipaloja syöt. Hyvä välipala täyttää ja ravitsee sekä pitää kylläisenä seuraavaan ateriaan asti. Tarkista siis, että välipala sisältää vitamiineja, kuituja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Lisättyä sokeria kannattaa vältellä. sti.

Kokeile: M-Nutrition-proteiinivanukkaat sopivat välipalaksi, koska niissä on runsaasti maitoproteiinia, ravintokuituja ja hyviä rasvoja. Vanukas valmistuu sekoittamalla 2 ruokalusikallista jauhetta ja 1,5 desilitraa maitoa tai vettä. Anna saostua jääkaapissa 15 minuuttia. Lusikoitava vanukas sopii herkullisen kanelipullan makunsa ansiosta myös herkutteluhetkiin.

3) Syötkö pieniä eväitä pitkin päivää? Yhdistele kuivatuista marjoista ja pähkinöistä supereväs!

Välipaloja olisi hyvä syödä energiantarpeesta ja ateriarytmistä riippuen 1–3 päivässä. Jos olet ahkera välipalojen syöjä, samat välipalat voivat alkaa kyllästyttää. Siksi erilaisia välipaloja kannattaa kokeilla rohkeasti: vaihtoehtoja on niin patukoista smoothieihin kuin ateriankorvikkeista vanukkaisiin.

Kokeile: Vaihtelua välipaloihin saa myös kuivatuista marjoista ja pähkinöistä. Tee omia sekoituksia ja kokeile villejäkin yhdistelmiä. Makean toffeiset Foodin-mulperimarjat maistuvat sellaisenaan tai myslin, jogurtin tai puuron joukossa. Marjat sisältävät kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Yhdistettynä kouralliseen proteiinipitoisia pähkinöitä ne pitävät olon kylläisenä pidempään.

4) Kaipaatko helppoa välipalaa työpäivän kesken tai juuri ennen treeniä? Energiaa antava smoothie syntyy myös jauheesta!

Kaipaatko iltapäiviisi pientä piristysruisketta? Juotava smoothie on mainio välipala varsinkin ennen treenejä tai työpäivän viimeisinä tunteita. Aina ei ole aikaa tai mahdollisuutta surauttaa juomaa tuoreista hedelmistä ja marjoista – silloin vitamiinit ja hivenaineet voi napata myös pussista.

Kokeile: Puhdistamon Energiasmoothie valmistuu näin: sekoita 2 ruokalusikallista jauhetta ja 2,5 desilitraa vettä. Smoothie sisältää muun muassa vastustuskykyä lisäävää kurkumaa. Voit säilyttää Energiasmoothie-jauhetta työpaikalla, niin sinulla on ravitseva välipala aina käden ulottuvilla.

5) Tuntuuko eväiden kuljettaminen vaivalloiselta? Kätevä säilytysrasia ratkaisee kuljetus- ja sotkemisongelmat!

Välipalojen kuljettaminen voi joskus tuntua vaikealta, kun päivät ovat pitkiä ja kiireisiä. Jos joudut liikkumaan paljon paikasta toiseen, lopputuloksena voivat olla laukussa liiskaantuneet eväät. Kun pakkaat välipalat jo aamulla säilytysrasioihin, ne ovat kädenulottuvilla silloin, kun kaipaat niitä.

Kokeile: BlenderBottle-säilytysrasiajärjestelmä sisältää neljä toisiinsa liitettävää säilytysrasiaa, jotka sopivat erilaisten pähkinöiden, marjojen, jauheiden ja lisäravinteiden mukana kuljettamiseen. Jos työpaikallasi on jääkaappi, voit pakata bokseihin myös tuoreita marjoja ja valmiiksi pilkottuja hedelmiä ja sekoittaa ne esimerkiksi jogurtin joukkoon töissä.


Lue lisää

Näin teet helpon proteiinismoothien

Näin teet helpon proteiinismoothien

Herkullinen proteiinismoothie sopii erityisesti liikkujan välipalajuomaksi ennen treenejä sekä tuomaan energiaa työpäivän jälkeen. Tee itse raikas smoothie josta saat puhtia, mutta et ähkyä!

Lue lisää
Helppo ja herkullinen marja-hirssituorepuuro

Helppo ja herkullinen marja-hirssituorepuuro

Valmista tuorepuuro kasvisravintoloitsija ja superfood-guru Anni Kravin helpolla reseptillä. Herkullinen annos valmistuu helposti muutamassa minuutissa!

Lue lisää
Helppo ja terveellinen proteiinijäätelö

Helppo ja terveellinen proteiinijäätelö

Tällä proteiinijäätelön ohjeella syntyvät kolmen raaka-aineen suklaa-maapähkinäjäätelö sekä mango-mansikkajäätelö!

Lue lisää

Teemat