Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Kreatiinia, proteiinijauhetta, glutamiinia? Urheilulisäravinteiden ansiosta jaksat urheilla ja palaudut nopeammin. Mutta miten löytää juuri omiin tarpeisiin sopivat valmisteet? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta neuvoo.

Urheilulisäravinteet – miksi ja miten?

  • Lisäravinteet eivät ole vain kilpaurheilijoiden etuoikeus – niistä hyötyvät kaikki.
  • Oikeista lisäravinteista saa täsmäenergiaa: liikkumaan lähteminen helpottuu, harjoituksesta saa enemmän irti ja palautuminen nopeutuu.
  • Energiaa antavat lisäravinteet nautitaan juuri ennen treeniä tai sen aikana. Palauttavat puolestaan otetaan heti treenin jälkeen. Liikunta uuvuttaa aina lihaksistoa, joten palautuminen helpottuu, kun syöt proteiinia ja hiilihydraatteja. Hyvin palautunut keho kehittyy paremmin ja on nopeammin taas iskussa seuraavaan harjoitukseen.
  • Urheilulisäravinteiden mukana tulee selkeät käyttöohjeet ja usein myös mittalusikka, jolla voi annostella lisäravinnetta oikein. Useimmiten lisäravinteet nautitaan jauheina tai kapseleina. 

Proteiinijauhe käynnistää palautumisen

Harva pääsee suoraan salilta ruokapöytään, joten jo pukuhuoneessa on hyvä käynnistää palautuminen hörppäämällä aminohappoja sisältävää proteiinijuomaa.

Proteiinijauheet hyödyttävät myös liikkujaa, joka ei ehdi syödä monipuolisesti tai noudattaa erikoisruokavaliota, jolloin voi olla hankala koostaa pelkän ruoan avulla päivittäinen proteiiniannos.

Proteiinijauheita löytyy monen makuun. Suosittujen heraproteiinijauheiden lisäksi vegaaneille löytyy hampusta, herneestä ja riisistä valmistettuja kasviproteiinijauheita. Lisäksi tarjolla on myös puhtaita lihaproteiinijauheita.

Kreatiini nostaa voimatasoja

Kreatiini on kaikkein tutkituin urheilulisäravinne. Se on elimistössä esiintyvä luonnollinen yhdiste, jonka avulla energiaa varastoituu lihassoluihin.

Melina Keltaniemi pitää kreatiinilisää liikkujan ykkösjuttuna, sillä useissa tutkimuksissa on todettu kreatiinilla olevan positiivia vaikutuksia

”Kreatiini sitoo nestettä lihassolun ympärille. Esimerkiksi kuntosalilla treenatessani voin nostaa raskaampia painoja ja tehdä enemmän toistoja.”

Päivittäinen viiden gramman kreatiinilisä sekoittuu näppärästi palautumisjuoman sekaan.  

Maltodekstriini tuo puhtia pitkään treeniin

Hakusessa parempi pumppi hauikseen tai lisää virtaa jalkoihin? Pika-apu löytyy maltodekstriinistä, joka on nopeasti imeytyvää tärkkelystä, joka toimii energian lähteenä.

Varsinkin yli tunnin kestävään treeniin saa kaivattua lisävirtaa hörppimällä 20– 50 grammaa maltodekstriiniä veteen sekoitettuna”, Keltaniemi suosittelee.

Maltodekstriini auttaa kehoa myös korvaamaan treenissä kuluneet glykogeenivarastot nopeasti, eli se sopii palautusjuomaksi. 

L-arginiinia raskaan aterian jälkeen

Raskaan aterian jälkeen ei jaksa liikkua, koska kaikki veri tarvitaan ruoansulatukseen. Avuksi voi kokeilla l-arginiinia.

Keltaniemi suosittelee sekoittamaan puolisen tuntia ennen treeniä noin viisi grammaa l-arginiinijauhetta veteen, mehuun, smoothieen tai ruokaan.

”Vilkastuneen verenkierron ansiosta lihaksissa on enemmän virtaa ja jaksat paremmin. Saat myös paremman tuntuman juuri toivottuihin lihaksiin.”

Glutamiini hellii vatsaa

Glutamiini, kehon oma aminohappo, toimii lihasten ja solujen polttoaineena.

”Glutamiini on lempeä tuote, joka hellii ja suojaa vatsaa. Se sopii erityisesti vasta lisäravinteiden käyttöä aloitteleville ja monia eri lisäravinteita nauttivalle liikkujille.”

Keltaniemi itse nappaa glutamiinikapselinsa illalla rauhoittaakseen elimistöä ja unta.

”Ja orastavaa flunssaa pyrin selättämään kolmen yhdistelmällä: glutamiinia, C-vitamiinia ja sinkkiä.”

Urheiluravinteet ostajan opas

BCAA tukee lihasten hyvinvointia

BCAA on aminohappovalmiste, joka sisältää leusiinia, isoleusiinia ja valiinia. Proteiineja ja aminohappoja tarvitaan, jotta treenissä riittää virtaa ja lihaksilla on rakennusaineita kasvaa ja kehittyä.

Keltaniemi muistuttaa BCAA:n lukeutuvan välttämättömiin aminohappoihin, joita ihmiskeho ei pysty itse valmistamaan. Jos haluaa lisätä elimistön BCAA:n saantia, on BCAA-lisä kätevä vaihtoehto.

”Harva liikkuja syö esimerkiksi lihaa, parsakaalia ja palkokasveja niin reippaasti, että saa kaikki tarvitsevansa aminohapot ravinnosta.”

EAA+ lisää lihaskasvua

EAA+ lisät sisältävät BCAA:n sisältämien aminohappojen lisäksi vielä muitakin sellaisia aminohappoja, joita elimistö ei pysty tuottamaan.

Melina nauttii useimmiten EAA+ palautusjuomana tai yöpaaston jälkeen tuotteiden raikkauden takia, sillä se auttaa myös palautumaan.

”Kun olen aivan puhki, vesimelonin tai kolan makuinen juoma piristää.”

Beeta-alaniini lisää kestävyyttä

Keltaniemi kertoo, että beta-alaniinin käyttöä aloitteleva voi tuntea tuotteen stimuloinnin aluksi pienenä, vaarattomana kihelmöintinä ihon alla.

”Ripaus beta-alaniinia oikein sysää treenin pariin! Huikkailu pullosta treenin aikana pitää lihasten vireyttä yllä.”


Lue lisää

Helppo ja terveellinen proteiinijäätelö

Helppo ja terveellinen proteiinijäätelö

Tällä proteiinijäätelön ohjeella syntyvät kolmen raaka-aineen suklaa-maapähkinäjäätelö sekä mango-mansikkajäätelö!

Lue lisää
Näin saat lisäboostia treeniin

Näin saat lisäboostia treeniin

Kun ikäkriisi iski, puhti loppui ja paino nousi. Egon asian­tuntija antaa Toni Keräselle ohjeet elämäntaparemonttiin.

Lue lisää
Näin teet helpon proteiinismoothien

Näin teet helpon proteiinismoothien

Herkullinen proteiinismoothie sopii erityisesti liikkujan välipalajuomaksi ennen treenejä sekä tuomaan energiaa työpäivän jälkeen. Tee itse raikas smoothie josta saat puhtia, mutta et ähkyä!

Lue lisää

Teemat