Paino jojoilee? – 4 vinkkiä, joilla painonhallinta helpottuu

Paino jojoilee? – 4 vinkkiä, joilla painonhallinta helpottuu

Paino nousee ja laskee? Pidä verensokeri tasaisena, lisää ruokavalioosi kuituja ja varmista, että saat riittävästi kivennäis- ja hivenaineita. Egon asiantuntija antaa vinkit jojoilun lopettamisen tueksi ja olon parantamiseksi. 

1. Verensokeri tasaiseksi

Jojoilu on merkki siitä, että jokin syömisen perusasioista on pielessä. Jojoilijan verensokeri heittelee, ja siksi painokin nousee helposti. Jojoilijan painonpudotus helpottuu suosimalla matalan glykeemisen indeksin ruoka-aineita. Ne pitävät verensokerin vakaana. Myös proteiinin ja kuidun lisääminen auttavat. Proteiinia on hyvä olla jokaisella aterialla vähintään 20 grammaa.

Kokeile:

2.  Suoliston bakteerikanta kuntoon

Moni hakee hyvää oloa ruoasta. Mikä muu voisi nostaa mielialaa? Manikyyri, metsäkävely kaverin kanssa tai uusi, innostava liikuntalaji?

Myös hyvät suolistobakteerit saattavat vaikuttaa sekä kehon että mielen hyvinvointiin. Niitä voi ruokkia probiooteilla.

Kokeile:

Apua painonhallintaan

3. Lisää mineraaleja ruokavalioon

Elimistö on fiksu, sillä se kertoo, mistä on puutetta. Pitkään painonsa kanssa jojoilleen kannattaa varmistaa, että hän saa tarpeeksi mineraaleja eli kivennäis- ja hivenaineita. Ruoan voi kokeilla maustaa ripauksella ruusu- eli mineraalisuolaa.

Kokeile:

4. Apua ruoan­sulatukseen

Kypsentämättömät kasvikset ovat tärkeä osa terveellistä ja kevyttä ruokavaliota, mutta monelle ne aiheuttavat vatsan turvotusta. Jos saat helposti turvotusta tai kärsit muista vatsavaivoista, kokeile entsyymivalmistetta.

Kokeile:

Asiantuntijana ravintoterapeutti, myymälänhoitaja Mariel Mettälä Egosta.


Lue lisää

Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Rasva palamaan! Fitnesskisailijan 10 tehokkainta vinkkiä

Haluatko laihtua? Haaveissa kiinteytyminen? Personal trainer ja fitnessin ammattilainen Melina Keltaniemi Egosta antaa tehokkaimmat rasvanpolttovinkkinsä.

Lue lisää
Näin teet vihreät proteiiniletut

Näin teet vihreät proteiiniletut

Kaipaako ruokavaliosi enemmän vihreää? Tykkäätkö letuista? Tässä uusi hittiherkku! Gluteenittomat ja erittäin ravinteikkaat ja proteiinipitoiset viherletut sopivat esimerkiksi liikkujan välipalaksi.

Lue lisää
Nopea ja herkullinen aamupala: piparkakkupuuro ja omenapiirakkapuuro

Nopea ja herkullinen aamupala: piparkakkupuuro ja omenapiirakkapuuro

Tuorepuuro on nopea ja terveellinen aamupala, joka säästää monta minuuttia kiireaamuinasi. Kohota kaurapuuro siis arjen yläpuolelle ja kokeile herkkupuuroa. Kumpi on sinun suosikkimakusi: piparkakku vai omenapiirakka?

Lue lisää

Teemat