Mulperimarja, gojimarja ja inkamarja – Näin käytät ravinteikkaita supermarjoja

Mulperimarja, gojimarja ja inkamarja – Näin käytät ravinteikkaita supermarjoja

Herkkuhimo tai makeannälkä? Kuivatut mulperi-, goji- ja inkamarjat ovat terveellistä superruokaa ja kivaa naposteltavaa. Lue, mitä hyvää supermarjat sinulle tekevät ja mihin kaikkeen niitä voi käyttää.

Mulperi sisältää kuusi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini. Päivän saantisuositus täyttyy parista runsaasta kourallisesta mulpereita. Lisäksi mulperi pitää verensokerin tasaisena ja nälän loitolla pitkään.

Turkissa mulperimarjoja käytetään tehostamaan ruoansulatusta ja kiinalaisessa lääketieteessä parantamaan munuaisten hyvinvointia. Lisäksi mulperinmarja on hyvä kalsiumin ja raudan lähde.

Maku: toffeemainen

Goji on marjamaailman proteiinipommi ja liikkujan lempimarja. Siinä on painoonsa nähden proteiinia yhtä paljon kuin maitorahkassa. Lisäksi siinä on enemmän betakaroteenia kuin porkkanassa.

Maku: kirpeän makea

Inkamarja on mahtava raudan, kaliumin, sekä A-, B- ja C-vitamiinien lähde.

Maku: passionhedelmäinen

Näin käytät supermarjoja

  • Mulperi, goji ja inka ovat herkullista naposteltavaa välipalalle. Ne ovat myös terveellinen vaihtoehto karkeille.
  • Kokeile supermarjoja yhdessä pähkinöiden kanssa – syntyy erityisen herkullinen kombo!
  • Supermarjoja saa myös raakasuklaalla kuorrutettuina. Supermarjoja on sekoitettu usein myös eväspatukoihin ja ja granolan sekaan.
  • Ripottele supermarjoja puuron, jogurtin, myslin tai salaatin sekaan tai käytä niitä leivonnassa ja leipomusten koristelussa. 
  • Vaikka supermarjoissa on suunnilleen yhtä paljon kilokaloreita kuin nallekarkeissa, ne sopivat kuitupitoisuutensa vuoksi painontarkkailijankin ruokavalioon.

 

Asiantuntijana ravintoterapeutti Mariel Mettälä Egosta.


Lue lisää

Tee itse sokeriton granola

Tee itse sokeriton granola

Vaihda kaupan valmis muromysli eli granola itse tehtyyn, sokerittomaan granolaan. Ravinteikas aamiaisherkku valmistuu helposti ja nopeasti. Kokeile ja maista – tähän saattaa tulla himo!

Lue lisää
Tee itse sokerittomat suklaajäätelöpuikot

Tee itse sokerittomat suklaajäätelöpuikot

Jäätelökin voi olla terveellistä! Nämä vegaaniset raakasuklaajäätelöpuikot ovat maidottomia, sokerittomia ja gluteenittomia mutta maistuvat aivan yhtä täyteläisiltä kuin tavallinen jätski. Kokeile ja ylläty!

Lue lisää
Keventäjän herkulliset chia-vanukkaat

Keventäjän herkulliset chia-vanukkaat

Terveellinen, helppo ja herkullinen chia-vanukas sopii niin painoaan tarkkailevalle, aktiiviselle liikkujalle kuin nopeaa välipalaa kaipaavalle. Kokeile ja ihastu!

Lue lisää

Teemat