Lisää puhtia liikkumiseen? 5 tehokkainta lisäravinnetta urheilijalle

Lisää puhtia liikkumiseen? 5 tehokkainta lisäravinnetta urheilijalle

Tökkiikö lenkille lähtö? Haluatko tehostaa lihaskasvuasi? Näiden lisäravinteiden avulla saat treeni-intoa, palaudut nopeasti ja maksimoit treenin tulokset.

1. Jaksamista arkeen

Kun arki on kiireistä, treenit rankkoja ja työkin stressaa, kroppaa koetellaan. Monipuolinen ruokavalio ja riittävä lepo ovat tärkeitä, jotta keho palautuu. Jaksamista voi tukea myös monipuolisella lisäravinteella.

Kiireen keskellä on tärkeää huolehtia etenkin riittävästä B- ja C-vitamiinien saannista. B-vitamiinit ovat välttämättömiä solujen aineenvaihdunnalle ja C-vitamiini hermoston toiminnalle sekä puolustuskyvylle.

Kokeile:

  • Terranova B-Complex + vitamin C on monipuolinen vitamiinivalmiste, joka sopii kaikille aikuisille kiireisen elämäntyylin tueksi. Kapselit sisältävät kaikkia välttämättömiä B-vitamiineja, C-vitamiinia, magnesiumia sekä adaptogeenisia yrttejä.

2. Tehoa treeniin

Kun treenaat pitkään ja kovaa, pelkkä vesi ei riitä janojuomaksi. Nauti ennen treeniä tehonlisääjää, joka parantaa vireyttä, tehostaa liikuntasuoritusta ja tukee lihasten kasvua.

Laadukas tehonlisääjä sisältää yhdessä paketissa kaikki ne ainesosat, joita keho tarvitsee suorituksen aikana.

Kokeile:

  • M-Nutrition Mania! Villimustaherukka -jauhe tukee treeniä ja lihasmassan kasvua. Se sisältää runsaasti proteiinia ja aminohappoja, jotka tukevat lihasten vahvistumista ja lihasmassan säilymistä. Jauheessa on myös elekrolyyttejä, joita keho tarvitsee harjoittelun aikana.

3. Lisää lihasta

Kun haluat kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, tarvitset salitreeniä, terveellistä ruokaa ja riittävästi lepoa. Laadukas proteiinivalmiste maksimoi treenituloksesi ja buustaa lihasten kasvua.

Mitä ahkerammin ja rankemmin treenaat, sitä enemmän keho tarvitsee tukea. Esimerkiksi kreatiini parantaa suorituskykyä peräkkäisissä lyhytkestoisissa ja korkeatehoisissa harjoituksissa.

Kokeile:

  • Supermass Super Cell lime on kreatiinipohjainen proteiini- ja aminohappovalmiste, joka lisää suorituskykyä ja kasvattaa lihasmassaa. Valmiste sisältää korkealuokkaista proteiinia sekä Multi-Stage Carb-Cell Blend -glukoosipolymeeriä, haaraketjuisia BCAA-aminohappoja, elektrolyyttejä ja vitamiineja.
Puhtia treeniin

4. Piristystä ja voimaa

Jos sohva kutsuu enemmän kuin sali, ota avuksi maca-jauhe. Perun Andeilla kasvavasta juurikasvista valmistettu maca on vahva adaptogeeni, joka tukee kehon jaksamista. Se sopii erityisesti urheilijoille kehon yleisvahvistajaksi ja voimaa antamaan.

Maca sisältää mineraali- ja hivenaineita sekä 18:aa aminohappoa, jotka vaikuttavat muun muassa testosteronitasoihin, hormonitoimintaan ja aineenvaihduntaan.

Aloita macan käyttö puolesta teelusikallisesta päivässä ja nosta annosta vähitellen, jotta keho tottuu siihen. Käytä macaa kuuriluontoisesti ja pidä vähintään viikon tauko kolmen viikon käytön jälkeen.

Kokeile:

  • Foodin Maca-jauhe esipilkottu on sekoitus kolmea eri macaa: keltaista, punaista ja mustaa. Sekoita jauhe esimerkiksi puuron, jogurtin tai smoothien joukkoon.

5. Palautumista keholle ja mielelle

Ruoka, lepo ja venyttely auttavat kehoa palautumaan, kun olet harrastanut reipasta liikuntaa. Jos treenaat myöhään illalla, keho ja mieli saattavat pyöriä ylikierroksilla vielä nukkumaanmenoaikaan. Silloin voi olla vaikea saada unenpäästä kiinni. 

Ota avuksi palautumista ja unta parantava lisäravinne, joka auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan sekä parantaa unen laatua.

Kokeile:

  • M-Nutrition Sweet Dreams by Martina päärynä on aminohappo-kasviuute-superfood-jauhe, joka auttaa kehoa treenistä palautumisessa. Se sisältää runsaasti aminohappoja, kasviuutteita ja superfoodeja eli esimerkiksi L-teaniinia, kamomillauutetta ja ashwagandhaa.

 

Asiantuntijana ravintoterapeutti Mariel Mettälä Egosta ja Yliopiston Apteekista.


Lue lisää

Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Näin löydät juuri sinulle sopivat urheilulisäravinteet

Kreatiinia, proteiinijauhetta, glutamiinia? Urheilulisäravinteiden ansiosta jaksat urheilla ja palaudut nopeammin. Mutta miten löytää juuri omiin tarpeisiin sopivat valmisteet? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta neuvoo.

Lue lisää
Näin saat lisäboostia treeniin

Näin saat lisäboostia treeniin

Kun ikäkriisi iski, puhti loppui ja paino nousi. Egon asian­tuntija antaa Toni Keräselle ohjeet elämäntaparemonttiin.

Lue lisää
Näin vältät liikuntavammat

Näin vältät liikuntavammat

Kaunis sää houkuttelee lenkkipolulle. Aloittelijan krempat pysyvät loitolla lämmittelyllä, maltilla ja magnesiumilla. Lue vinkit yleisimpien liikuntavammojen hoitoon ja ehkäisyyn.

Lue lisää

Teemat