Painonhallitsija, liiku näin!

Painonhallitsija, liiku näin!

Liikunta on loistava apu painonhallinnassa. Yliopiston Apteekin Egon personal trainer Johanna Korhonen neuvoo, mistä aloitat ja miten suunnittelet treenilukujärjestyksesi.  

Laihduttaako liikunta?

Painonhallinnassa ruokavalio on tärkein asia. Jos se on pielessä, on vaikea saada tuloksia, vaikka treenaisit kuinka paljon. Liikunta kuitenkin tukee painonhallintaa. Painon pudottamisessa tarvittava energiavaje on helpointa saavuttaa, kun terveelliseen ruokavalioon yhdistää liikunnan.

Paitsi että liikunta polttaa rasvaa, se kasvattaa myös lihasmassaa. Painonhallinnan näkökulmasta se on hyvä juttu, sillä reilumpi lihasmassa tehostaa aineenvaihduntaa. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa myös treenin jälkeen – etenkin liikunta, jossa syke nousee korkealle.

Kuinka paljon pitää liikkua, että siitä on hyötyä painonhallinnassa?

  • Harrasta vähintään 20 minuuttia kohtuullisesti rasittavaa liikuntaa päivässä (esimerkiksi reipasta kävelyä).
  • Treenaa lisäksi kestävyyskuntoasi joka viikko vähintään 2,5 tuntia reippaasti (esimerkiksi sauvakävelyä tai työmatkapyöräilyä) TAI 1 tunti ja 15 minuuttia rasittavalla tasolla (esimerkiksi vesijuoksua, hiihtoa tai juoksua).
  • Treenaa myös joka viikko kaksi kertaa lihaskuntoa ja liikehallintaa (esimerkiksi kuntosaliharjoittelua, jumppaa ja venyttelyä).
Painonhallitsija liiku näin

Mitä liikuntalajeja kannattaa harrastaa, kun haluan pitää painon kurissa?

Tärkeintä on valita laji, joka innostaa liikkumaan! Painonhallinnan näkökulmasta on hyvä suosia lajeja, joissa energiankulutus on suuri. Tällaisia ovat lajit, joissa isot lihasryhmät – eli reidet, pakarat ja vatsalihakset – tekevät töitä: esimerkiksi reipas kävely, hiihto ja pallopelit.

En ole liikkunut pitkään aikaan. Mistä aloitan?

Tärkeintä on lisätä arkiaktiivisuutta ja välttää istumista. Voisitko vaikka pyöräillä tai kävellä töihin?

Etsi rohkeasti uusia, mieluisia liikuntalajeja. Kun aloitat liikunnan, lisää ensin harjoituskertoja, seuraavaksi treenin kestoa ja vasta lopuksi treenin tehoa.

 

Asiantuntijana personal trainer Johanna Korhonen Yliopiston Apteekin Egosta.


Lue lisää

Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Haluatko laihtua? Haaveissa kiinteytyminen? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta antaa tehokkaimmat rasvanpolttovinkkinsä.

Lue lisää
Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Kreatiinia, proteiinijauhetta, glutamiinia? Urheilulisäravinteiden ansiosta jaksat urheilla ja palaudut nopeammin. Mutta miten löytää juuri omiin tarpeisiin sopivat valmisteet? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta neuvoo.

Lue lisää
Liikunta ja nestehukka – Juo näin, kun treenaat!

Liikunta ja nestehukka – Juo näin, kun treenaat!

Kuinka paljon juot lenkin aikana? Oletko varma, että juomasi neste myös imeytyy? Näillä vinkeillä nestehukka pysyy taatusti loitolla.

Lue lisää

Teemat