Painonhallitsija, ota nämä viisi täsmätuotetta avuksesi

Painonhallitsija, ota nämä viisi täsmätuotetta avuksesi

Herkkuputken jälkeiseen turpeaan oloon tepsivät parhaiten terveellinen ruokavalio, liikunta ja lepo. Kun makeanhimo yllättää, kiire sekoittaa ruokarytmin tai välipalaeväät unohtuvat kotiin, apu on paikallaan. Yliopiston Apteekin Egon personal trainer Melina Keltaniemi neuvoo, mitkä tuotteet kannattaa ottaa painonhallinnan tueksi.

1. Syö säännöllisesti – proteiinijauheesta syntyy hyvä välipala

Painonhallinta onnistuu parhaiten, kun ruokarytmi on säännöllinen. Aterioita ei siis kannata jättää väliin. Syö joko kunnon ateria tai välipala 3–4 tunnin välein, niin verensokerisi pysyy tasaisena ja aineenvaihduntasi käynnissä.

Turhan pitkäksi venynyt ateriaväli kasvattaa energiantarvetta, ja nälkäisenä taas on helpompi sortua epäterveellisiin herkkuihin. Kiireisenä päivänä hyvä välipalan korvike on ravitsevasta ja täyttävästä proteiinisekoituksesta valmistettu juoma.

Kokeile:

  • Supermass Pro-Meal chocolate cookie on proteiinijauhe, joka sopii välipalaksi esimerkiksi ennen liikuntaa tai sen jälkeen. Jauhe sisältää herasta ja munanvalkuaisesta valmistettua proteiinia, hyviä hiilihydraatteja, runsaasti kuituja ja laadukkaita rasvoja. Sekoita mittalusikallinen jauhetta veteen tai muuhun nesteeseen.

2. Muista nesteytys – luomusitruunamehu antaa veteen makua

Terve aikuinen tarvitsee päivässä 1,5–2 litraa vettä, josta noin puolet tulee ruoasta. Jos tavoitteena on pudottaa kilo tai pari, riittävään nesteytykseen on syytä kiinnittää huomiota.

Veden juonti edistää elimistön hyvinvointia ja tukee henkistä hyvinvointia. Jos tavallista vettä on hankala saada juotua riittävästi, mausta vesi sitruunamehulla.

Kokeile:

  • Foodin sitruunamehu on valmistettu 100-prosenttisesti sisilialaisista luomusitruunoista. Sekoita tilkka mehua veden joukkoon ja nauti.
Painonhallinta

3. Tankkaa kuituja – kuitulisä tukee vatsan hyvinvointia

Kuitu on painonhallitsijan paras kaveri. Se lisää kylläisyyttä ja tukee vatsan ja suoliston toimintaa. Kun suoli toimii ja vatsa voi hyvin, painoakin on helpompi hallita.

Kuitua saat täysjyväviljasta, kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Jos tuntuu, että kuituja on vaikea saada ravinnosta tarpeeksi, avuksi kannattaa ottaa kuitulisä.

Kokeile:

  • Linum Plus kuituseos on monipuolinen kuitulisä. Se sisältää muun muassa pellavaa, psylliumia ja erilaisia marjoja, kuten tyrniä, hillaa ja mustikkaa. Pellava sisältää myös elimistölle tärkeitä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja. Sekoita esimerkiksi puuron, jugurtin, viilin, rahkan, keiton tai salaatin seassa.

4. Taltuta makeanhimo – kokeile kromilisää

Jos hillitön makeanhimo uhkaa olla elämäntaparemontin esteenä, kokeile ottaa avuksi kromilisä. Kromi edistää veren normaaleja glukoositasoja ja saattaa siksi auttaa hillitsemään makeanhimoa. 

Kokeile:

  • Solgar Kromipikolinaatti on hyvin imeytyvä kromilisä, joka sopii erityisen hyvin painonhallinnan tueksi. Ei sisällä säilöntä- tai makeutusaineita.

5. Pidä verensokeri tasaisena – proteiinipatukka korvaa suklaan

Elämäntapamuutoksessa haastavinta on päästä eroon totutuista tavoista. Jos iltapäiväkahvin kanssa on tottunut syömään makeaa ja rankan työpäivän päätteeksi palkitsemaan itsensä jäätelöllä, kokeile korvata herkut terveellisemmällä vaihtoehdolla. Vähän sokeria sisältävä hyvänmakuinen proteiinipatukka on terveellinen helpotus makeanhimoon.

Kokeile:

  • Barebells proteiinipatukka cookies & cream on hyvä välipalan korvikkeena kiireen keskellä. Herkullisen makunsa ansiosta se sopii myös makeannälkää taltuttamaan. Patukka sisältää runsaasti proteiinia ja vain vähän sokeria. Muita makuvaihtoehtoja ovat karamelli-cashew-pähkinä ja kookossuklaa.

Lue lisää

Paino jojoilee? – 4 vinkkiä, joilla painonhallinta helpottuu

Paino jojoilee? – 4 vinkkiä, joilla painonhallinta helpottuu

Paino nousee ja laskee? Pidä verensokeri tasaisena, lisää ruokavalioosi kuituja ja varmista, että saat riittävästi kivennäis- ja hivenaineita. Egon asiantuntija antaa vinkit jojoilun lopettamisen tueksi ja olon parantamiseksi.

Lue lisää
Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Haluatko laihtua? Haaveissa kiinteytyminen? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta antaa tehokkaimmat rasvanpolttovinkkinsä.

Lue lisää
Koukussa sokeriin? Näin pääset eroon makeanhimosta

Koukussa sokeriin? Näin pääset eroon makeanhimosta

Jos makea maistuu turhankin hyvin, saatat olla sokerikoukussa. Taltuta makeanhimo säännöllisellä ateriarytmillä, ravinteikkaalla ruoalla ja kahden viikon sokerilakolla.

Lue lisää

Teemat